Services

IT Service Desk: kontaktuppgifter och öppettider

Behöver du hjälp eller stöd för att använda Aalto-universitetets IT-utrustning eller IT-tjänster? Då kan du vända dig till IT Service Desk.

IT Service Desk hjälper dig

Om du behöver hjälp eller har ett IT-problem kan du 

  • besöka IT Service Desk under våra öppettider (se mer information nedan)
  • boka tid till IT Service Desk via bokningssystemet Vihta (vihta.aalto.fi) (endast för Aalto-universitetets personal)
  • be om hjälp via IT-chatten (om du inte ser chatten längst ner på sidan, aktivera cookies på webbsidan)  
  • skicka en serviceförfrågan på adressen  http://servicedesk.aalto.fi
  • ringa oss på +358 50 513 2000 (se våra telefontider nedan)
  • i samband med AV-problem i undervisningslokaler, ringa oss på +358 29 442 0190 (se våra telefontider nedan)
  • skicka e-post till  servicedesk@aalto.fi

Serviceställenas öppettider

IT Service Desk har två serviceställen: ett i Kandidatcentret och ett i Väre.

Du kan besöka serviceställena utan tidsbokning under öppettiderna.

Aalto-universitetets personal har också möjlighet att boka tid i förväg. 

Observera! När du uträttar ärenden vid ett IT-serviceställe ska du verifiera din identitet. Du kan identifiera dig med pass, identitetskort eller körkort med foto.

IT Service Desk Kandi (Kandidatcentret)

Besöksadress: Otsvängen 1M, rum U133a

Öppettider:

  • måndag–onsdag: kl. 9–11 och 12–15
  • torsdag–fredag: kl. 9–11 och 12–14

I bilden nedan kan du se var IT Service Desk Kandi är i Kandidatcentret.

Map of Otakaari 1 showing where to find Starting Point (room Y199a), Human Resource Services (room Y195) and IT Service Desk (room U133)

IT Service Desk Väre (Väre building)

Besöksadress: Otnäsvägen 14, rum R101 

Öppettider: 

  • måndag–onsdag: kl. 9–11 och 12–15

Boka tid via Vihta

Aalto-universitetets personal kan också boka tid till IT Service Desk.
Det finns tillgängliga tider från måndag till fredag kl. 9–11 och 12–14.

Boka tid via vihta.aalto.fi.

Observera att bokningstjänsten inte är tillgänglig för studenter.

IT-chatten

Du hittar IT-chatten längst ner till höger på IT-tjänsternas sidor (https://aalto.fi/it).

  • måndag, tisdag, onsdag och fredag kl. 9–11 och 12–15
  • torsdag kl. 9–11 och 12–14
     

Obs! Tillåt cookies på webbplatsen för att komma åt chatten.

Skicka en serviceförfrågan

Skicka en serviceförfrågan på adres http://servicedesk.aalto.fi. Genom att använda eSupport-formuläret säkerställer du att IT Service Desk får tillräckligt med information för att lösa ditt IT-problem. 

Ring IT Service Desk

Telefonnummer: +358 50 513 2000

  • måndag - torsdag: 8 - 17
  • fredag: 8 - 15:45
     

AV-stöd i en undervisningslokal på Otnäs campus

Vid AV-problem i en undervisningslokal kan du utöver att vända dig till entrétjänsterna även ringa IT Service Desk AV stöd på  +358 29 442 0190.

  • Måndag–fredag kl. 8 – 19:45
  • Mån 22.12.-tis 23.12.: 9:00-14:00
  • Ons 24.12.-fre 26.12.: stängd
  • Mån 29.12.-ons 31.12.: 9:00-14:00
  • Tors 1.1.: stängd
  • Fre 2.1.: 9:00-14:00

Om problemet i undervisningslokalen rör något annat än AV-teknik, exempelvis eluttag eller belysning, kontakta entrétjänsterna.

Om AV-problemet inte förhindrar en pågående presentation och således inte är akut, utan det exempelvis handlar om en felanmälan, en begäran om AV-stöd för ett senare evenemang eller ett utvecklingsförslag gällande AV-frågor, vänligen kontakta servicedesk@aalto.fi.
 

IT Services

You can find up-to-date news, contact information, chat and instructions of frequently used IT services at IT-help hub: accounts, passwords, email, MFA, vpn, printing, teams, zoom, VDI and guidelines how to procure workstations and phones.

aalto it help en

Frequently Asked Questions

Resetting the password, and a forgotten password

Your password requires resetting if you have not changed your password by the deadline. The password is valid for 730 days, after which it must be changed or your user ID will be automatically locked. You will receive an automatic warning message when the password expires well before the due date.

Services

How to change the password

A password for Aalto University must be changed at 730-day intervals, and it can be changed by using an Aalto computer (Windows, Mac or Linux) or at password.aalto.fi

Services

Att skriva ut i Aalto Universitetet

Läs hur du kan skriva ut dokument vid Aalto Universitet

Tjänster

Aalto moln-e-post

Webmail: http://outlook.office.com (logga in med din Aalto e-post adress).

Tjänster

Multifaktorautentisering (MFA, 2FA, Authenticator)

Varför vi använder MFA på Aalto och instruktioner för att börja använda MFA.

Tjänster
Aerial photo of Väre in Otaniemi

Upprätta en fjärranslutning (VPN) till ett Aalto-nätverk

Läs hur du upprättar en fjärranslutning (VPN) till ett Aalto-nätverk.

Tjänster

OneDrive: Quick Guide

OneDrive allows you store your files in one place, share them with others, and get to them from any device connected to the Internet. This guide helps you get started.

Services

Sharing the wireless network in your phone with a computer (Hotspot)

You can use the instructions below to share the wireless network in your phone (iPhone or Android) with your computer (hotspot).

Services

Microsoft Office package: installation on students’ and employees’ own devices

Aalto University students and employees are provided, free of charge, with Microsoft Office 365 programs (e.g., Word, Excel and PowerPoint) for their own devices (computers, tablets, and smartphones) with the Microsoft Office ProPlus programme (for students, this is also referred to as ‘Student Advantage’).

Services
Teams-kuvituskuva

E-mötestjänster – Teams och Zoom

Verktyg för videokonferenser, e-möten, chatt och mobilt samarbete. Panopto är en mjukvara och en medietjänst som är utformad för att kapa, redigera, strömma och dela videopresentationer samt inspelade föreläsningar, men du kan inte använda Panopto för e-möten.

Tjänster
A man typing with a laptop on their lap. Only showing their arms and the laptop on their lap. Photo by Aalto University

IT Services for Research

A selection of IT tools for researchers including devices, collaboration solutions, websites, IT support as a service, data storages and backups, data transfers, computing, on-premise and cloud resources, security support, and IT guiding.

Services
A woman is sitting with her computer in the Learning Center.

IT service för studenter

IT Services (ITS) erbjuder många tjänster för studenter, t.ex. e-post, datorklassrum, campus wifi, utskriftstjänster, osv. På den här sidan hittar du en sammanfattning av IT-verktyg.

Tjänster

IT contact information for schools and partners

Contact persons in Aalto IT for teaching and learning, research and innovation, services, and administration.

Services
IT Service Desk

IT-tjänster

I Aalto-universitetets IT-tjänster övervakar vi IT-lösningarnas hela livscykel, infrastrukturen och hanteringen av tillhörande operationer samt slutanvändarnas tjänster och användarupplevelsen. Vi ansvarar för planering och genomförande av digital transformation tillsammans med våra interna och externa partner och stöder universitetets mål att vara en föregångare inom digitalisering inom studier, undervisning och forskning.

Tjänster
Den här tjänsten tillhandahålls av:

IIT-tjänster

För ytterligare stöd, vänligen kontakta oss.
  • Uppdaterad:
  • Publicerat:
Dela
URL kopierat