Drupal: Aalto.fi-sivusto
Täältä löydät tietoa aalto.fi:stä, ohjeita ja neuvoja sisällön tuottamiseen ja visualisoimiseen ja vinkkejä sisältöjesi löydettävyyden parantamiseksi.
Aalto.fi koostuu viidestä eri sivutyypistä: sivu, uutinen, tapahtuma, hub ja tutkimusryhmä. Kutakin sivutyyppiä käytetään oman tarkoituksensa mukaisesti.
Aalto.fi -sivuston rakenne perustuu hubeihin, eli iso osa sivuston sisällöstä on keskitetty sisältöä vastaavien hubien alle; näin voidaan näyttää yhden hubin sisältöä toisen hubin sivuilla nostojen (liftups) avulla. Hubien luominen on keskitetty digitaalisen viestinnän tiimille, jossa pyynnöt hubien luomisesta arvioidaan hubin alle tulevan informaation kattavuuden perusteella. Aalto-yliopiston hub on hyvä esimerkki hubista, joka kattaa organisaation, sen historian, vuosiraportit, rankingit, ja monia muita näkökulmia yliopistosta. Muita hubiksi sopivia isoja kokonaisuuksia ovat esimerkiksi koulut, laitokset, ja tutkimus ja taide.
Varmista, että editoit artikkelia sen alkuperäisellä kielellä (original language), eli sillä kielellä, jolla artikkeli on alun perin luotu. Voit tarkastaa artikkelin alkuperäisen kielen välilehdeltä ”Translate”. Komponenttien uudelleenjärjestäminen, lisääminen ja poistaminen onnistuvat vain sisällön alkuperäisessä kieliversiossa. Mikäli haluat, että jokin komponentti ei näy jossain kieliversiossa (alkuperäinen tai sen käännökset), ota ruksi pois kohdasta "Show this component in this language". Muistathan, että jotta komponentti näkyy sivusi käännöksessä, täytyy se silti luoda alkuperäiseen kieliversioon, josta se sitten piilotetaan.
Kyllä voit! Linkki ohjeisiin alla.
Kielen muuttaminen ei tällä hetkellä ole mahdollista.
Kun klikkaat "Revisions"-välilehteä sivulla, jonka haluat palauttaa, saat esiin kaikki siitä tallentuneet eri versiot. Klikkaamalla aikaleimaa kunkin version kohdalla, pääset katsomaan kyseistä versiota. Löydettyäsi version, jonka haluat palauttaa, klikkaa oikealla olevaa "Revert"-painiketta. Sivustasi palautetaan näin valitsemasi aiempi versio.
Klikkaa ”Sisältö” -painiketta sivun vasemmassa nurkassa, kun olet kirjautuneena aalto.fi -sivustolle; näin pääset näkymään, jossa voit etsiä sisältöä.
Omat sisältösi, sekä luomasi sisällöt että editoimasi sisällöt, löydät hakemalla omalla nimelläsi kentistä "Authored by" tai "Edited by". Ohje kuvakaappauksen kera.
Löytääksesi sivuja tietyssä hubissa, klikkaa ”Sisältötyyppi” ja valitse pudotusvalikosta ”Sivu”. Voit suodattaa tuloksia hubin ID:llä tai otsikolla; ks. lisää sivulta Artikkelit: miten löydät, editoit tai luot?
Yhteenveto näkyy siellä, minne sivu on nostettu liftupilla, mutta se ei näy itse sivulla. Ingressi on ensimmäinen kappale otsikon alla.
Avainsanat auttavat silloin, kun halutaan suodattaa sisältöä tarkennetuissa hauissa tai automaattisia nostoja varten. Lue lisää.
Nauhavalikko (engl. ribbon) on sivun yläreunassa oleva vaakatasossa oleva navigaatiovalikko, kuten täällä. Nauhavalikon voi lisätä mille tahansa sivulle paitsi uutiset ja tapahtumat -sivulle. Nauhavalikossa voi olla mitä tahansa linkkejä, myös ulkoisille sivuille vieviä.
Nauhavalikkoja voi luoda vain Aallon digitaalinen kokemus ja analytiikka -tiimi. Voit pyytää valikon luomista lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected].
Kuvaavat otsikot palvelevat lukijaa, joka saa pikaisella vilkaisulla käsityksen sivun sisällöstä.
Otsikkomuotoilun (styles) käyttäminen lihavoinnin sijaan nostaa sivusi korkeammalle hakukoneiden tuloksissa. Lisäksi otsikoiden hierarkkinen rakenne (siirtyminen isommista otsikoista (muotoilulla Heading 2) pienempiin (Heading 3) sivua selattaessa) parantaa sivustosi rankkausta. Lue lisää otsikoista ja artikkelien rakenteesta.
Lisäksi mikäli esim. näkövammainen henkilö käyttää sivustoa ruudunlukuohjelmalla, ohjelma lukee otsikkomuotoilut ääneen. Näin sivujen rakenne on kaikkien saavutettavissa.
Liftupilla tehty linkki kiinnittää paremmin lukijan huomion, jolloin lukija todennäköisemmin klikkaa liftupia kuin tekstiä, jossa on linkki. Linkkien kanssa huomionarvoista on myös se, että sivun URL saattaa muuttua ajan kanssa, jolloin uusi osoite päivittyy automaattisesti liftupissa, mutta ei silloin, kun linkki on tekstissä. Mikäli käytät tavallisia linkkejä tekstissä, muistathan tarkistaa niitä usein varmistaaksesi niiden toimivuuden.
Manuaalisissa nostoissa voidaan nostaa useampia nettisivuja, myös ulkoisia. Ne on tehtävä käsin.
Automaattiset nostot perustuvat avainsanoihin. Näytettävä sisältö valikoituu automaattisesti metatietokenttien perusteella. Automaattisia nostoja voi käyttää vain artikkeleiden, uutisten ja tapahtumien nostoon.
Voit nostaa sivullesi uutisia tai tapahtumia käyttämällä joko komponenttia automatic news liftups tai automatic event liftups, ja rajaamalla niitä sopivilla tageilla sivusi sisällön mukaisesti.
Voit käyttää myös manual liftup -komponenttia, mutta tällöin sinun täytyy itse lisätä kaikki näytettävä sisältö. Tämä on siis suositeltavaa vain, mikäli haluat rajata uutisia tai tapahtumia tarkemmin kuin tageilla on mahdollista.
Metatietokenttiin syötetyt avainsanat eivät välttämättä vastaa mitään sisältöä. Tarkista, että nostolle määritellyt avainsanat, näkyvyysasetukset ja sivun julkisuusasetukset (sisäinen/julkinen sisältö) vastaavat nostettavaksi halutun sisällön avainsanoja ja asetuksia. Lue lisää automaattisista nostoista.
Kyllä voit; lisätietoa aiheesta löydät artikkelista Komponentit: kuinka luot sisältöä, kohdasta ’Mediagalleria’.
Voit tarkistaa miten fokuspisteen muuttaminen vaikuttaa kuvan rajaukseen eri komponenteissa käyttämällä "Preview"-painiketta (esikatselu), joka löytyy kuvan alta sivun muokkaustilassa. Lue lisää.
Haitariin ei ole teknisesti mahdollista lisätä kuvia. Taulukoita voi lisätä, mutta niin ei kannata tehdä, jotta sivun saavutettavuus ei heikkene.
Yleensä korkeintaan 1 MB kokoiset kuvat ovat sopivia.
Emme suosittele GIF-tiedostojen käyttämistä aalto.fi-sivustolla, koska tiedostomuoto ei ole optimaalinen liikkuvan kuvan esittämiseen. Tästä syystä GIF-tiedostot ovat tiedostokooltaan suurempia kuin samansisältöinen mp4-tiedosto, koska mp4 on optimoitu liikkuvalle kuvalle. GIF-tiedostoa voidaan käyttää vain erikoistapayksissa, esim. kun tarvitaan jatkuvaa (looping englanniksi) liikkuvaa kuvaa, joka toimii hyvin myös alhaisemmalla resoluutiolla. Youtubesta tai Vimeosta upotettu video on kuitenkin käyttäjäystävällisempi. Niissä on myös korkeampi resoluutio ja parempi kuvataajuus.
Mieti miten muuten voisit esittää saman visuaalisen sisällön, ilman GIF-tiedostoa. Drupal-ohjeissamme kuvataan median esittämiseen tarkoitettuja komponenttejamme. Mikäli kuitenkin haluat käyttää GIF-tiedostoa, muista pienentää (compress) tiedostokoko niin pieneksi kuin mahdollista ennen kuin lataat sen sivustolle. Lataamisen jälkeen, varmista, että sivu lataa nopeasti ja liikkuvan kuvan laatu on hyvä myös isolla ruudulla. Mikäli näin ei ole, poistathan GIF-tiedoston. GIF-tiedostoa ei tule käyttää elävään kuvaan, koska laatu ei riitä siihen; GIF-tiedostoa voi käyttää vain animaatioissa. Tiedosto ei saa sisältää vilkkuvia valoja tai muita häiritseviä elementtejä.
Profiilisi tiedot tulevat Workdaysta ja ACRIS-tietokannasta. Jos sinulla on ACRIS-profiili, näytetään sieltä joitakin tietoja, kuten kuva ja julkaisuja ja palkintoja. Profiilia päivitetään Workdayssa ja ACRIS-tietokannassa (akateeminen henkilöstö). Palveluhenkilöstön kuva tulee Microsoft Office -sovelluksesta.
Sinun täytyy määrittää kutsumanimesi Workdayssa. Se tapahtuu klikkaamalla etusivulla "Personal information", sitten "About me". Tämän jälkeen vasemmalla puolella olevasta sinisellä taustalla olevasta listasta klikataan "Personal", jolloin ylhäällä näkyy erilaisia välilehtiä. Valitse näistä "Names". Avautuvalla välilehdellä näet virallisen nimesi (Legal name) ja kutsumanimesi (Preferred name). Voit muokata kutsumanimeäsi klikkaamalla ko. kentässä "edit"-painiketta.
Tällä hetkellä Workday ei tue eri kieliversioita, mutta etsimme tähän ratkaisua.
Profiilissasi näkyy useita nimikkeitä. Palveluhenkilöstöllä nimikkeet tulevat Workdaysta, akateemisella henkilöstöllä lisäksi ACRIS-tietokannasta. Workdayssa nimikkeitä on kahdessa kentässä: "Position title" ja "Business title". Sinun tulee valita yksi nimike ensisijaiseksi: tämä näkyy ylimpänä profiilissasi. Halutessasi voit piilottaa muut nimikkeet, tai näyttää niitä näyvyysasetusten mukaisesti (julkisesti tai Aalto-yhteisölle).
Ennen profiilien uudistamista henkilöstöä oli mahdollista ryhmitellä Aalto Peoplessa ja esittää ryhmiä aalto.fi:ssä ryhmän ID-tunnuksella. Tämä ei valitettavasti enää ole mahdollista, vaan henkilöstöä ryhmitellään suoraan aalto.fi:ssä. Katso ohjeet täältä.
ACRIS-tietokannassa olevia tutkimusryhmän jäseniä voi edelleen näyttää aalto.fi:ssä kuten aiemminkin.
Mikäli sivua ylläpidetään aalto.fi -viestintäalustan Drupalin ulkopuolella, on sille mahdollista saada osoite ko. muodossa, esimerkiksi mycourses.aalto.fi. Kaikki aalto.fi -sivustolla ylläpidettävät sivut ovat muotoa:
aalto.fi/koulu
aalto.fi/laitos
aalto.fi/laitos/tutkimusryhmä
Aallon domain osoitteen hakemisesta voit lukea lisää täältä.
Voit käyttää tässä Siteimprove -työkalua. Sitä varten tarvitset Siteimprove käyttäjätunnukset, ks. lisää täältä.
Google Analytics -työkalulla saat tärkeitä tietoja mm. sivusi käyttäjämääristä. Mikäli haluat käyttöösi Google Analytics-työkalun, lähetä sähköpostia aalto.fi -projektitiimille osoitteeseen [email protected]
Kyllä, Drupal mahdollistaa web-lomakkeiden luomisen ja lisäämisen mille vain aalto.fi-sivulle komponenttina. Toiminto on kuitenkin vain pääkäyttäjien käytössä. Jos haluat lisätä web-lomakkeen sivullesi, ota yhteyttä aalto.fi-projektitiimiin osoitteessa [email protected].
Osa aalto.fi -sivuston sisällöstä on tarkoitettu vain Aalto-yhteisölle, joten voidaksesi lukea tällaista sisältöä, tulee sinun ensin kirjautua sivustolle Aalto-tunnuksillasi.
Kertakirjautuminen (SSO eli single sign-on) on käytössä kaikkialla Otaniemen kampuksella. Kun työskentelet Otaniemessä, olet automaattisesti sisäänkirjautunut.
Useimmilla sivuilla on palautteenantomahdollisuus: klikkaa ”Palaute” -painiketta aivan sivun alalaidasta (harmaa palkki). Täytä näin avautuva palautelomake ohjeen mukaan.
Koulutuksista ilmoitetaan tapahtumakalenterissa, joka löytyy selaamalla Aalto.fi-sivusto -hubin loppuun.
Kaikki Drupal-ohjeet löytyvät helpoiten Palvelut-hubista.
Ensimmäisenä voi kysyä apua Drupalia käyttävältä kollegalta. Toiseksi, voit kysyä apua Aalto.fi Teams-kanavalta (etsimällä kanavalta asiasanalla, voit jo löytää vastauksen kysymykseesi). Voit myös varata ajan Drupal -tukeen (ohjeet Teams-kanavallamme), tai lähettää sähköpostia osoitteeseen [email protected].
Koulutuksista tulee tiedot tapahtumien alle, sivun alareunaan kohtaan Aalto.fi-sivu Drupal ohjeet.
Seuraamalla Aalto.fi Teams-kanavaa, Aalto.fi-sivusto -hubia, Aalto Info -uutiskirjettä, ja ajoittain suoraan editoreille lähetettäviä sähköposteja.
Aalto.fi:stä löydät useita ohjeita ja artikkeleita verkkokirjoittamisesta. Lue lisää.
Aalto.fi:n sisäinen haku painottaa sivun otsikoita haussa. Siksi otsikkoon kannattaa lisätä hakusanoja, joita siihen liittyvissä hauissa käytetään. Lue lisää sivuston sisäisestä hakutoiminnosta.
Voit parantaa sivujen näkyvyyttä ulkopuolisille hakukoneoptimoinnin (SEO) avulla. Lue lisää hakukoneoptimoinnista.
Täältä löydät tietoa aalto.fi:stä, ohjeita ja neuvoja sisällön tuottamiseen ja visualisoimiseen ja vinkkejä sisältöjesi löydettävyyden parantamiseksi.
Aalto.fi:n editoijille on tarjolla runsaasti tukea. Verkosta löytyvät ohjeet, Drupal-koulutukset ja editoijien tapaamiset auttavat paremman sisällön luomisessa.
Täältä löydät tietoa eri komponenteista ja siitä, miten niitä voi käyttää aalto.fi-sivustolla.