Palvelut

Aalto.fi-sivuston kuva- ja mediakomponentit

Kuva- ja mediakomponentteja voi näyttää usealla eri tavalla aalto.fi-sivustolla. Lisätietoja mediakaruselli-, galleria- ja videokomponenteista sekä kuvista.

Kuvien käyttäminen

Kuvia käytetään tekstin visualisointiin ja lukijan huomion kiinnittämiseen. Kuvakomponentteja on kahdenlaisia: Single image ja Image with text.

Example of single image sizes
Artikkelisivuilla on kolme kuvakokoa: keskikokoinen, suuri ja erittäin suuri

Single image

Yksittäisestä kuvasta koostuvan komponentin avulla voit lisätä kuvan tekstikappaleiden väliin. Tämä komponentti ei sisällä tekstiä, vaan ainoastaan kuvan ja (tarvittaessa) kuvatekstin.

Artikkelisivujen kuvilla on kolme mahdollista kokoa: keskikokoinen, suuri ja erittäin suuri. Oikealla olevassa kuvassa on esitetty, miten nämä koot eroavat toisistaan.

Alla on esimerkki yksittäisestä kuvasta, jolla on kuvateksti.

Aalto-yliopisto Väre Grönlund Nisunen INSIGHT Kuva: Mikko Raskinen
Single image kuvateksti

Kuva tekstillä eli "Image with text" -komponentti

Lue alta lisää kuvan sijoituksesta sekä adaptiivisesta ja oletusasetuksesta image with text -komponenttia käytettäessä.

Kuinka se toimii
Three students sitting next to a wooden table, and studying. Two of them have laptops in front of them. Photo: Unto Rautio

Videon käyttäminen

Video clip -komponentti integroi artikkeliin videon ulkoisesta tai sisäisestä lähteestä. Katso alla oleva esimerkkivideo Aalto-yliopiston Youtube-kanavalta.

Saavutettavuusvaatimukset

Kaikkien aalto.fi-sivustolle ladattujen ja upotettujen videoiden tulee olla EU:n saavutettavuusvaatimusten mukaisia. Sivustolle 23.9.2020 jälkeen ladattujen tai upotettujen videoiden tulee olla tekstitettyjä.

Tekstitykset Panopto-videoihin

Lisää ohjeita kuvista ja komponenteista

Kuvien lisääminen, ALT-teksti, kuvan rajauksen ja fokuspisteen muuttaminen

Vaihtoehtoinen teksti (ALT-teksti) on oleellista saavutettavuudelle. Kuvan fokuspisteen muuttaminen vaikuttaa kuvan rajaukseen.

Väre building in the campus. Inside shot of natural light filled dark wood staircase criss-crossing in white surroundings. Light through skylights. Photo by Aalto University / Tuomas Uusheimo

Vinkkejä kuvien käyttöön aalto.fi-sivustolla

Kuvat ovat oleellinen osa sisällön luomista aalto.fi:ssä. Tässä blogissa katsomme tarkemmin millaisia kuvia voit sisällössäsi käyttää, miten kuvia voi muokata, jotta ne näyttävät hyvältä kaikilla laitteilla ja mitä taas tulee välttää kuvaa valitessa.

Ihmisiä istumassa seinässä olevissa koloissa. Kuvaaja: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

Kuvasuhde

Aalto.fi-sivustolla hyödynnetään erilaisia kuvasuhteita, jotka skaalautuvat niin pienille kuin isommillekin näytöille. Kerromme, kuinka voit hyödyntää tätä toimintoa ja varmistaa, että kuvasi näyttävät hyviltä.

Aspect Ratio Graphic with Aspect Ratio reading within a circle. The rectangle graph is in varying shades of red.

Komponentit: kuinka luot sisältöä?

Täältä löydät tietoa eri komponenteista ja siitä, miten niitä voi käyttää aalto.fi-sivustolla.

Tätä palvelua tarjoaa:

Viestintäpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
URL kopioitu