Uutiset: julkaisu aalto.fi-sivustolla

Tässä sivulla kerromme miten luot uutisen aalto.fi-sivustolla ja miten tavoitat sillä kohderyhmäsi.
aalto.fi / publishing news article

Klikkaa vasemmasta yläkulmasta Sisältö (Content) -  "Add content" - Uutinen (News): Määrittele tämän jälkeen, onko uutisesi julkinen vai vain Aalto-yhteisölle.

Screenshot on how to select internal or external for news and events.
Valitse uutisesi näkyvyys, joka on julkinen tai vain Aalto-yhteisölle.

Basic information (=perustiedot)

• Language: valitse "primary language" eli ensisijainen editointikieli uutisartikkelille (English / Finnish / Swedish)
  • Title*: Anna uutiselle otsikko. Aloita tärkeimmillä asiasanoilla ja tiivistä sisältö. Muista, että monet uutiset jaetaan verkossa nykyään otsikon perusteella, sisältöä lukematta.
  • Summary*: kirjoita lyhyt johdanto-/esittelyteksti uutiseen. Tämä teksti näytetään, kun uutinen nostetaan esiin aalto.fi-sivustolla, mutta se ei näy sivullasi. Erinomainen uutisen johdantoteksti tukee uutisen otsikointia. Suositeltu enimmäispituus on 140 merkkiä. Vältä jargonia ja vaikeaselkoista kieltä.
  • Lead text eli ingressi*: Hyvä ingressi kertoo tärkeimmät pointit heti alussa. Vältä jargonia ja vaikeaselkoista kieltä. Ingressi herättää lukijan kiinnostuksen lukea asiasta tarkemmin. Ethän kopioi ingressiin samaa tekstiä kuin yhteenvedossa. Tämä vaikuttaa negatiivisesti hakukoneoptimointiin ja siten sisältösi löydettävyyteen.
  • Main image: lisää vetoava kuva uutiselle. Älä käytä pääkuvana kuvaa, jossa on tekstiä. Valitse laadukas kuva, joka tukee uutisen sisältöä – kuva, joka herättää verkossa ja sosiaalisessa mediassa jaettuna mielenkiintoa. Tiedostokooksi riittää 1 MB (kuvan laatu eli riittävät pikselit ovat tärkeitä, eikä tiedoston koko). Käytä pääkuvana aina vaakakuvaa.

Kuinka tavoitat uutisellasi mahdollisimman laajan kohderyhmän?

Metadata

Relates to:

• Käyttämällä “Relates to” -kohtaa varmistat, että uutisesi näkyy oikeilla aalto.fi-sivuilla. Tämä on kaikista tärkein kenttä uutisen julkaisun ja tavoittavuuden kannalta. Jos et valitse tässä kohdassa parhaita mahdollisia HUBeja tai tutkimusryhmiä, uutisesi ei näy aalto.fi-sivustolla oikeille kohderyhmille ja tavoita uutisesta kiinnostuneita henkilöitä.
  • Valitse HUBi(t) ja/tai tutkimusryhmä(t), joissa uutisesi tulisi mielestäsi näkyä. Voit valita niin monta kuin haluat, mutta muista miettiä huolella valitsemasi sivun vierailijoita – keitä he ovat, ovatko he kiinnostuneet uutisesi aiheesta?

Lue lisää avainsanojen lisäämisestä sisältöön täältä.

Sisällön luokittelu

Seuraavat kentät auttavat luokittelemaan uutisia paremmin ja parantamaan tavoitettavuutta:

Kategoria (Category):

• Kategoriat auttavat käyttäjiä löytämään tietyn tyyppisiä uutisia. Ajattele kategorioita primary tageina (alla lisätietoa).

Primary tags:

• Ensisijainen asiasana ja ylätason luokittelukriteeri uutiselle.
  • Suositeltu määrä on 1–3.
  • Ensisijaisia asiasanoja Aalto-yliopistossa on maltillisesti käytössä. Asiasanoja hallinnoi Aallon viestintä.

Secondary tags:

• Secondary tags, toissijaiset asiasanat, ovat primary tag -asiasanoja rajatumpia aihepiirejä.
  • Valitse ne, jotka kuvaavat parhaiten uutisesi sisältöä, suositeltu määrä on 2–3.
  • Aalto.fi-sivustolla on käytössä yli 1000 secondary tag -asiasanaa.
  • Toissijaisia asiasanoja Aalto-yliopistossa hallinnoi Aallon viestintä. Jos sinulla on ehdotuksia uusiksi asiasanoiksi, ota yhteyttä: [email protected].

Komponentit (Components)

• Sisällön rakentaminen ja komponentit: voit käyttää monia erilaisia komponentteja uutisartikkelin luomiseen
  • Valitse komponentti "Text paragraph" ja kirjoita uutisartikkelin varsinainen sisältö. Tämän lisäksi voit käyttää myös muita komponentteja kuten kuvia.
  • Käytäthän komponenttia "Horizontal divider" leipätekstin (text paragraph -komponentti) ja "vakiotekstin" (boilerplate) välissä. Katso esimerkkiä tästä uutisartikkelista.
Komponentit: kuinka luot sisältöä?

Ajastaminen

• Täytä uutisen julkaisuajankohta tai ajasta julkaisu, jos haluat. Voit myös jättää tämän kohdan täyttämättä: uutisen oletettu julkaisuajankohta on näin ollen: 00:00:00.
aalto.fi / scheduling new article

Julkaiseminen

Lopuksi tallenna uutisesi klikkaamalla sivun lopusta "Tallenna". Voit julkaista uutisen klikkaamalla "Publish" sivun oikeasta ylälaidasta.

Muista myös kääntää uutisesi tavoittaaksesi enemmän lukijoita!

Käännökset - kaikki aalto.fi-kieliversiot tehdään samaan sivuun

Haluatko luoda automaattisen uutislistauksen sivustolle?

Screenshot of the article lift-up component example showing four images side-by-side with lead text.

Automaattiset nostot: uutiset, tapahtumat ja artikkelit

Opi tekemään automaattisia uutis-, tapahtuma-, ja artikkelinostoja tehokkaasti.

Palvelut

Etsitkö opastusta uutisen kirjoittamiseen?

Kuvituskuva näppäimistöstä. Kuvittaja: Ida-Maria Wikström.

Ohjeita uutisen kirjoittamiseen

Kirjoitatko uutista tai muuta ajankohtaissisältöä Aallon verkkosivuille? Tutustu ohjeisiimme ja kirjoita entistäkin paremmin!

Kuvituskuva mobiililaitteista. Kuvittaja: Taru Happonen

Lisävinkkejä uutisen kirjoittamiseen

Syvennä tietojasi uutisartikkelin kirjoittamisesta – ja kerää kehut lukijoilta.

Palvelut
Kuvituskuva, jossa kaksi henkilöä "heittää ylävitoset". Kuvitus: Vesa-Matti Juutilainen.

Ohjeita yhteistyöuutisen kirjoittamiseen

Hyödynnä vinkit ja kirjoita kiinnostava juttu uudesta sopimuksesta tai lahjoituksesta.

Kaipaatko lisää Drupal-ohjeita?

Löydät kaikki Drupal-ohjeet Palvelut-hubista

Tätä palvelua tarjoaa:

Viestintäpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.