Services

IT Service Desk kontaktinformation samt öppettider

Servicedesk för IT-slutanvändare är en kontaktpunkt för användare av Aalto-universitetets IT som behöver hjälp och information. Du kan besöka servicedesken under öppettiderna eller be om hjälp via e-post, telefon och chatt.

Utanför IT-servicepunkternas öppettider har personalen möjlighet att boka tid för servicepunktstransaktioner. Tider finns tillgängliga måndag till fredag kl. 9-11 och 12-15 och kan bokas på Vihta bokningssystem på vihta.aalto.fi.

För ytterligare hjälp med AV-problem i undervisningslokalerna på Aalto-universitetets campus i Otnäs utöver entrétjänster kan du kontakta IT-stödpersonen. Se kontaktuppgifter nedan.

IT-slutanvändarsupport är här för att hjälpa dig

Om du har en fråga eller ett problem kan du:

  • Besöka IT Service Desk under våra öppettider (se nedan för mer information)
  • Boka en tid i förväg med Vihta (vihta.aalto.fi) (endast för personal)
  • Be om hjälp via IT-chatt (om du inte ser chatten, aktivera cookies på denna sida)
  • Skapa en serviceförfrågan på http://servicedesk.aalto.fi
  • Ring oss på +358 50 513 2000 (se nedan för öppettider)
  • Skicka e-post till [email protected]

Om du har problem med AV-utrustning i en undervisningslokal i Otnäs campus kan du kontakta IT Service Desk AV-hjälp (se nedan för mer information).

Servicedesk öppettider

IT Service Desk Kandi (Utbildningscenter)

Besöksadress: Otsvängen 1M, rum U133a

Öppettider:

  • måndag till onsdag 9-11 och 12-15
  • torsdag och fredag 9-11 och 12-14

 

IT Service Desk Väre (Väre-byggnaden)

Besöksadress: Otnäsvägen 14, rum R101

Öppettider: 

  • måndag till onsdag 9-11 och 12-15

 

Boka tid för servicepunktstransaktioner på Vihta bokningssystem

Utanför IT-servicepunkternas öppettider har personalen möjlighet att boka tid för servicepunktstransaktioner.

Tider finns tillgängliga måndag till fredag kl. 9-11 och 12-15 och kan bokas på vihta.aalto.fi.

Telefonens öppettider

Numret för IT-tjänster är: +358 50 513 2000

  • mån - fre 8 - 15:45

IT-Chat

https://aalto.fi/it

Notera! Tillåt cookies på denna webbplats så att du kan komma åt chattjänsten.

  • öppet:
    • mån, tis, wed, fre 9-11 och 12-15
    • tor 9-11 och 12-14

Stöd i fall av AV-problem i undervisningen

Utöver entrétjänster kan den lokala IT-stödpersonen nås för ytterligare hjälp med AV-problem i undervisningslokalerna på Aalto-universitetets campus i Otnäs på numret +358 29 442 0190 från måndag till torsdag från 8:00 till 19:45, samt på fredagar från 8:00 till 17:45.

På onsdag 2.11.2022 är AV-hjälp stängd från 13:30 till 17:00.

Om problemet i undervisningslokalen rör något annat än AV-teknik, exempelvis eluttag eller belysning, vänligen kontakta entrétjänster.

Om AV-problemet inte förhindrar den pågående presentationen, och således inte är akut -- utan exempelvis är en buggrapport, en begäran om AV-stöd för ett senare evenemang, eller ett utvecklingsförslag för AV-frågor -- vänligen kontakta [email protected].

IT Help

Här hittar du anvisningar för IT-tjänster.

itpalvelut

Frequently Asked Questions

Resetting the password, and a forgotten password

Your password requires resetting if you have not changed your password by the deadline. The password is valid for 730 days, after which it must be changed or your user ID will be automatically locked. You will receive an automatic warning message when the password expires well before the due date.

Services
Jopot

Tillträdesrätt med HRT-kortet

En del av utrymmena kräver passerkort. HRT-kortet fungerar efter registrering för studenter som passerkort.

Tjänster

Att skriva ut i Aalto Universitetet

Du kan skriva ut dokument vid Aalto Universitet med ett personligt utskriftskort.

Tjänster

Aalto moln-e-post

Aalto gick över till moln-e-post (Microsoft 365) under året 2021. Här är instruktionerna för hur du kan ta i bruk moln-e-post med hjälp av självbetjäningsmigrationen. Se också fördelarna och de färre begränsningarna jämfört med lokal e-post.

Tjänster

Flerstegsautentisering (MFA, 2FA)

Flerstegsautentisering / multifaktorautentisering (MFA) är en identifieringsmetod som använder sig av två eller flera sätt för att identifiera användaren när han eller hon loggar in på ett visst system eller en tjänst.

Tjänster
Aerial photo of Väre in Otaniemi

Upprätta en fjärranslutning (VPN) till ett Aalto-nätverk

En fjärranslutning, eller en VPN-anslutning, gör det möjligt för användare att använda tjänsterna vid Aalto Universitet utanför universitetets nätverk.

Tjänster

OneDrive: Quick Guide

OneDrive allows you store your files in one place, share them with others, and get to them from any device connected to the Internet. Every user at Aalto University gets 5 TB of OneDrive storage for free. This guide helps you get started.

Services

Sharing the wireless network in your phone with a computer (Hotspot)

You can use the instructions below to share the wireless network in your phone (iPhone or Android) with your computer (hotspot).

Services

Microsoft Office package: installation on students’ and employees’ own devices

Aalto University students and employees are provided, free of charge, with Microsoft Office 365 programs (e.g., Word, Excel and PowerPoint) for their own devices (computers, tablets, and smartphones) with the Microsoft Office ProPlus programme (for students, this is also referred to as ‘Student Advantage’).

Services
Teams-kuvituskuva

E-mötestjänster – Teams och Zoom

Verktyg för videokonferenser, e-möten, chatt och mobilt samarbete. Panopto är en mjukvara och en medietjänst som är utformad för att kapa, redigera, strömma och dela videopresentationer samt inspelade föreläsningar, men du kan inte använda Panopto för e-möten.

Tjänster
A man typing with a laptop on their lap. Only showing their arms and the laptop on their lap. Photo by Aalto University

IT Services for Research

A selection of IT tools for researchers including devices, collaboration solutions, websites, IT support as a service, data storages and backups, data transfers, computing, on-premise and cloud resources, security support, and IT guiding.

Services

IT services for students

IT Services (ITS) provides many services for students eg. email, computer classrooms, campus wifi, printing services. On this page you will find a summary of IT tools and Hitchhiker’s Guide to IT galaxy for tips to remote studying.

Services

IT contact information for schools and partners

Contact persons in Aalto IT for teaching and learning, research and innovation, services, and administration.

Services
IT Service Desk

IT services

Aalto University IT is a service unit, which supports the operations of the university by meeting the users and units’ needs concerning data systems, telecommunication networks and IT devices along with the Aalto organization.

Services
This service is provided by:

IIT-tjänster

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat