Palvelut

Ohjeita yhteistyöuutisen kirjoittamiseen

Miten kirjoitetaan mielenkiintoinen yhteistyöuutinen esimerkiksi uudesta sopimuksesta tai lahjoituksesta? Lue alta lisää!
Kuvituskuva, jossa kaksi henkilöä "heittää ylävitoset". Kuvitus: Vesa-Matti Juutilainen.
Kuvitus: Vesa-Matti Juutilainen

Mikä on yhteistyöuutinen?

Uutinen kertoo yliopistolle merkittävästä yhteistyöhankkeesta, -sopimuksesta tai lahjoituksesta.

Otsikko

Uutisotsikko tiivistää jutun tärkeimmän asian ja kertoo aktiivimuodossa tekijät tai osapuolet. Voit kuitenkin harkita, onko Aalto-yliopistoa tarpeen mainita, koska uutinen julkaistaan aalto.fi-sivustolla. Mediatiedotteessa Aalto-yliopiston nimi mainitaan kokonaisuudessaan.

Ingressi

Ingressi täydentää otsikkoa ja tarjoaa lyhyesti lisätietoa.

Leipäteksti

Kerro selkeästi sopimuksen tai lahjoituksen sisältö ja kohde. Kuvaile, mitä merkitystä sillä on yliopistolle. Voit esimerkiksi nostaa esiin jonkin kiinnostavan sisällöllisen yksityiskohdan Aallon tekemästä tutkimuksesta kyseisellä alalla.

Liitä mukaan kommentit sekä yhteistyökumppanilta/lahjoittajataholta että Aallon edustajalta. Etenkin laajoissa yhteistyöhankkeissa tai suurlahjoituksissa kommentit tulevat ylimmältä johdolta.

Lisätietoa

Lisää loppuun sen henkilön yhteystiedot, joka vastaa yhteistyöstä Aalto-yliopistossa.

Kuvitus

Valitse pääkuvaksi mieluiten kuvituskuva, ellei käytössäsi ole ammattikuvaajan otosta esimerkiksi yhteistyösopimuksen allekirjoitustilaisuudesta. Joka tapauksessa voit julkaista tapahtumanäpäyksen lisäkuvana leipätekstin keskellä tai sen jälkeen. Esittele henkilöt kuvatekstissä.

Ohjeita eri juttutyyppien kirjoittamiseen

Lisävinkkejä uutisen kirjoittamiseen

Syvennä tietojasi uutisartikkelin kirjoittamisesta – ja kerää kehut lukijoilta.

Kuvituskuva mobiililaitteista. Kuvittaja: Taru Happonen

Ohjeita kysymys-vastaus-jutun kirjoittamiseen

Tutustu vinkkeihin ja kirjoita koukuttava henkilöhaastattelu.

Kuvituskuvassa kaksi puhelinta, joiden näytöillä kasvot. Kuvitus: Taru Happonen.

Ohjeita johdon nimitysuutisen kirjoittamiseen

Noudattamalla näitä vinkkejä kirjoitat napakan uutisen uudesta johtoryhmän tai hallituksen jäsenestä.

Kuvituskuvassa lamppuja. Kuvittaja: Taru Happonen.
Tätä palvelua tarjoaa:

Viestintäpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.