I år firar vi Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur

Vi har utbildat kreativa experter redan i 150 år.
Aalto ARTS 150 years visuals

Högskolan för konst, design och arkitektur, som fick sin början som Skulpturskolan år 1871, har under årens lopp ändrat form, men förblivit en vägvisare för samhällelig förändring.

År 2021 placerade sig Aalto-universitetets konst och design på sjätte plats i QS World University Rankings jämförelse, medan arkitektur kom på plats 42. Våra studerande, forskare och alumner har ett stort inflytande på samhällets olika områden, både nationellt och internationellt.

”Världen förändras snabbare än någonsin tidigare. För att hänga med i förändringarna och kunna reagera på dem behöver vi kreativ problemlösningsförmåga och empati. Jubileumsåret erbjuder oss en möjlighet att stanna upp och blicka framåt mot den värld vi vill bygga”, säger dekanus Tuomas Auvinen.

I framtiden kommer bättre planerade livsmiljöer, människo- och miljöcentrerad design, hållbara levnadssätt, kreativt tänkande och pålitlig, forskningsbaserad kunskap att ha en ännu mer central roll. De kreativa branscherna genererar hållbar tillväxt, välbefinnande och nya arbetsplatser. De utgör även en allt mer betydande del av Finlands ekonomi.

Evenemang och nätmagasin

I år firar vi vår högskola och dess olika områden med blicken stadigt riktad mot framtiden. Vi firar kreativitet och problemlösningsförmåga och hela vår gemenskap – välkommen med!

Våra studerande och forskare från olika områden svarar på de utmaningar som vårt samhälle och hela världen står inför. De erbjuder nya perspektiv på svåra frågor och radikalt kreativa lösningar.

Under jubileumsåret kommer vi att presentera den här typen av lösningar under flera evenemang som vår högskolas vänner är inbjudna till. Vi erbjuder seminarier, föreläsningar och utställningar, tills vidare via nätet på grund av restriktionerna. Du hittar evenemangen här – lägg till ditt eget!

Vårt mest inflytelserika innehåll och våra mest effektfulla projekt kommer även att föras fram i vårt nya nätmagasin, som öppnas under våren.

Studerande skapade jubileumsårets uttryck

Jubileumsårets visuella uttryck har skapats av Milena Rinne och Hanna-Kaisa Eskelinen, studerande i visuell kommunikation och design. Uttrycket föddes under kursen Experimentera: Process (Koe: Prosessi), som leddes av Markus Joutsela, Pekka Piippo och Safa Hovinen. Kursen bestod av sammanlagt nio team, och under kursen föddes flera starka förslag till jubileumsårets identitet.

”I verket som valdes förenas det gamla med det nya. Färgerna är klara och djärva, vilket gör att uttrycket skiljer sig ur mängden. Verket är på ett intressant sätt både visuellt rikt och avskalat, och passar bra för jubileumsåret”, berättar Markus Joutsela, lektor i visuell kommunikation och design.

Rinne och Eskelinen fördjupade sig i högskolans historia och historiska bildmaterial i Aalto-arkivet och intervjuade bland andra Yrjö Sotamaa och Tapio Vapaasalo, som länge verkade inom Konstindustriella högskolan. De funderade på vad den latinska frasen Pro Arte Utili, ”för nyttig konst”, betyder nu och i framtiden.

”Vi funderade på vad som är viktigt i samtida design och ville betona relationen mellan individ och gemenskap. Vi förde samman böljande, mångsidiga former och simpla, geometriska former. Projektet var ett fint tillfälle att lära sig om högskolans historia.”

De unga formgivarna kom även med idén om en Aalto ARTS-vänbok för Högskolan för konst, design och arkitektur, som under våren delas i sociala medier och på hösten trycks upp till en bok.

Vi hoppas att alla vänner till vår högskola delar med sig av sina erfarenheter och minnen på vänbokens sidor!

Mer information:

Pirita Posti, Expert, företagssamarbete, +358503646381, [email protected]

Raila Tapio, Expert, givarrelationer, +358 50 475 9978, [email protected]

Aalto ARTS 150 years visuals

New web magazine to celebrate multidisciplinary expertise

Inspiring contents, solutions for the future and rich visual narrative. Read our new online magazine.

News
Aalto ARTSin virtuaalinen ystäväkirja Instagramissa, tekijät Hanna-Kaisa Eskelinen ja Milena Rinne

Friend of our school, write in our Friend book!

Fill in our virtual Friend book your funniest study memories and important learnings, and tag along your friends.

News
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.