Institutionen för marknadsföring

Institutionen för marknadsföring

Institutionen för marknadsföring består av en driftig och dynamisk gemenskap av fakultet, forskare, personal och studenter. Institutionen har hyllats internationellt för sin ambitiösa och rigorösa forskning. Vi ligger vid yttersta framkant när det gäller marknadsföring.

marketing major

Forskning

Marknader och konsumtionskulturer befinner sig i konstant förändring. Institutionen för marknadsföring är den nordiska ledaren vid framställandet av nya verktyg, teorier och insikter för marknadsföring och forskning i det ständigt föränderliga landskapet.

Institutionen för marknadsföring har fyra primära forskningsområden: strategisk marknadsföring, tjänstemarknadsföring, detaljhandel- och försäljning samt konsumentbeteende. Vår forskning återfinns regelbundet i ledande tidskrifter och journaler kring dessa ämnen.

Strategic Marketing

Competitive dynamics
Marketing performance and metrics
Technology and innovation management
B2B and networks

Students studying in the new BIZ building - Photo by Unto Rautio

Services Marketing

Service management
Value co-creation
Collaborative consumption
Self-service technologies

digital

Retail and Sales

Retail business models and retail marketing
Retail entrepreneurship
Fashion marketing
Sales management and pricing

Four students studying together. Three of them have their computer and one is having papers in front of them.

Consumer Behavior

Consumer Culture Theory (CCT)
Novel research methods (videography and netnography)
Consumer experiments
Digital consumption

Studier

students in Aalto library

Ansökan till kandidatutbildningar

Ansökan till finsk- och svenskspråkiga kandidatutbildningar ordnas 13.–27.3.2024. Ansökan till engelskspråkiga kandidatutbildningar ordnas 3.–17.1.2024. En del av de finsk- och svenskspråkiga kandidatutbildningarna är det också möjligt att söka till i den gemensamma ansökan 4.–14.9.2023.

Ansökningsservice
Business students gathered around a table to study together.

Marketing, Master of Science (Economics and Business Administration)

Moderna marknadsförare är kreativa och strategiska tänkare som navigerar i det digitala landskapet med ledig flexibilitet och intuition.

Utbildningsutbud
Students hanging out and studying in the School of Business learning hub

Admission to Master of Science in Economics and Business Administration (2 yrs)

The admissions to Master's programmes at Aalto University in the field of Business and Economics are organised once a year. The application period for studies starting in autumn 2019 is from 3 December 2018 to 11 January 2019.

Study at Aalto

Personer

Arto Lindblom

Professor

Portrait of Professor Arto Lindblom, Department of Marketing

Tomas Falk

Professor

Tomas Falk

Sammy Toyoki

Assistant Professor

Sammy Toyoki

Henri Weijo

Associate Professor, Head of Department

Henri Weijo

Kristina Wittkowski

Associate Professor

Kristina Wittkowski

Eric Arnould

Professor emeritus

Eric Arnould

Sami Kajalo

Senior University Lecturer

Sami Kajalo

Ilona Mikkonen

Senior University Lecturer

Ilona Mikkonen

Lasse Mitronen

Senior Fellow

Lasse Mitronen

Juho-Petteri Huhtala

Postdoctoral Researcher

Juho-Petteri Huhtala

Doktorander

Kushagra Bhatnagar

Assistant professor

Kushagra Bhatnagar

Hedon Blakaj

University Lecturer

Hedon Blakaj

Alexei Gloukhovtsev

Assistant Professor

Alexei Gloukhovtsev

Iiro Vaniala

Doctoral Student

Iiro Vaniala

Mikko Hänninen

Doctoral Student

Mikko Hänninen

Emma Salminen

Doctoral Student

Emma Salminen

Olga Lavrusheva

Doctoral Student

Olga Lavrusheva

Yifan Cao

Doctoral Student

Yifan Cao

Petri Cozma

Doctoral Student

Laura Rosenberg

Postdoctoral Researcher

Laura Rosenberg

Tatsiana Padhaiskaya

Doctoral Researcher

Tatsiana Padkaiskaya

Maria Del Rio Olivares

Doctoral Student

Maria Del Rio Olivares

Nyheter

Kuvassa näkyy Satu Rämö punaisessa mekossa. Taustalla näkyy kirjanjulkistamistilaisuuden rekvisiittaa.
Studier, Universitetet Publicerat:

Olika karriärvägar: Satu Rämö skriver superpopulära deckare som motvikt mot den digitala kommunikationen, där man måste uttrycka sig kort och koncist

Ett liv på egna villkor som författare och företagare i kommunikationsbranschen är möjligt, eftersom det kommersiella kunnandet hjälper henne att hålla vinstmarginalen i skick och ekonomin under kontroll.
Aalto BIZ Homecoming Day 2023, Pekka Mattila vetää keskustelua
Studier, Universitetet Publicerat:

Handelshögskolan erbjuder ett stort antal program och inriktningsalternativ, berättar Pekka Mattila, professor i marknadsföring

”Med de verktyg som vi kan erbjuda kan man avancera till sådana roller i vilka det på riktigt finns en möjlighet att påverka.”
Students outside School of Business / photographer Unto Rautio
Studier Publicerat:

Kauppis-studeranden besöker gymnasier runt om i Finland

Också under läsåret 2023-2024 får gymnasieelever höra om studierna vid Aalto-universitetets handelshögskola, om studentlivet på campuset i Otnäs – och om hur bra studierna på Kauppis förbereder studeranden för arbetslivet.
Kuvassa näkyy elokuun 1. päivänä Executive in Residence -tehtävässä aloittava Taavi Heikkilä. Kuva on SOK:n kuva.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Taavi Heikkilä, veteran inom andelsrörelsen, tillträder ny post vid Aalto-universitetet

Heikkiläs befattning Executive in Residence inrättas med donationsmedel. Finland är världens mest kooperativa land, och därför är det viktigt att branschen satsar på forskning och undervisning och samarbete mellan företagen och universitetet, säger donatorerna.

Evenemang

  • Publicerat:
  • Uppdaterad: