Högskolan för konst, design och arkitektur

Om oss

Vi utbildar nästa generation filmskapare, designer, konstnärer och konstpedagoger, fotografer, arkitekter och forskare som kan göra en insats i samhället genom sitt kreativa arbete och sin forskning.
Students at a table_photo by Unto Rautio

Högskolan för konst, design och arkitektur är ledande i Norden inom design, mode, spel, medier, arkitektur, film, konstpedagogik och konst. Vi bedriver forskning i världsklass inom konstpedagogik, design och designtänkande, digitala medier och visuell kultur samt stadsplanering och arkitektur. Vi utbildar världsmedborgare som kan ta sig an samhälleliga utmaningar med hjälp av fantasi, samarbete och nytänkande.

Vårt nya campus i Otnäs, Esbo, erbjuder goda möjligheter till tvärvetenskapliga studier och arbetsuppgifter.

Rankningar

Vi är ett världsledande universitet inom vårt område, och vår undervisning och forskning har ett högt anseende.

Mer information om hur Aalto-universitetet placerat sig i olika rankningar

Högskolan i siffror

Vi utbildar framtidens experter med över 150 års erfarenhet.

Siffror för 2023

Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Campuskartor, adresser och hur du tar dig till Otnäs

Välkommen till Aalto-universitetets campus i Otnäs! Campus bildar en mötesplats för universitetet, dess partner och områdets invånare.

Ledning

a few layers of different, colourful textile prints put together

Vår levande strategi (extern länk)

Det pågående uppdraget vi har är att lära oss av varandra, samla insikter och hitta den medfödda kreativiteten och ledarskapen i oss alla. Bekanta dig med vår vision och kom med i strategiarbetet!

The Ateneum building, photo by Archive Collections, Finnish National Gallery

Historia

På många sätt är historien om vår skola historien om den finska kreativa industrin: design, konst, arkitektur, film och nya medier.

Högskolan för konst, design och arkitektur
  • Publicerat: