Institutionen för konst och media

Institutionen för konst och media bedriver forskning och konstnärlig verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen och teman. Dessa omfattar konstutbildning, nutida konst, kuratering, speldesign, nya medier, fotografikonst, visuell kommunikationsdesign och visuell kultur. Det erbjuder utbildning via kandidat-, magister- och doktorandprogram.

Den bildades 2022 genom en sammanslagning av institutioner av konst och medier, som båda har fått internationellt erkännande för sina högkvalitativa konstnärliga produktion, medieproduktion och konstpedagogiska aktiviteter, stipendier och forskning. Institutionen för konst och media är den största institutionen inom Högskolan för konst, design och arkitektur med cirka 800 studenter och över 100 anställda.

Two people discussing about a scetch they are looking on a computer
A drawing machine and a messy drawing

Ansökningsalternativ

Ansökningsalternativ vid institutionen för konst och media

Research

Forskning vid institutionen för konst och media

Eva Durall's defence on Nov 1st 2018 - Department of Media Photo: Hilla Kurki

People

People in the Department of Art and Media.

Department of Art and Media

Department of Art and Media
PO BOX 31000
FI-00076 AALTO

Väre

Otnäsvägen 14
Högskolan för konst, design och arkitektur

Platser

Nyheter

Ruutunäkymä Ehdokaskartta-vaalikoneen Kysymykset-osiosta, josta käyttäjä voi valita itselleen kiinnostavimmat aihealueet.
Pressmeddelanden Publicerat:

Ehdokaskartta (Kandidatkartan) utmanar traditionella valkompasser just inför valet

Styrkan i en valkompass som bygger på öppen källkod är transparens.
Aalto ARTS 150 years visuals
Universitetet Publicerat:
Kuvassa selin seisovan naisen hymyilevät kasvot näkyvät heijastumana peilistä
Forskning och konst, Universitetet Publicerat:

Anna Valtonens porträtt avtäcktes

Aalto-universitetets vicerektor och före detta dekanus för Högskolan för konst, design och arkitektur Anna Valtonens porträtt avtäcktes under Aalto-universitetets 10-årsjubileum den 8 januari. Konstnär och konstdoktor Maija Tammi ligger bakom porträttet.
Pirjo Kääriäinen
Samarbete, Pris och utmärkelser, Forskning och konst Publicerat:

Finlandspriser till designer och professor Pirjo Kääriäinen samt foto- och videokonstnär, alumn Marja Helander

Vetenskaps- och kulturminister Hanna Kosonen har belönat nio meriterade konstnärer och samfund med Finlandspriser.

Evenemang

• Publicerat: