Nyheter

Ehdokaskartta (Kandidatkartan) utmanar traditionella valkompasser just inför valet

Styrkan i en valkompass som bygger på öppen källkod är transparens.
Ruutunäkymä Ehdokaskartta-vaalikoneen Kysymykset-osiosta, josta käyttäjä voi valita itselleen kiinnostavimmat aihealueet.
Frågorna i Ehdokaskartta kan besvaras i önskad ordning och det är lätt att hoppa över dem.I traditionella kompasser presenteras frågorna som en lång lista enligt tema.

Ehdokaskartta är en applikation baserad på öppen källkod och Yles data, med vilken man utöver de traditionella valkompassernas funktioner kan granska hela det politiska fältet. Den applikation som Aalto-universitetet har startat är ett första steg mot att utveckla en öppen valkompassplattform.

Valkompasser är populära i ett flerpartisystem som Finland. De kan till sin betydelse jämföras med sökmotorer på internet när röstarna söker kandidater.

”Den nya Ehdokaskartta presenterar resultaten på en politisk karta med väljaren i mitten”, säger applikationens utvecklare Kalle Järvenpää. ”En annan central skillnad jämfört med det traditionella är att man kan besvara frågorna i den ordning man vill och det är lätt att hoppa över dem.”

Ehdokaskartta ordnar inte bara kandidater enligt åsiktsmotsvarighet utan erbjuder metoder för att gestalta hela det politiska fältet och välja kandidater enligt olika kriterier, till exempel ålder eller parti.

Prototypen av den nya valkompassen används för första gången i det kommande kommunalvalet och får sin information från Yles valkompass.

"1163 kandidater från 17 olika listor tävlar om Helsingfors fullmäktigeplatser i kommunalvalet. Det skulle kännas hopplöst att hitta nålen i en sådan höstack utan en valkompass”, säger Kalle Järvenpää.

Målet är en valkompass för folket

Yle publicerade världens första valkompass under riksdagsvalåret 1996. Nu har valkompassinstitutionen som fyller 25 år etablerat sig. Valkompasser har blivit allt populärare i nästan alla åldersgrupper av röstberättigade, och för de yngsta väljarna är de redan den viktigaste informationskällan för röstningsbeslut.

Kalle Järvenpää

Såväl stora som många mindre mediehus publicerar sin egen valkompass och i det senaste riksdagsvalet erbjöd enbart medierna 15 valkompasser. Man kunde föreställa sig att det höga talet också återspeglas i kompassernas spektrum, men hur de har genomförts påminner mycket om varandra och deras utveckling har inte framskridit nämnvärt.

En förklaring till att valkompasserna är enhetliga är att de endast kommer från några få tillverkare. Av de 15 valkompasserna i riksdagsvalet var hela 12 av två finländska företag.

”Applikationer som är så viktiga för förverkligandet av demokratin borde grunda sig på en öppen källkod. Då skulle deras programmeringsfel eller snedvridningar inte förbli dolda och man skulle kunna bygga parallella, experimentella valkompasser. Detta skulle inte bara vara tillgängligt för finländare utan alla demokratier”, listar Kalle Järvenpää upp som fördelar med en öppen valkompass.

Ehdokaskartta för kommunalvalet som Järvenpää utvecklat har två uppgifter. Den visar att det via en fungerande prototyp är möjligt att genomföra en valkompass med hjälp av öppen källkod. Med hjälp av den samlar man också in användarnas erfarenheter av valkompassens egenskaper som avviker från det traditionella.

Efter kommunalvalet fortsätter utvecklingsprojektet på ett bredare plan och med flera samarbetspartner. Målet är att utveckla en öppen valkompassplattform för både nationellt och internationellt bruk.

Ehdokaskartta hittas på adressen ehdokaskartta.fi. Kalle Järvenpää önskar att användarna skickar respons via applikationen eller fyller i en användarenkät.

Ruutunäkymä Ehdokaskartta-vaalikoneen tuloksesta, jonka keskellä on äänestäjä itse.
Ehdokaskarttas resultat presenteras på en politisk karta med väljaren i mitten. Ju närmare kandidaterna är desto bättre motsvarar deras åsikter röstarens åsikter. Deras riktning grundar sig däremot på en automatisk analys av hela politiska fältet.
Henkilökuvassa Kalle Järvenpää seisoo sammaloituneen kiven päällä suuren puun alla ja hänen vieressään on valkoinen koira.
Foto: Tiiu Kaitalo.

Mer information:

Kalle Järvenpää, 050 357 2769, [email protected]
Instagram: @kaljarv

Kalle Järvenpää, som studerar vid institutionen för medier vid Aalto-universitetet, är en mångprofessionell formgivare med bakgrund i grafisk planering. Aalto-universitetet har stött Ehdokaskarttas utvecklingsarbete. Data som applikationen använder har erhållits från Yle, som publicerar den i öppen form senare.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.