Palvelut

Palveluhakemisto-sivu: kokoa samaan aiheeseen liittyvät palvelut yhdeksi hakemistoksi

Palveluhakemisto-sivu kerää tiettyyn aiheeseen liittyviä palveluartikkeleita. Sivutyypin avulla käyttäjät näkevät helposti kaikki yhteen aiheeseen liittyvät palveluartikkelit.

Joillakin palveluntuottajilla on kymmeniä, jopa yli sata palveluartikkelia. Tämä saattaa aiheuttaa käyttäjille haasteita oikean tiedon löytämisessä, etenkin jos käyttäjä ei ole varma mitä hakutermiä käyttää (esim. työterveys vs. lääkäri).

Tähän tarkoitukseen voit käyttää sivutyyppiä "Service Index" (palveluhakemisto suomeksi). Sivutyypin tarkoitus on kerätä yhden palveluntarjoajajan, tiettyyn aiheeseen liittyviä palveluartikkeleita.

Käytetään esimerkkinä kuvitteellista palveluntarjoajaa, koirahoitolaa. Heillä on 50 palveluartikkelia. Näistä 15 kuvaa, millaisia palveluita hoitolaan tuleville koirille on tarjolla, esim. kynsien leikkuuta, hampaiden harjausta, kylvetystä. Jos asiakas löytää palveluartikkelin, joka esittelee eri sampoot, mitä koirahoitola käyttää koirien kylvetyksessä, hän saattaa samalla myös huomata, että hoitola tarjoaa myös kynsien leikkausta.

Jotta käyttäjät löytäisivät helpommin kaikki tähän aiheeseen liittyvät eri palvelut, joita kuvitteellinen koirahoitolamme tarjoaa, voi tähän tarkoitukseen luoda palveluhakemisto-sivun nimeltä "Koirahoitolan tarjoamat hoidot".

Ennen kuin menemme yksityiskohtiin tämän sivutyypin luomisessa, huomaathan, että:

1. Palveluhakemisto-sivun täytyy sisältää vähintään kaksi alavalikkoa (esim. palveluartikkeleita aihealueen "Koiran kylvettäminen" alla), ja jokaisen aihealueen tulee sisältää vähintään kolme palveluartikkelia. Jos sisältöä on vähemmän, älä tee hakemistosivua. Sivusta tulee liian lyhyt, eikä se auta tiedon etsinnässä ja löytämisessä.
  2. Palvelut-hubin kaikkien palveluartikkeleiden ei tarvitse sisältyä johonkin palveluhakemisto-sivuun. Tämä sivutyyppi on tarkoitettu vain palveluntarjoajille, joilla on paljon sisältöjä.
  3. Digitaalinen kokemus ja analytiikka -tiimi viestinnästä pitää itsellään oikeuden poistaa sellaiset palveluhakemisto-sivut, joissa ei ole riittävästi sisältöjä.

Palveluhakemisto-sivun luominen

Aloita kirjautumalla aalto.fi-sivustolle klikkamalla Kirjaudu-painiketta ylhäältä oikealta. Siirrä hiiren kursori vasemmalle "Sisältö" painikkeen päälle, valitse "Add content" alasvetovalikosta, sitten klikkaa "Service Index".

Täytä perus- ja metatiedot

• Content owner*: Anna tässä sisällönomistaja, eli henkilö joka sisällöstä on vastuussa. Klikkaa "Select profiles" ja etsi henkilö nimellä. Sisällöllä voi olla vain yksi vastuuhenkilö. Nimi näkyy vain aalto.fi-sivuston päivittäjille (välilehdellä Content owner).
  • Kieli*: Valitse sivusi pääkieli (editointikieli) (suomi/englanti/ruotsi). Käännökset luodaan myöhemmin.
  • Otsikko*: Anna sivullesi lyhyt ja kuvaava otsikko. Palveluhakemisto-sivun otsikkoon tulee automaattisesti "- Hakemisto" antamasi otsikon jälkeen, joten sivun otsikko on aina muotoa "Antamasi otsikko - Hakemisto".
  • Lead text eli ingressi: Kuvaile ingressissä tarkemmin mitä aihetta tältä sivulta löytyvät palveluartikkelit käsittelevät. Tässä sivutyypissä ei ole yhteenvedolle erillistä kenttää, joten mikäli palveluhakemisto-sivusi on nostettuna jossain, näkyy ingressi myös siellä. 1-4 lausetta tai lyhyt kappale on sopiva pituus ingressille.
  • Palveluntarjoaja*: Valitse oma palveluyksikkösi. Palveluhakemisto-sivulle voi nostaa vain palveluartikkeleita ja niiden täytyy olla yhden palveluntarjoajan tarjoamia, sen minkä tähän valitset.
Screenshot of the backend for creating a service index page.
Screenshot of the backend of creating a service index page. How to add sections.

Seuraavaksi voit kerätä palveluartikkeleita alavalikkoihin ("section" käyttöjärjestelmässä) eli eri aihealueisiin. Aiempana annetussa kuvitteellisessa koirahoitolan "Koirahoitolan tarjoamat hoidot"-palveluhakemistossa yksi alavalikko voisi koota palveluartikkeleita esim. aihealueesta "Koiran kylvettäminen". Tämän alla olisi siihen liittyviä artikkeleita, kuten "Käyttämämme sampoot", "Turkin föönaus" tai "Kylpyläpalveluiden hinnasto".

Huomaa, että tarvitset palveluhakemistoosi vähintään kaksi alavalikkoa. Jokaisessa alavalikossa tulee olla vähintään kolme palveluartikkelia.

Screenshot of the backend of Drupal showing how to add service articles to service index pages.

Klikkaa "Select services" (valitse palveluita suomeksi) lisätäksesi palveluartikkeleita alavalikkoosi. Voit suodattaa tuloksia palveluyksiköllä ja aiheella, klikkaa "Apply" nähdäksesi tulokset. Valitse palveluartikkelit, jotka haluat sisällyttää tähän alavalikkoon ja klikkaa "Select services".

Voit sisällyttää tässä vain palveluartikkeleita; palveluhakemisto ei voi sisältää minkään muun tyyppisiä sisältöjä. Valitse jokaiseen alavalikkoon vähintään kolme palveluartikkelia.

Voit lisätä uuden alavalikon klikkaamalla "Add Services article section".

Kun hakemistosivusi on valmis, klikkaa "Tallenna". Voit julkaista sivun klikkaamalla "Publish"-painiketta oikealta ylhäältä.

Muista luoda myös käännökset!

Käännökset - kaikki aalto.fi-kieliversiot tehdään samaan sivuun

Ohjeet aalto.fi-sisältöjen kääntämiseen.

Ohjeisiin
An Aalto pen lying on the page of a study book, students working in the background / photo by Aalto University, Aino Huovio
Kaikki Drupal-ohjeet
Tätä palvelua tarjoaa:

Viestintäpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.