Palvelut

Aalto.fi-tutoriaali – avainsanojen lisääminen

Uusia sivuja luodessasi olet varmasti huomannut "metadata"-laatikon. Metadatassa on erilaisia täytettäviä kenttiä sivutyypistä riippuen. Mutta mikä näiden kenttien tarkoitus on ja miksi ne ovat tärkeitä? Metadata sisältää tietoa sivustasi, kuten avainsanoja eli tageja, jotka auttavat sivuston käyttäjiä löytämään juuri sinun sivusi sivuston hakua käyttämällä. Metadataa käytetään aalto.fi:ssä myös sisällön, kuten uutisten, tapahtumien ja artikkeleiden, automaattiseen nostoon erilaisten aihepiirien perusteella. Alta opit lisää metadatan käytöstä.

Tagien lisääminen

Luodessasi uutta sivua (pois lukien hubit), voit lisätä sisällöllesi avainsanoja eli tageja. Tagit auttavat sisältösi löytymisessä verkkosivuston hakua käyttäessä.

Tageja on kahdenlaisia:

  • Primaaritagit (eli primary tags) ovat Aalto-yliopiston digitaalisen viestinnän tiimin määrittelemiä ja kattavat pääasialliset sisällölliset teemat, kuten tutkimus ja taide.
  • Sekundääritagit (eli secondary tags) korostavat sisältöön liittyviä aihepiirejä. Ne kuvaavat sisältöä tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin, kuten esimerkiksi 3D-tulostus.

Kun käytät primaari- ja sekundääritageja, muista, että laatu korvaa määrän. Jos artikkelilla on liian monta tagia, saattaa olla että artikkeli ei tavoita oikeaa kohdeyleisöä. Suosittelemme käyttämään 2–3 primaari- ja sekundaaritagia yhdessä artikkelissa.

Tagien lisäksi metadata-laatikossa on muitakin täytettäviä kenttiä. "Relates to" -kenttä kertoo sivuston käyttöjärjestelmälle, että sivusi on yhteydessä muihin hubeihin tai tutkimusryhmiin. Muut kentät vaihtelevat hieman sivutyypistä riippuen.

Screenshot of Drupal metadata for articles

Artikkelisivuilla, palvelusivuilla ja tutkimusryhmillä on kotipaikka (content home)

Kotipaikka (Content home) määrittää sekä mihin hubiin sivu kuuluu että sivun URL-osoitteen. Esimerkiksi laitoksen alasivun kotipaikka-kentässä tulee olla laitoksen nimi, jotta käyttäjät löytävät sivulle.

Uutiset ja tapahtumat suodatetaan kategorian perusteella

Uutis- ja tapahtumasivut eroavat yllä mainituista sivutyypeistä. Nekin ovat suhteessa (relate to) hubeihin ja tutkimusryhmiin, mutta kotipaikan sijaan niitä suodatetaan kategorian perusteella. Se ei määritä sivun URL-osoitetta, vaan sillä suodatetaan hakuja ja automaattisia nostoja, kuten kotipaikallakin.

Katsotaanpa esimerkkinä Jenni Haukion itsenäisyyspäivän juhlapuvusta kertovaa uutista, jonka metadata näkyy alla olevassa kuvassa. Uutinen on suhteessa kuuteen hubiin ja sille on valittu kaksi kategoriaa sekä kolme primaari- ja kaksi sekundääritagia. Relates to -kenttään valitut hubit ja tutkimusryhmien sivut varmistavat, että uutinen näkyy näiden uutisvirrassa, mikäli niillä sellainen on.

Example of metadata for news page at aalto.fi
Kestävästä muodista kertovan uutisen metadata

Automaattisten nostojen logiikka

Kun mietit tapahtumasi, uutisesi tai sivusi metadataa, muista, että sisältösi näkyy automaattisissa nostoissa (liftupeissa) aalto.fi:ssä muilla sivuilla. Kun luot uutta sisältöä, metadata-kentät ovat verrattavissa autoa kuvaileviin perustietoihin, kuten merkkiin ja väriin. Tarkastellaanpa automaattisten nostojen logiikkaa tämän esimerkin avulla.

Mikäli halut ostaa käytetyn auton, sinulla saattaa olla jo mielessä tiettyjä vaatimuksia sille, kuten valmistusvuosi, merkki ja kilometrimäärä. Mitä enemmän hakusanoja hakukentässä käytät, sitä vähemmän autoja hakutuloksissa näkyy, mutta tulokset vastaavat myös tarkemmin vaatimuksiasi. Riippuen vaatimustesi määrästä, voit käyttää haussasi joko enemmän tai vähemmän hakusanoja.

Sama logiikka pätee automaattisiin nostoihin. Mikäli luot esimerkiksi koulun etusivulle yleisen noston vaikkapa korkeakouluun liittyvistä uutisista, voit jättää kenttiä tyhjäksi mahdollisista avainsanoista. Mikäli haluat näyttää nostossasi tiettyyn aiheeseen liittyvää sisältöä, täytyy siinä olla ainakin jokin avainsana nostettavan sisällön metadatakentistä. Mitä useampiin kenttiin laitat ainakin yhden avainsanan, sitä vähemmän sisältöä nostoosi osuu. Toisaalta mitä enemmän avainsanoja sinulla on kenttää kohden, sitä laajemmin sisältöä nousee esiin. Muista aina noston luotuasi varmistaa, että olet tyytyväinen sen näyttämään sisältöön sekä aiheen että määrän puolesta.

Luodaksemme automaattisen noston, joka nostaa Jenni Haukion puvusta kertovan uutisen ja muita aiheeltaan samanlaisia uutisia, voimme laittaa nostoon seuraavat avainsanat:

Explanation of logic behind an automatic news liftup at aalto.fi

Nyt uutinen Jenni Haukion puvusta nousee automaattiseen uutisvirtaasi, koska "Tutkimus & taide", "Tutkimus" ja "tekstiilit" sekä molemmat avainsanat "Relates to" -kentässä täsmäävät uutisen metadataan.

Jos poistaisimme kategorian "Tutkimus & taide" ja lisäisimme jonkin, joka ei sisälly uutisen metadataan, esimerkiksi "Yhteistyö", ei uutinen enää näy uutisvirrassa, koska se ei kuulu kyseiseen kategoriaan. Toisaalta muiden kategorioiden lisääminen jo olemassa olevien lisäksi (eli sekä "Tutkimus & taide" että "Yhteistyö") ei vaikuta uutisen näkymiseen uutisvirrassa, vaan nostaa muita uutisia lisätyistä kategorioista sen lisäksi.

Tämä tarkoittaa sitä, että avainsanojen lisääminen kategoria-kenttään näyttää sivuja laajemmalta alalta automaattisessa nostossa. Jos lisäksi lisäämme primaaritageja, näytetään sivuja kapeammalta alalta, koska nostettavien sivujen metadatan tulee sisältää oikean kategorian lisäksi yksi oikea primaaritagi. Voit kokeilla tätä eri avainsanoilla ja katsoa mitä tapahtuu!

Sukellus automaattisten nostojen maailmaan

Haluaisitko luoda uutisvirran tai listata tulevat tapahtumasi? Nostokomponentit esittelevän blogipostausten sarjan uusin osa perehdyttää automaattisten nostojen käyttöön.

Lue lisää
Artwork in Dipoli. Photo by Aalto University / Mikko Raskinen
Art piece from exhibition Crystal Flowers in Halls of Mirrors in 2013, yellow threads stretched and "floating" between two points in an angle. Photo by Aalto University / Mikko Raskinen

Aalto.fi-sivusto

Täältä löydät tietoa aalto.fi:stä, ohjeita ja neuvoja sisällön tuottamiseksi ja visualisoimiseksi sekä sisältöjesi löydettävyyden parantamiseksi.

Computer code projected onto a wall and over a person's shirt who stands in front of the wall. Photo: Aalto University / Aki-Pekka Sinikoski

Tee sisällöstäsi löydettävämpää hakukoneoptimoinnilla

Paranna nettisivujesi löydettävyyttä hakukoneoptimoinnin (SEO) avulla. Lue lisää!

Palvelut
Tätä palvelua tarjoaa:

Viestintäpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu