Palvelut

Tee sisällöstäsi löydettävämpää hakukoneoptimoinnilla

Näkyvyyden kannalta on tärkeää, että sisältösi on hakutulosten kärjessä. Viestisi menee paremmin perille ja saavuttaa kohdeyleisösi, kun sivusi ovat löydettävissä. Myös sivustolla kävijät pitävät arvossa sitä, että haettava sisältö löytyy suhteellisen nopeasti.

Sisältöjesi verkkolöydettävyydessä auttaa hakukoneoptimointi, SEO, joka tulee englannin sanoista Search Engine Optimisation. SEO tarjoaa keinoja, joilla nettisivuista voidaan tehdä helposti löydettäviä.

Verkkosisältöjen parissa työskentelevien tulee ymmärtää hakukoneoptimoinnin tuoma lisäarvo sisällöilleen. Alla olevat vinkit auttavat sisältöjäsi näkymään paremmin hakukoneiden tuloksissa, ja samalla sivustosi vaikuttavuus kasvaa. Nämä ohjeistukset pätevät sekä sisäisiin (aalto.fi) että ulkopuolisiin hakuihin (google, yahoo! jne.).

Ohjeita ja vinkkejä hakukoneoptimiontiin

Tunne kohdeyleisösi

  • Ota huomioon lukijasi ja minkälaista sisältöä he etsivät.

Kirjoita kohdeyleisöllesi

  • Huomioi yleisösi ja panosta tekstin kiinnostavuuteen.
  • On tärkeää sisällyttää avainsanoja tekstiin luontevasti. Tekstin luettavuus ei kuitenkaan saa kärsiä avainsanojen käyttämisestä.

Herätä lukijan mielenkiinto pääotsikolla

  • Otsikko on ensimmäinen asia, jonka nettikävijä lukee sisällöstäsi. Kirjoita siis otsikko, joka saa lukijan klikkaamaan sivullesi.
  • Sivusi otsikko sisältää niin kutsutun title tagin, joka on tärkeä, jotta sivustosi pääsisi hakukoneiden tulosten kärkeen.
  • Pääotsikossa olisi tärkeää käyttää ensisijaisia avainsanoja, mikäli mahdollista.

Vältä sisällön kopioimista (erityisesti Palvelut-osiossa)

  • Huolehdi, että nettisivullasi on suurimmaksi osaksi alkuperäistä sisältöä.
  • Lainaa tekstiä muilta sivuilta vain, jos se on ehdottoman välttämätöntä. Jotkut hakukoneet laskevat sivusi hakutulosta, jos niiltä löytyy kopioitua sisältöä.

Sisällytä avainsanoja tekstiisi luontevasti

  • Hakukoneoptimoinnin (SEO) toimivuus liittyy yleensä avainsanoihin.
  • Mieti, millaisia avainsanoja yleisösi saattaa käyttää hakiessaan tietoa netistä.
  • Sisällytä avaisanoja myös tiivistelmään, ingressiin (lead text), sekä alaotsikoihin. Näillä on painoarvoa hakukoneoptimoinnissa.

Käytä sekä yksittäisiä sanoja että sanayhdistelmiä avainsanoina

  • Vaikka lyhyemmät (1–3 kpl) avainsanat tuottavatkin eniten hakutuloksia, pidemmätkin hakusanat voivat myös olla erittäin tehokkaita, esimerkiksi kokonainen lause.

Mitkä ovat hyviä avainsanoja? Vältä liian yleisluontoisia ja teknisiä hakusanoja.

  • Mieti, millaisilla avainsanoilla sisältöjäsi voidaan hakea.
  • Sana, jota haetaan paljon, ei luultavasti tuota sinulle paljoakaan lisäarvoa.
  • Sama pätee liian teknisiin ja ammatillisiin sanoihin, joita ihmiset eivät todennäköisesti käytä hakusanoina.
  • Tee kompromissi ja valitse sanoja, joita ei käytetä liikaa, mutta joita kohdeyleisösi lukijat saattavat käyttää hakusananaan.

Sisällytä linkkejä sivusi aiheeseen liittyvään sisältöön. Miksi linkit ovat tärkeitä?

  • Muut nettisivut sisältävät usein paljon linkkejä sellaisille sivuille, joilla on aiheeseen liittyvää sisältöä.
  • Hakukoneet arvottavat korkeammalle nettisivuja, joille johtaa linkkejä toisilta nettisivuilta. Näissä tapauksissa myös sivustolle suuntautunut (viitattu; referral) liikenne todistetusti vilkastuu.

Alt-teksti kuvissa ja graafeissa – ehdottoman tärkeä saavutettavuuden kannalta

  • Kirjoita tarkkoja ja kuvaavia alt-tekstejä kuviisi ja graafeihisi. Hyvä alt-teksti kertoo, mitä kuvassa tapahtuu.
  • Alt-teksti tarkoittaa kuvaan liitettyä tekstiä, joka näkyy ruudulla, kun kuva ei ole vielä latautunut, sekä tekstiä, jonka ruudunlukuohjelma lukee ääneen esim. näkövammaiselle käyttäjälle.
  • Kuvailevien alt-tekstien kirjoittaminen on erittäin tärkeää, koska niiden avulla sisältö on näkövammaisten käyttäjien saavutettavissa.
  • Netin hakukoneet eivät tunnista grafiikkaa, joten on äärimmäisen tärkeää, että alt-tekstit ovat tarkkoja ja kuvailevia ja sisältävät sopivia avainsanoja.

Lopuksi

Älä kirjoita liian paljon tai liian vähän. Ennen ajateltiin, että nettisivuilla pitäisi olla vähintään 250 sanaa, mutta nykyään sisällön hakukoneoptimoinnissa keskitytään välttämään sekä liian vähäistä sisältöä että liian raskaita sivuja.

Huomioimalla yllä olevat suositukset pidät lukijasi tyytyväisinä. Kun hakusanat ovat kunnossa, myös muilta nettisivuilta linkitetään todennäköisemmin omille sivuillesi, mikä lisää sivustollesi suuntautuvan liikenteen määrää ja parantaa lopulta nettisivusi näkyvyyttä hakutuloksissa.

Haluatko oppia lisää?

Tutorial graphic 2

Avainsanojen lisääminen aalto.fi-sisältöihin

Jotta sivustolla vierailijat löytäisivät mielenkiintoista sisältöä, aalto.fi-sivustolla käytetään avainsanoja eli tageja. Niiden avulla käyttäjät voivat etsiä ja rajata sisältöä hakukonetuloksissa.

Palvelut
Drupal image for Comms use only. Light seepia. Abstract image.

Web-analytiikka ja aalto.fi-kävijäseuranta

Viestintäpalvelut seuraa Aallon verkkopalveluiden kävijäliikennettä Google Analytics –työkalulla. Aalto-yliopiston yleiseen Google Analytics -tiliin on liitetty www.aalto.fi -sivusto, sekä muun muassa Into-opiskelijaportaali, Aalto Wiki ja Aalto Blogs -palvelut.

Palvelut
Drupal image for Comms use only. Abstract image, yellow.

Siteimprove auttaa parantamaan sisällön laatua

Työkalu etsii sivultasi erilaisia virheitä, kuten rikkinäisiä linkkejä ja kirjoitusvirheitä, jotka voit heti korjata. Lue lisää!

Aalto.fi-sivusto
Tätä palvelua tarjoaa:

Viestintäpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu