Palvelut

IT Service Desk yhteystiedot ja aukioloajat

Kaipaatko apua tai tukea Aalto-yliopiston IT-laitteiden tai -palveluiden käyttöön? IT-käyttäjätuki on täällä sinua varten.

IT-käyttäjätuki on apunasi

Kun tarvitset IT-apua tai sinulla on IT-ongelma: 

  • Käy IT-palvelupisteessa aukioloaikoinamme (lisätietoja alla)
  • Varaa aika palvelupisteellä asiontiin Vihta-ajanvarausjärjestelmässä (vihta.aalto.fi). (ajanvarauspalvelu Aalto-yliopiston henkilökunnalle)
  • Kysy apua IT-chatin kautta (jos et näe chattia selaimen alareunassa, salli sivuston evästeet, jotta saat chat-palvelun käyttöösi).  
  • Luo palvelupyyntö osoitteessa http://servicedesk.aalto.fi
  • Soita +358 50 513 2000 (katso palveluajat alempana)
  • Lähetä sähköpostia [email protected]

Jos tarvitset apua AV-laitteiston käyttöön opetustilassa Otaniemen kampuksella, voit olla yhteydessä IT-palvelupisteen AV-ongelmatukeen (lisätietoja alempana tällä sivulla).

Palvelupisteiden aukioloajat

IT-lähituella on kaksi palvelupistettä: Kandidaattikeskuksessa ja Väreessä.

Voit tulla palvelupisteelle ilman ajanvarausta aukioloaikoina. Aalto-yliopiston henkilökunta voi halutessaan myös varata ajan etukäteen. 

IT Service Desk Kandi (Kandidaattikeskus)

Käyntiosoite: Otakaari 1M, huone U133a

Palvelupiste avoinna:

  • Maanantai – keskiviikko: klo 9–11 ja 12–15 
  • Torstai – perjantai: klo 9–11 ja 12–14 

IT Service Desk Väre

Käyntiosoite: Otaniementie 14, huone R101 

Palvelupiste avoinna: 

  • Maanantai – keskiviikko: klo 9–11 ja 12–15

Varaa aika palvelupisteellä asiontiin Vihta-ajanvarausjärjestelmässä

Aalto-yliopiston henkilökunnalla on myös mahdollisuus varata aika palvelupisteasiointiin.

Ajanvarauksia on saatavilla maanantaista perjantaihin klo 9-11 ja klo 12-15. Varaa aika osoitteessa vihta.aalto.fi.

IT-Chat

IT-chat löytyy selaimen oikeast alakulmasta kun olet IT-palveluiden sivuilla (https://aalto.fi/it).

Huom! Salli sivuston evästeet, jotta saat chat-palvelun käyttöösi.

  • ma, ti, ke, pe 9 - 11 ja 12 - 15
  • to 9 - 11 ja 12 - 14

Luo palvelupyyntö

Luo palvelupyyntö osoitteessa http://servicedesk.aalto.fi

Palvelupyynnön eSupport-lomaketta käyttämällä varmistat, että IT-käyttäjätuella on tarvittava tieto IT-ongelmasi ratkaisemiseen. 

Puhelinpalvelun aukioloajat

IT-palveluiden puhelinpalvelun numero: +358 50 513 2000

  • ma - to 8 - 17:00
  • pe 8 - 15:45

Opetustilojen AV-ongelmien tuki Otaniemen kampuksella

IT-lähituen henkilö on tavoitettavissa aulapalveluiden lisäavuksi opetustilojen AV-ongelmissa numerosta +358 29 442 0190.

  • maanantaista torstaihin kello 8.00–19.45
  • perjantaisin kello 8.00–17.45

Mikäli opetustilan ongelma koskee muuta kuin AV-tekniikkaa, esimerkiksi sähköpistorasioiden toimivuutta tai valaistusta, ota yhteyttä aulapalveluihin.

Kun AV-ongelmasi ei estä käynnissä olevaa esitystilannetta eikä siten ole akuutti,vaan kyseessä on esimerkiksi vikailmoitus , AV-avun pyyntö myöhemmin järjestettävään tilaisuuteen tai AV-asioiden kehitysehdotus, ota yhteyttä [email protected].
 

IT Help

IT-help-hubista löytyvät ajankohtaiset IT-uutiset, yhteystiedot, chat ja kysytyimpien IT-palveluiden käyttöohjeet: luvat, salasanat, sähköposti, MFA, vpn, tulostaminen, teams, zoom, VDI sekä ohjeet työasemien ja puhelinten hankintaan.

itpalvelut

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Salasanan resetointi ja unohtunut salasana

Salasanasi vaatii resetointia, jos et ole vaihtanut salasanaasi määräaikaan mennessä. Salasana on voimassa 730 päivää, jonka jälkeen se tulee vaihtaa tai käyttäjätunnuksesi lukkiutuu automaattisesti. Saat automaattisen varoitusviestin salasanan vanhenemisesta hyvissä ajoin ennen määräpäivää.

Palvelut
Jopot

Kulkuoikeus HSL-kortilla

Osaan Aallon tiloista vaaditaan opiskelijoilta kulkukorttia. HSL-kortti tai opiskelijan kulkutunniste toimii rekisteröimisen jälkeen kulkukorttina.

Palvelut

Tulostaminen Aalto-yliopistossa

Tulostaminen Aalto-yliopistossa onnistuu henkilökohtaisen tulostuskortin avulla.

Palvelut

Aalto-pilvisähköposti

Aalto siirtyi pilvisähköpostiin (Microsoft 365, pilviposti) vuoden 2021 aikana. Tälle sivulle on koottu ohjeita, kuinka Aalto-sähköposti toimii puhelimessa, kuinka saat puhelimeen aaltolaisten yhteystiedot tai millä ohjelmilla voit lukea postejasi.

Palvelut

Monivaiheinen tunnistautuminen (MFA, 2FA)

Monivaiheinen tunnistautuminen ( Multifactor Authentication - MFA, 2FA ) on käyttäjän tunnistamiseen käytettävä tunistautumismenetelmä, jossa käytetään kahta tai useampaa keinoa ( puhelinsovellus, Microsoft Authentication app ) tunnistaa käyttäjä tämän kirjautuessa tiettyyn järjestelmään tai palveluun.

Palvelut
Aerial photo of Väre in Otaniemi

Etäyhteyden (VPN) muodostaminen Aallon verkkoon

Etäyhteys eli VPN-yhteys mahdollistaa Aalto-yliopiston palveluiden käytön yliopiston verkon ulkopuolelta.

Palvelut

OneDrive: Pikaopas

OneDrive antaa sinun tallentaa tiedostot yhteen paikkaan, jakaa niitä muiden käyttäjien kanssa, ja käyttää niitä millä tahansa Internetiin yhdistetyllä laitteella. Aalto-yliopiston työntekijät ja opiskelijat saavat ilmaiseksi käyttöönsä 5 TB OneDrive tallennustilaa.

Palvelut

Puhelimen langattoman verkon jakaminen tietokoneelle (Hotspot)

Näiden ohjeiden avulla saat jaettua puhelimen (iPhone tai Android) langattoman verkon tietokoneellesi (hotspot).

Palvelut

Microsoft Office -paketti: asennus opiskelijoiden ja työntekijöiden omiin laitteisiin

Aalto-yliopiston opiskelijat ja työntekijät saavat maksutta käyttöönsä Microsoftin Office 365 -ohjelmat (mm. Word, Excel ja PowerPoint) omille laitteille (tietokone, tablet ja älypuhelin) Microsoft Office ProPlus -ohjelman myötä (opiskelijoiden osalta kulkee myös nimellä Student Advantage).

Palvelut
Kuva ryhmätyötä tekevistä opiskelijoista / kuvaaja Aalto-yliopisto Unto RautioUnto_Rautio

Verkkokokoustyökalut – Teams ja Zoom

Työkalut videokokoustamiseen, online-kokouksiin, chattiin ja liikkuvaan työhön. Panopton avulla voi taltioida ja jakaa video- ja monimediaesityksiä, mutta se ei sovellu kokouksiin.

Palvelut
A man typing with a laptop on their lap. Only showing their arms and the laptop on their lap. Photo by Aalto University

IT-palvelut tutkimukselle

Sivulle on kerätty tutkijoiden tarvitsemia IT-palveluja.

Palvelut

IT-palvelut opiskelijoille

IT-palvelut (ITS) tarjoaa monenlaisia palveluita opiskelijoille (sähköposti, työasemaluokat, wlan kampuksella, tulostuspalvelut). Tällä sivulla on yhteenveto IT-palveluista ja Linnunradan käsikirja opiskelijan IT-asioihin auttamaan etäopiskelussa.

Palvelut

IT-vastuuhenkilöiden yhteystiedot

Lista Aalto IT:n henkilöistä, jotka vastaavat kouluista, yksiköistä ja partnereista.

Palvelut
IT Service Desk

IT-palvelut

Aallon IT-pavelut on palveluyksikkö, joka tukee yliopiston toimintaa tukemalla käyttäjien tarpeita koskien informaatiojärjestelmiä, verkostoja ja IT-laitteita läpi Aallon.

Palvelut
Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu