Ansökningar, anvisningar och regler

Ansök om utexaminering i Sisu

Se alltid utexaminering anvisningarna för ditt utbildningsprogramme först.
Du kan ansöka om utexaminering i Sisu via din studieplan antingen efter att du lämnat in den sista prestationen som hör till din examen eller efter att du har genomfört alla studier som hör till din examen.

Loading table of contents

Utbildningsprogrammets instruktioner för utexaminering

Klicka dig till ditt egna utbildningsprograms sida från listan nedan och välj fliken Utexaminering.

Student guide illustration, programmes

Alla Aalto-universitetets program

Kontrollera följande saker innan du ansöker om utexaminering

Ansökan om utexaminering i Sisu

Sätt 1: Ansökan om utexaminering när du har genomfört alla studier som hör till din examen

1. Du kan ansöka om utexaminering genast när din sista prestation (t.ex. lärdomsprov eller mognadsprov) har registrerats.
    • Du anhåller om utexaminering via utbildningsprogrammets sida.
  2. Öppna Studiestruktur.
  3. Klicka på utbildningsprogrammets kod i studieplanen.
  4. Under Utexaminering hittar du knappen Ansök om utexaminering.
  5. Se till att du läser Aaltos anvisningar för utexaminering.
  6. Tryck sedan på Ansök om utexaminering och fyll i blanketten.

Sätt 2: Ansökan om utexaminering när den sista prestationen i din examen har registrerats

1. Du kan göra ansökan genast när alla studier som hör till examen är bedömda i Sisu.
    • Studieplanen ska ha statusen ”Delarna är utförda”.
  2. Öppna Studiestruktur.
    • Du ser en grön banner i den övre kanten som anger att du kan ansöka om utexaminering.
  3. Klicka på utbildningsprogrammets rubrik i studieplanen. Studievalshjälparen öppnas till höger.
  4. Klicka Ansök om utexaminering och fyll i blanketten.

Återkalla ansökan om utexaminering

Vid behov kan du återkalla ansökan. Du kan göra det medan den har statusen Inkommen. När din anhållan har statusen Behandlas kan du inte längre dra tillbaka den. Kontakta vid behov: [email protected]

Efter att ansökan har dragits in kan du korrigera din studieplan och skicka in ansökan på nytt. Obs! En återkallad ansökan kan inte återställas.

Beslut om utexaminering

Sisu instructions main page illustration

Startsida för Sisuanvisningar

Startsida för studerandes Sisuanvisningar.

Ansökningar, anvisningar och regler
Kontaktuppgifter till Sisustödet