Nyheter

Finlandspriser till designer och professor Pirjo Kääriäinen samt foto- och videokonstnär, alumn Marja Helander

Vetenskaps- och kulturminister Hanna Kosonen har belönat nio meriterade konstnärer och samfund med Finlandspriser.
Pirjo Kääriäinen
Pirjo Kääriäinen. Foto: A-P Sinikoski

En av mottagarna till priset, designer och arbetslivsprofessor vid Högskolan för konst, design och arkitektur Pirjo Kääriäinen, har sedan början av 2010-talet haft en avgörande roll när det gäller att begrunda, undersöka och prova nya sätt att förnya textiliers materialbas för att bättre överensstämma med principerna och förfaringssätten för hållbar utveckling och cirkulär ekonomi. Samtidigt har målet varit att utnyttja inhemska material mer än tidigare.

Kääriäinen har varit en central aktör i CHEMARTS-samarbetet mellan Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur och Högskolan för kemiteknik, som ledde till en cellulosabaserad textilinnovation. Som bäst har Kääriäinen och hennes samarbetspartner utvidgat sitt design- och konstbaserade teknologiutvecklande till vanligare förekommande bio- och växtbaserade material.

”Jag är väldigt glad för det här erkännandet och värdesätter det mycket högt. Jag vill ändå lyfta fram alla de fina människor och gemenskaper som jag har fått arbeta med under livets olika skeden – jag arbetar aldrig ensam, utan alltid tillsammans med andra”, säger Pirjo Kääriäinen.

Av Aaltos alumner fick foto- och videokonstnär, filmregissör Marja Helander priset.Helander är en samisk foto- och videokonstnär, som just nu också gör internationell karriär som (kort)filmregissör. Hon är även känd som medborgaraktivist, som arbetar för minoriteters och ursprungsbefolkningars sak. Under sin långa karriär har hon i sina verk behandlat sin identitet i mitten av finsk och samisk kultur och människans förhållande till miljön.

Helanders kortfilm Eatnanvuloš – Maan sisällä linnut (2018) har fått erkännande på många internationella filmfestivaler, bland annat tilldelades den Tammerfors filmfestivals Risto Jarva-pris. Det här året var Helander kurator för de uppskattade bildkonstveckorna i Mänttä, som slog besökarrekord. Där lyftes teman relaterade till mångkultur och miljöfrågor upp.

Information om de andra prismottagarna finns i undervisnings- och kulturministeriets pressmeddelande.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.