Palvelut

Tapahtuman luominen aalto.fi-sivustolla

Kun tarvitse tapahtumallesi näkyvyyttä, voit hyödyntää tapahtumille tarkoitettua sivupohjaa. Voit luoda myös toistuvan tapahtuman.

Videotutoriaali ei ole kaikilta osin ajantasainen. Luethan päivitetyn ohjeen sivulta.

Näin luot tapahtuman

Esimerkkinä käydään läpi, miten luodaan tapahtumasivu Aalto Festivaalille.

  1. Aloita kirjautumalla sisään klikkaamalla log in -nappia navigaatiopalkissa
  2. Valitse Sisältö => Add content => Tapahtuma (Event).
  3. Valitse tapahtuman näkyvyys eli onko se julkinen vai vain Aalto-yhteisölle tarkoitettu.

Seuraavaksi aseta perustiedot.

  1. Valitse ensisijainen kieli. Voit tehdä käännöksiä myöhemmin.
  2. Anna tapahtumalle lyhyt ja houkutteleva nimi, esimerkiksi ”Aalto Festival 2019”.
  3. Yhteenveto (summary), kuvaa tapahtuman parhaat myyntivaltit lyhyesti ja vetoavasti. Esimerkiksi ”Tapahtuma esittelee Aalto-yliopiston opiskelijoiden, valmistuneiden, opettajien ja tutkijoiden osaamista.” Yhteenveto ei näy sivullasi, mutta näkyy kaikkialla missä tapahtumasi on nostettuna liftup-komponentilla.
  4. Lead text eli ingressi: Tapahtuman ingressi kuvaa tapahtumaa ja tukee sen otsikointia, kertoo esimerkiksi tapahtuman tavoitteesta ja kiinnostavista puhujista. Pari lausetta riittää. Ingressi herättää lukijan kiinnostuksen lukea asiasta tarkemmin. Tämän tapahtuman ingressi voisi olla vaikkapa seuraava: "Tule tutustumaan, mitä olemme saaneet aikaan! Aalto Festival esittelee valmistuneiden, opettajien ja tutkijoiden tuloksia ja löytöjä Aalto-yliopistossa".
  5. Lisää pääkuva (main image) sivulle. Kuvaa käytetään tällä sivulla ja nostoissa (liftups).
    1. Ks. kuva alla, joka näyttää pääkuvan ja kartan eri näyttövaihtoehdot.
    2. Tiedostokooksi riittää 1 MB (kuvan laatu eli riittävät pikselit ovat tärkeitä, eikä tiedoston koko). Käytä pääkuvana aina vaakakuvaa.
    3. Lisää pääkuvalle kuvateksti tarvittaessa. Kerro, mitä tai keitä kuvassa on lyhyesti. Loppuun kuvaajatiedot: Kuva: Aalto-yliopisto / kuvaajan nimi.
Screen shot of an image showing the five different ways to display a main image in an event.

Lisää sitten kuvaustiedot (metadata).

Tapahtumalle annetut kuvaustiedot auttavat luokittelemaan tapahtumia paremmin, paremman tavoittavuuden aikaan saamiseksi.

Category:

  • Kategoriat auttavat käyttäjiä löytämään tietyn tyyppisiä tapahtumia. Ajattele kategorioita primary tageina (alla lisätietoa). Ylläolevalle esimerkille sopii kategoriaksi Kampus.

Primary tags:

  • Ensisijainen asiasana, ylätason luokittelukriteeri tapahtumalle – asiasana, joka kuvaa sisältöä.
  • Valitse ne, jotka kuvaavat parhaiten tapahtumasi sisältöä, suositeltu määrä on 1–3.
  • Ensisijaisia asiasanoja Aalto-yliopistossa on maltillisesti käytössä. Asiasanoja hallinnoi Aallon viestintä.

Secondary tags:

  • Secondary tags, toissijaiset asiasanat, ovat primary tag -asiasanoja tarkempia asiasanoja, jotka kuvaavat sisältöä yhä tarkemmin.
  • Valitse ne, jotka kuvaavat parhaiten tapahtumasi sisältöä, suositeltu määrä on 2–3.
  • Tällä hetkellä aalto.fi-sivustolla on käytössä yli 1000 secondary tag -asiasanaa.
  • Toissijaisia asiasanoja Aalto-yliopistossa hallinnoi Aallon viestintä. Jos sinulla on ehdotuksia uusiksi asiasanoiksi, ota yhteyttä: [email protected]

Relates to:

  • Käyttämällä “Relates to” -kohtaa varmistat, että tapahtumasi näkyy oikeilla sivuilla aalto.fi-sivuilla. Tämä on kaikista tärkein kenttä tapahtuman julkaisun ja tavoittavuuden kannalta. Jos et valitse tässä kohdassa parhaita mahdollisia HUBeja tai tutkimusryhmiä, tapahtumasi ei näy aalto.fi-sivustolla oikeille kohderyhmille ja tavoita tapahtumasta kiinnostuneita henkilöitä.
  • Valitse HUBi(t) ja/tai tutkimusryhmä(t), joissa tapahtumasi tulisi mielestäsi näkyä. Voit valita niin monta kuin haluat, mutta muista miettiä huolella valitsemasi sivun vierailijoita – keitä he ovat, ovatko he kiinnostuneet tapahtumasi aiheesta?

Kuinka luoda automaattinen uutis- tai tapahtumanosto artikkelisivulle? Linkin takaa löydät askeleet siihen, miten voit luoda automaattisia uutisia tai tapahtumia sivullesi Aalto.fi:ssä.

Automaattiset nostot: uutiset, tapahtumat ja artikkelit

Opi tekemään automaattisia uutis-, tapahtuma-, ja artikkelinostoja tehokkaasti.

Automaattiset nostot
Esimerkki automaattisesta uutisnostosta. Liftup näyttää neljä eri uutissivua.

Tapahtumatiedot

  1. Määrittele tapahtuman alkamis- ja päättymispäivä ja -ajat. Kellonaika on joissain selaimissa AM/PM-kello, jolloin aika laitetaan esim. muotoon 09:00:00:AM-05:00:00:PM. Lisää myös ilmoittautumispäivät. Jos tapahtumaan ei ole ilmoittautumista, jätä se kenttä tyhjäksi.
  2. Lisää tapahtuman sijainti joko ”Location” -kenttään (lista valmiita sijainteja) tai kirjoita osoite kenttään street address.
    1. Mikäli tapahtumasi sijainti ei löydy "Location"-kentästä, saat kartan näyttämään oikeaa paikkaa ao. linkin takaa löytyvillä ohjeilla (selaa sivua alas kohtaan "Metadata"). Ohjeet kartan lisäämiseksi
  3. Kirjoita osoite samassa muodossa kuin kentän alla olevissa ohjeissa. Voit myös lisätä linkin karttaan kentässä Map URL.
  4. Huoneen numero tai rakennuksen osa kirjoitetaan ”Additional address details” -kenttään
  5. Tämä tapahtuma on ilmainen, joten ”Entrance fee” -kentän voi jättää tyhjäksi.
  6. Jos ilmoittautuminen tapahtuu sisäisellä tai ulkoisella alustalla, lisää linkki ”Registration link” -kenttään.
  7. Aseta tapahtuman kieli.

Perustietojen jälkeen voit luoda tapahtuman ja lisätä muita komponentteja, kuten tekstiä tai kuvia.

Viimeisenä klikkaa Tallenna ja katso miltä sivusi näyttää! Voit muokata sivua klikkaamalla Edit. Klikkaamalla Translate voit luoda käännöksen sivulle.

Voit julkaista valmiin tapahtumasi klikkaamalla "Publish" ylhäältä oikealta.

Sosiaalinen media markkinoinnissa

Aktivoidaksesi keskustelua sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Twitterissä, anna tapahtumalle avainsana (hashtag). Tämä voi innostaa osallistujia vaihtamaan ajatuksia ja esimerkiksi jakamaan kuvia tapahtumasta. Näin saat lisää näkyvyyttä tapahtumallesi. 

Katso esimerkki tapahtumailmoituksesta

Suosituksia

  1. Kirjoita ja kerro selkeästi, mistä tapahtumassa on kyse ja kenelle se on tarkoitettu.
  2. Aina kun mahdollista, lisää tapahtumasi pääpuhujien kuvat. Tämä lisää usein lukijan kiinnostusta.
  3. Lisää vähintään yksi hyvä kuva tapahtumamarkkinointia varten.
  4. Luo tapahtuma vain, jos se on Aallon organisoima ja tapahtuu kampuksella.

Kaipaatko lisää Drupal-ohjeita?

Alta löydät lisää tietoa avainsanojen käytöstä, pääset katsomaan muita videotutoriaalejamme sekä lukemaan artikkelin, joka sisältää linkit ohjeisiin kaikista eri sivutyypeistä.

Kaikki Drupal-ohjeet Palvelut-hubissa

Avainsanojen lisääminen Aalto.fi:ssä

Verkkosivuihin voi lisätä avainsanoja (tags) moniin eri metatietokenttiin. Jokaisella metatietokentällä on tarkoitus. Ne sijoittavat sivusi Aalto.fi-sivuston rakenteeseen (content home) ja tarjoavat tietoa hakutoiminnon suodattimille ja syötteille (ensisijaiset ja toissijaiset avainsanat, relates to -kenttä sekä kategoria).

Palvelut
Drupal image for Comms use only. Abstract image, yellow.

Ohjevideot – tutoriaalit aalto.fi:n päivittämiseen

Aalto.fi-sivuston videotutoriaalit yhdellä sivulla. Opi, kuinka luot esimerkiksi sivun ja tapahtuman.

Palvelut
Student at laptop. Photo by Aalto University / Aino Huovio

Aalto.fi-sivuston erilaiset sivutyypit

Haluatko oppia lisää aalto.fi-sivustolla käytettävistä sivutyypeistä?

Drupal: Aalto.fi-sivusto
Tätä palvelua tarjoaa:

Viestintäpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: