Institutionen för informations- och serviceekonomi

Institutionen för informations- och serviceekonomi arbetar med kreativ användning av informationsteknik och digital teknik inom företag och övergången från industri- till servicedominerande typer av produktion.

Den ökande användningen av mjukvara och avancerade analyser i den privata och offentliga sektorn har skapat ett behov av utbildade personer som kan arbeta med både företag och teknik på olika lednings- och expertbefattningar.

Two business students, one is holding a laptop, discussing with the Professor after his lecture. Another group of students talk in the background.

Forskning

Forskningen vid institutionen för informations- och serviceekonomi är grovt sett indelad i tre discipliner: information systems science, management science och logistik (logistics), med ämnen såsom digital serviceutveckling, servicenätverk, beteendebaserat beslutsfattande och data science.

Institutionens verksamhet innefattar ibruktagning, användning och effektmätning av ICT på konsumenter, företag och samhället. Logistics fokuserar på verksamheter och försörjningskedjor. Management Sciences befattar sig med tillämpningen av avancerade analytiska metoder i beslutsfattandet. Institutionen är även värd för Real-time Economy Competence Center.

Information Systems Science

Information Systems Science vid Aalto-universitetets Handelshögskola lägger ett starkt fokus på empiriska studier och ett aktivt samarbete med företag. Förutom teoretiska bidrag värdesätts ofta praktisk relevans i studierna i systemvetenskap.

Close-up of two students making notes on a research article while reading it.

Logistik

Logistik vid handelshögskolan är inriktat på operativ förvaltning och förvaltning i relation till försörjningskedjor. Forskningen är både praktiskt och teoretiskt inriktad.

Aalto University / School of Business / Department of Information and Service Management / Logistics

Management Science

Management Science har att göra med tillämpningen av avancerade analytiska metoder för att underlätta beslutsfattandet.

Aalto University / School of Business / Department of Information and Service Management / Management Science

Kompetenscentret för ekonomi i realtid (Real-Time Economy Competence Center)

Ekonomi i realtid är en miljö där alla transaktioner mellan organisationer är i digital form.

Aalto University / School of Business / Department of Information and Service Management / Real-Time Economy Competence Center

Students outside School of Business / photographer Unto Rautio
Studier Publicerat:

Kauppis-studeranden besöker gymnasier runt om i Finland

Också under läsåret 2023-2024 får gymnasieelever höra om studierna vid Aalto-universitetets handelshögskola, om studentlivet på campuset i Otnäs – och om hur bra studierna på Kauppis förbereder studeranden för arbetslivet.
Finavia-projektin työryhmä, Aalto BIZ
Samarbete, Studier Publicerat:

Studenter hjälpte Finavia att analysera logistiken i terminalen på Helsingfors-Vanda flygplats

Flygtrafiken har återhämtat sig överraskande snabbt, vilket har lett till kapacitetsproblem.
Professor Vesa Puttonen and Assistant Professor Eeva Vilkkumaa host the new podcast.
Forskning och konst Publicerat:

Puttonen & Vilkkumaa -podcast – prat om bättre business

Målet av den nya Puttonen & Vilkkumaa podcasten av Handelshögskolan är att omsätta Handelshögskolans motto "Better Business - Better Society".
Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Studier Publicerat:

Universitetslektor Panu Erästö har digitaliserat undervisningen i grundkurserna i statistik

Instruktionsvideorna visar hur till exempel Excel fungerar, så att man inte behöver spendera tid på det i klassrummet.

Evenemang

Personer

Kontaktuppgifter

Ekonomplatsen 1, Espoo