Drupal: Aalto.fi-sivusto

Tarvitsetko apua Drupal-sisältösi kanssa?

Editoitko aalto.fi:n sisältöä? Onko sinulla vaikeuksia sisällön luomisessa tai editoinnissa, tai yleisesti kysymyksiä aalto.fi:stä? Älä huolehdi, apua on saatavilla! Alla resursseja, jotka ovat kaikkien Aalto-yliopiston verkkosivuston editoijien käytössä.
Workday Learning sovellus käytössä. Kuvaaja / Unto Rautio

Apua saatavilla verkkosivustolta

Aalto-yliopiston verkkosivusto aalto.fi perustuu sisällönhallintajärjestelmä Drupaliin. Sivustolla on runsaasti tutoriaaleja ja ohjesivuja, jotka löytyvät helposti Palvelut-sivun kautta.

Vastausta johonkin tiettyyn kysymykseen voit etsiä sivultamme, jonne on koottu usein kysyttyjä kysymyksiä. Mikäli vastausta ei sieltä löydy, eikä myöskään miltään ohjesivultamme, voit aina olla yhteydessä Digitaalisen kokemuksen ja analyysin tiimiin Teams-kanavan kautta tai laittaa sähköpostia ([email protected]) tai Viestintään yleisesti ([email protected]).

Drupal: Aalto.fi-sivusto

Täältä löydät tietoa aalto.fi:stä, ohjeita ja neuvoja sisällön tuottamiseen ja visualisoimiseen ja vinkkejä sisältöjesi löydettävyyden parantamiseksi.

Opi lisää aalto.fi:n editoinnista
On the right edge a person with shoulder-length hair is moving out of the picture; behind them is a black background with narrow light strings horizontally on it.

Apua asiantuntijoilta

Henkilökohtaista neuvontaa on saatavilla Drupal-tuessa!

Varaa itsellesi sopiva aika Drupal-tukeen varausjärjestelmästämme. Drupal-tuessa voit kysyä mitä vain sivuston editoinnista ja siinä askarruttavista asioista.

Varaa aika näin:

1. Mene varausjärjestelmään.
  2. Valitse kalenterista sinulle sopiva aika. Varattavat ajat näkyvät kalenterin oikealla puolella päivälle, joka on kalenterissa valittuna. Kello on 12 tunnin kello, eli AM/PM. Järjestelmä valitsee automaattisesti meistä sen, jonka kalenterissa ko. aika on vapaana. Mikäli meitä on useita, voit myös valita kenen kanssa haluat jutella. Puhumme kaikki suomea ja englantia, paitsi Gabriel, joka puhuu espanjaa ja englantia.
  3. Täytä tietosi lomakkeelle (nimi ja sähköposti, halutessasi voit myös kertoa millaista tukea tarvitset).
  4. Klikkaa "Book"-painiketta.
  5. Saat sähköpostiisi vahvistusviestin varauksestasi, jonka mukana olevaa liitettä klikkaamalla saat lisättyä varauksen omaan kalenteriisi. Vahvistuksen mukana on linkki Teamsiin, josta voit liittyä tapaamiseen. Mikäli sinulla on paljon kysymyksiä, varaathan itsellesi kaksi peräkkäistä aikaa, eli yhteensä 30 minuuttia, jotta aika ei lopu kesken. Tämä vaatii kahta erillistä varausta, jolloin saat myös kaksi erillistä kutsua; käytäthän tällöin Teams-linkkiä, joka on ensimmäisessä varaamassasi ajassa.

Drupal-koulutus tarjoaa yleistä opastusta

Jos olet yleisen koulutuksen tarpeessa, voit osallistua Drupal-koulutukseen, joita on kahdentasoisia: peruskoulutus ja koulutusta edistyneemmillekäyttäjille. Drupal-koulutus on olennainen lähtökohta kenelle tahansa, jolla ei ole aiempaa kokemusta tai koulutusta aalto.fi:n editoinnista tai Drupalista.

Drupal-peruskoulutus on tarkoitettu aaltolaisille, jotka tarvitsevat muokkaus- ja päivitysoikeudet aalto.fi-sivustolle. Peruskoulutuksessa käydään läpi nimensä mukaisesti perusasioita, kuten aalto.fi:n rakenne ja miten luodaan uutta sisältöä. Peruskoulutus nojaa vahvasti testisivustolla tehtävään itsenäiseen harjoitteluun. Mikäli tarvitset peruskoulutusta, pääset suorittamaan kurssin Workday Learning -järjestelmässä.

Koulutusta edistyneille käyttäjille järjestetään kerran tai kahdesti vuodessa, ja se on hyödyllinen editoijille, jotka hallitsevat jo Drupalin perusteet ja haluavat syventää osaamistaan.

Pysy ajan tasalla osallistumalla editoijien tapaamisiin

Aalto.fi:n editoijien tapaaminen järjestetään kahdesti vuodessa. Tapaamisessa saat hyvän käsityksen sivuston kehityksestä sekä sillä hetkellä että lähitulevaisuudessa. Tapaaminen on myös alusta keskustelulle ja hyvä mahdollisuus antaa palautetta. Kerättyä palautetta käytetään sivuston kehittämiseen ja editointikokemuksen parantamiseen. Ajoittain tapaamisessa on myös mahdollista saada neuvoja ajankohtaisesta verkkosivuston editointiin liittyvästä aiheesta.