Anna Valtonens porträtt avtäcktes

Aalto-universitetets vicerektor och före detta dekanus för Högskolan för konst, design och arkitektur Anna Valtonens porträtt avtäcktes under Aalto-universitetets 10-årsjubileum den 8 januari. Konstnär och konstdoktor Maija Tammi ligger bakom porträttet.
Kuvassa selin seisovan naisen hymyilevät kasvot näkyvät heijastumana peilistä
Anna Valtonens porträtt, foto: Maija Tammi

Verket är inte ett traditionellt porträtt, utan ett fotografi av personen bakifrån och av reflektionen i en glasvägg. Porträttets konstnär valdes av Anna Valtonen.

”Verket är modernt och experimentellt. Tammi öppnar genom sina verk förtjänstfullt nya perspektiv på framtiden, till exempel förhållandet mellan människan och teknologin. Också den här bilden innehåller många lager och inbjuder en till att stanna upp vid den”, säger Anna Valtonen.

Valtonen var dekanus för högskolan åren 2014–2019. Efter det har hon verkat som Aalto-universitetets vicerektor. Porträttet, som beställdes av Högskolan för konst, design och arkitektur, finns till påseende 9.1–29.2 på andra våningen i Väre, i LQ-entréhallen.

Porträttet utmanar traditioner

Konstnären berättar att porträttets utgångspunkt var en vilja att balansera mellan de traditionella, moderna och postmoderna sätten att se på porträtt.

”Förenklat utgår det traditionella sättet att tänka på porträtt från att porträttet avslöjar något djupare om sin modell. Det moderna synsättet å sin sida närmar sig bilden som en yta som konstnären modifierar, och i vilken åskådarna projicerar sina egna synsätt och stereotyper. Det postmoderna porträttet identifierar hela händelsen som någon slags teater, där både den som avbildas, avbildaren och åskådarna medverkar. När det handlar om ett beställningsporträtt blir också institutionens och modellens önskningar och synpunkter en del av helheten. Uppgiften är inte på något sätt enkel”, intygar Tammi.

”Vi tog också mer traditionella porträttbilder, men jag är glad över att just bilden med reflektionen valdes, med alla dess betydelser. Jag är också tacksam för att Anna var beredd att leka med och utmana det traditionella porträttet”, säger Maija Tammi.

Att vara människa under granskning

Maija Tammi

Maija Tammi är en prisbelönt konstnär, vars porträttserie En av dem är människa finns till påvisning fram till början av mars i samband med samlingsutställningen Samlevnad i museet för nutidskonst Kiasma. Av seriens fyra bilder är en möjligtvis människa, resten robotar. Med sina fotografiska verk behandlar Tammi frågor som har att göra med att vara vid liv och att vara människa. En av bilderna fick pris vid den internationella Taylor Wessing-porträttävlingen i London.

Tammis fotografier, skulpturer och videor placerar sig i gränslandet mellan avsky och förtjusning och granskar förhållandet mellan vetenskap och konst. Till näst ställs hennes verk ut i januari i Museum of Contemporary Photography i Chicago i USA och i mars håller hon en separatutställning i Forum Box i Helsingfors.

Maija Tammi utexaminerades som konstdoktor från Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur år 2017. I sin doktorsavhandling The Sick Photography har Tammi undersökt hur sjukdom behandlas i fotografikonst. Hon har ett femårsstipendium och en konstnärsprofessur för åren 2020–2024. Hennes verk har ställts ut bland annat i Paris, Berlin, Rom, London, New York och Tokyo. Tammi vann Fotofinlandia-priset 2011.

Tilläggsinformation:

Konstnär, konstdoktor Maija Tammi, [email protected], 040 542 4655
www.maijatammi.com

Maija Tammi är en av tre kandidater till National Portrait Gallerys porträttpris (på finska)

Prisbelönta fotografen Maija Tammi söker nya sätt att behandla sjukdom i fotografikonsten (på finska)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.