Högskolan för konst, design och arkitektur

Historia

På många sätt är historien om vår skola historien om den finska kreativa industrin: design, konst, arkitektur, film och nya medier.
The Ateneum building, photo by Archive Collections, Finnish National Gallery

Högskolan för konst, design och arkitektur bildades genom en sammanslagning av Konstindustriella högskolan och fakulteten för arkitektur vid Tekniska högskolan. Varje institution vid högskolan har sin egen unika historia.

Aalto-universitetet bildades genom en sammanslagning av tre universitet, vars historia du kan läsa mer om här.

Genom historien har högskolan haft ett inflytande på finländsk kultur och design samt uppnått internationellt anseende för sitt arbete. Bland våra alumner återfinns många toppnamn inom finländsk konst, design, arkitektur och film. Många av dem, såsom Tapio Wirkkala och Kaj Franck, är internationellt erkända för sitt arbete. Institutionen för filmkonst och scenografi har utbildat flera generationer av finländska regissörer, producenter och manusförfattare, såsom Pirjo Honkasalo, Aleksi Bardy, Aku Louhimies och Riikka Pelo. Institutionen för arkitektur har i sin tur utbildat flera framgångsrika arkitekter, såsom Signe Hornborg, Eliel Saarinen, Alvar Aalto, Viljo Revell, Reima Pietilä, Timo Penttilä och Juhani Pallasmaa.

Högskolans historia syns också på vårt campus. Campusområdet i Otnäs har planerats av flera ansedda arkitekter och ses som en kronjuvel inom finländsk arkitektur. År 2018 möttes tradition och framtid i och med invigningen av högskolans nya byggnad Väre, med sina unika och mångsidiga studielokaler.

• Publicerat:
  • Uppdaterad: