Tillgängligt lärande och tillgänglig undervisning
Ansvariga instanser: Lärandetjänster (LES) och personaltjänster (HRS)
Tillgänglighet och likabehandling tas i beaktande i utvecklingen av lärarnas och den övriga personalens arbete, verksamhet och kunnande. Lärandetjänsterna och personaltjänsterna ger råd, utbildar och uppmuntrar universitetssamfundets medlemmar att i hög grad observera hinder i anknytning till studier och arbete. Utöver fysiska och synliga hinder fästs uppmärksamhet även vid andra slags anpassningar som krävs för lärande och arbete som anknyter till olika sätt att lära sig samt olika undervisningsmetoder, kulturer och attityder.
Lärandetjänsterna har i uppgift att stöda och utbilda undervisningspersonalen, så att handledande lärare har kännedom om fördelarna med blandade lärmiljöer och blandad undervisning och kan hjälpa de studerande att hitta de tjänster de behöver.
Lärandetjänsternas team och högskolorna beaktar tillgänglighet i sin verksamhet som en faktor som gynnar välbefinnande och studieförmåga.
LärandetjänsterAalto-universitetets lärandetjänster ansvarar för samtliga tjänster som möjliggör smidiga studier vid universitetet.
Individuella studiearrangemangVarje studerande vid Aalto har rätt till skäliga individuella studiearrangemang på basis av utlåtande från läkare eller sakkunnig.
Akademisk handledning vid Aalto-universitetetAkademisk handledning är en del av systemet för handledning av studier som sträcker sig över studiernas hela livscykel. Det är en del av studierna att delta i akademisk handledning.
Aaltos stöd för sökande, studerande och lärare
Aalto-universitetet har fastställt en gemensam process för individuella studiearrangemang samt en mall för utlåtande och ett förfarande för förlängd tentamenstid (+ 1 h). Lärandetjänsterna upprätthåller en databank för olika behov av studiearrangemang. Materialet stöder studerande och handledare samt personalen inom lärandetjänsterna när det kommer till att bemöta och stöda studerande som behöver individuella studiearrangemang.
Aalto-universitetet har en mångprofessionell arbetsgrupp som sörjer för de individuella studiearrangemangens gemensamma process, informering om dem och samarbetet mellan högskolornas ansvariga personer och enheter.
Stöd och vägledning för studerande och välbefinnande under studiernaAaltos mångfaldiga och mångkulturella gemenskap stöder studerandes framgång och välbefinnande. Välbefinnande under studierna är ett strategiskt mål för Aalto och enkäter om välbefinnande under studierna påvisar att studerande som mår bra även studerar bättre. Vi stöder välbefinnandet på många olika sätt med hjälp av stödtjänster för lärandet och kontinuerlig utveckling av undervisningen.
Starting Point of WellbeingStarting Point of Wellbeing är en välbefinnandetjänst med låg tröskel ämnad för studerande.
Stöd för sökande
I arrangemangen för studentantagningen och urvalsproven görs de individuella anpassningar som sökandena behöver.
Stöd för icke-examensstuderande
Stöd erbjuds i tillämpliga delar för icke-examensstuderande.
Studerande vid Öppna universitetet och övriga icke-examensstuderande informeras om de stödtjänster som finns tillgängliga för dem samt om möjligheten till individuella studiearrangemang.
Stöd för lärare
Lärandetjänsterna erbjuder information, stöd och pedagogisk utbildning för att genomföra studerandes individuella studiearrangemang.
Stöd för examensstuderande vid Aalto
- Alla studerande gör en individuell studieplan (grundexamensstuderande en ISP och doktorander en ISPD). Planen kan uppdateras och godkännas enligt behov.
- Studerande har rätt att träffa en akademisk handledare en gång i året.
- För varje studerande tillsätts ett stödteam som består av en akademisk handledare och en representant från lärandetjänsterna.
- De studerande har möjlighet att träffa en planerare eller koordinator enligt behov. Mötena kan handla om till exempel utbytesstudier, tillgodoräknande, hur studierna framskrider i förhållande till modelläsordningen eller andra studieärenden.
- De studerandes enkät om välbefinnande AllWell? kartlägger systematiskt de studerandes välbefinnande.
- Av högskolan beviljad rätt till individuella studiearrangemang under studierna grundat på expertutlåtande.
- Tjänsten Starting Point of Wellbeing ger råd och servicerådgivning med låg tröskel utan tidsbokning. Aktörer inom tjänsten är Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS), universitetsprästerna, studiepsykologerna, studievägledarna, Aalto-universitetets studentkår (AUS) och UniSport.
- Tjänster som erbjuds av studie- eller karriärpsykologerna.
Stöd som erbjuds av externa aktörer
Stöd som erbjuds av externa aktörer är till exempel:
Personliga assistenter
- Personlig assistans som ges av en annan person och som beviljas en person som uppfyller förutsättningarna för gravt funktionshindrade personer i handikappservicelagen.
Celias tjänster för högskolestuderande med läshinder
- Kursböckerna kan lånas avgiftsfritt från Celia som ljudböcker
Stiftelsen Tukilinja
- Stöder funktionshindrade och långtidssjuka människors jämlikhet och delaktighet genom att bevilja stipendier för utbildning, sysselsättning och ett aktivt liv.
Stiftelsen för rehabilitering
- Erbjuder rättidiga och kundorienterade rehabiliteringstjänster, som stöder arbets-, studie- och funktionsförmågan
FPA
Ledar- och assistenthundar
Utvecklingsåtgärder
Åtgärder
|
Ansvariga instanser
|
Utveckling av studentmarknadsföring
|
Ansökningsservicen
|
Tillgänglighet som en del av introduktionsprocessen
|
LES, HRS, AUS, högskolorna
|
Kommunikation om individuella studiearrangemang och ökning av medvetenheten om dem
- De studerande informeras i början av studierna och under dem om möjligheterna till individuella studiearrangemang.
- Lärarna informeras och vägleds periodvis om individuella studiearrangemang. Material produceras som hjälper lärarna att berätta för studerande om individuella studiearrangemang.
|
LES, utbildningsprogram och högskolor
|
Utveckling av kompetens inom tillgänglighet
- Lärandetjänsternas personal förkovras i att beakta tillgänglighet och jämlikhet både när de producerar tjänster och undervisning.
- De pedagogiska sakkunniga erbjuds utbildning gällande processen och materialet i anslutning till individuella studiearrangemang. Genom dem förmedlas information till lärarnas pedagogiska utbildning för att öka medvetenheten och kompetensen.
- Utbildning inom tillgänglighet ordnas för lärarna som en del av den personalutbildning som erbjuds av personaltjänsterna och som en del av den pedagogiska utbildningen.
- Lärandetjänsterna erbjuder vid behov utbildning i handledning av studerande under åren 2022–2024.
- Utbildning i tillgänglighet ordnas för de studerande.
|
LES, HRS
|
Utveckling av verksamhetsmodellerna för individuella studiearrangemang
- Den mångprofessionella arbetsgruppen som koordinerar genomförandet av individuella studiearrangemang reder ut lärarnas syn på genomförandet av individuella studiearrangemang, anpassningar som använts och om hur processen fungerar.
- Uppföljningen och utvärderingsmetoderna för individuella studiearrangemang utvecklas.
- Det reds ut hur den ökande arbetsbördan som individuella studiearrangemang innebär kan inkluderas i beskrivningen av personalens arbetsbilder och i allokeringen av resurser.
|
Den mångprofessionella arbetsgruppen för tillgänglighet och den akademiska ledningen
|