FPA har skickat ungefär 47 000 beslutsförslag om återkrav av studiestöd

Cirka 47 000 studiestödsmottagare hade under 2021 inkomster som överskred årsinkomstgränsen och FPA har därför skickat dem ett beslutsförslag om återkrav av studiestöd. Antalet beslutsförslag som har skickats ut är fler än senaste år.

Årsinkomstgränsen fastställs enligt hur många månader den studerande har lyft studiestöd. Om en studerande år 2021 lyfte studiestöd för 9 månader fick hans eller hennes övriga inkomster uppgå till högst 12 498 euro.

Det stödbelopp som ska betalas tillbaka uppgår i genomsnitt till 976 euro per studerande. Genom de beslutsförslag som nu skickats ut återkrävs studiestöd till ett belopp av sammanlagt 45,8 miljoner euro. År 2021 fick totalt cirka 320 860 studerande studiestöd.

I fjol skickade FPA ut förslag om återkrav till 40 946 studerande, vilket innebär att de som har fått ett beslutsförslag är 6 003 fler i år.

Den årsinkomstkontroll som görs nu gäller endast studiestödet, dvs. studiepenningen och bostadstillägget. Årsinkomstkontrollen gäller inte allmänt bostadsbidrag.

Begäran om ny behandling ska göras senast i mitten av mars

En studerande som har fått ett beslutsförslag kan lämna in en begäran om ny behandling till FPA. Detta ska göras senast 16.3.2023.

Det lönar sig att lämna in en begäran om ny behandling om den studerande har inlett sina studier, slutfört sina studier eller använt slut alla sina studiestödsmånader under år 2021. Om årsinkomstgränsen överskrids på grund av andra inkomster än de som förvärvats under studietiden, kan det belopp som återkrävs minska eller så kan återkravet slopas helt. Med beslutsförslaget följer anvisningar om hur den studerande kan göra begäran om ny behandling eller komma överens om betalningsarrangemang.

Läs mer (epressi.com)

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

UniPID – kurskatalog för virtuella studier 2024-2025

UniPID och dess medlemsuniversitet erbjuder en studiehelhet i hållbar utveckling för studerande som vill inkludera globala utmaningar och hållbar utveckling i sin examen.
Studerande på EIT Manufacturing-sommarkurs
Studier Publicerat:

Sök nu till sommarskolan i Artificial Intelligence-enabled Innovation & Entrepreneurship for Sustainable Manufacturing

Denna sommarskola som anordnas av EIT Manufacturing består av en onlinedel (8.-18.7.) och närvarodel vid University of Trento, Italien (22.7.-2.8.2024).
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Blivande magister – ge respons på studierna och var med och påverka!

Svara på enkäten för utexaminerade magistrar och påverka utvecklingen av studierna inom ditt område.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Studier Publicerat:

Kurs i karriärdesign ger dig möjlighet att sakta ner och lära känna dig själv

Career Design Lab stöder studenternas övergång till arbetslivet. Nyckeln till en hållbar framtid i arbetslivet är ett fördomsfritt och kreativt förhållningssätt till karriärdesign.