Miten yritykset suoriutuvat juuri julkaistujen EU:n kestävyysraportointivaatimusten kanssa?
Kaksi Kauppakorkeakoulun opiskelijaa tutki pohjoismaisia yrityksiä PwC Finlandin toimeksiantona.
Projektit ovat alvillista toimintaa, josta yritys saa yhden laskun projektin päätyttyä.
Projektien hinnat lähtien 14.500€ (+alv). Projektien kustannukset käytetään kolmeen kohteeseen: opiskelijapalkkiot, ohjaajien palkkiot ja organisointikustannukset.
Tärkeää! Kauppakorkeakoulun partnereilla on yksi ilmainen vuosittainen projekti.
Kauppakorkeakoulun partnerit ovat: Alma Media, Deloitte, EY, Finavia, Hilti, K-ryhmä, Konecranes, KPMG, OP, PwC.
Kaksi Kauppakorkeakoulun opiskelijaa tutki pohjoismaisia yrityksiä PwC Finlandin toimeksiantona.
Opiskelijoille selvisi, että nuoret työntekijät arvostavat mahdollisuutta jatkuvaan oppimiseen ja kehittymismahdollisuuksiin.
“Halusimme saada aiempaa parempaa ymmärrystä siitä, miksi työntekijät lähtevät palveluksestamme.”
Opiskelijat tekivät Alma Medialle yritysprojektin, jossa he kartoittivat asumisen digitaalisia palveluita kestävän kehityksen näkökulmasta.
Projektin sisältöä ja työtapoja pystyttiin myös ketterästi muokkaamaan kesken projektin tunnistettujen, uusien tarpeiden mukaisesti.
Projektin tavoitteena oli havainnoida uusien toimintamallien mahdollisuuksia pitkään samankaltaisena pysyneellä lakipalveluiden alalla.
Opiskelijaprojektissa oli tavoitteena uusien asiakasryhmien saavuttaminen ja asiakaslähtöisyyden kehittäminen.
Asiakkaat ja sijoittajat odottavat vakuutusyhtiöiden huomioivan kestävän kehityksen ja vastuullisuuden kaikessa toiminnassaan.
Portugalin energiamarkkinat tarjoavat suomalaisille yrityksille sekä lyhyen että pitkän aikavälin mahdollisuuksia eri aloilla.
Lähtökohtana projektille oli Deloitten halu aktiivisesti kasvattaa naisten osuutta.
Kaksi Kauppakorkeakoulun opiskelijaa tuotti Postille selvitystyön innovaatiojohtamisen työkaluista.
Konkreettiset suositukset olivat yritysasiakkaan mieleen.
Lentomatkustuksen yllättävän nopea elpyminen on aiheuttanut kapasiteettiongelmia.
Kansainväliset opiskelijat kohtaavat Suomessa vielä paljon haasteita uransa alkuvaiheessa, mutta ongelmat ovat ratkaistavissa.
Selvityksen kohteena olivat pienyritysasiakkaiden tarpeet, joihin vastaamiseksi opiskelijat etsivät toimivia ratkaisuja maailmalta.
”Saatujen tulosten avulla kehitämme, tarkennamme ja kohdistamme käynnissä olevia ja tulevia rekrytointikampanjoita.”
Lopputuotoksena syntyi raportti toistuvien tulovirtojen ja yritysarvon välisestä yhteydestä.
Opiskelijoiden näkökulma rekrytointimarkkinointiin nostaa tulevaisuuden yhteistyön riman korkealle.
Kauppakorkeakoulun opiskelijapari selvitti varhaisjakajien kokemaa osallisuutta Postin uudesta strategiasta.
PwC:n toimeksi antamassa projektissa selvitettiin sääntelyiden vaikutusta alustatalouden toimijoiden liiketoimintamalleihin sekä datankäyttömahdollisuuksiin.
Ehdotettuja liiketoimintamalleja voidaan soveltaa ruoan verkkokaupan toiminnassa, sanoo SOK:n verkkokauppojen kehityksestä vastaava johtaja.
Opiskelijat selvittivät bränditutkimuksen keinoin sitä, miten EY-Parthenonin brändi näyttäytyy opiskelijoiden keskuudessa sekä miten yrityksen kannattaisi jatkossa viestiä opiskelijoille.
Opiskelijat myös tunnistivat uusia liiketoimintamalleja.
“Opiskelijat voisivat pistää saman tien pystyyn kahden hengen konsulttitoimiston.”
Deloittelle tehdyssä opiskelijoiden yritysprojektissa syntyi raikkaita ideoita.
SOK:n myyntijohtajan mukaan hankkeen tulokset ovat merkittäviä yritykselle.
Projektissa tutkittiin myös työympäristön digitalisaation vaikutuksia kuljettajien työntekijäkokemukseen.
Suomalaisen Työn Liitolle tehty projekti tarjosi opiskelijoille monipuolisen oppimiskokemuksen.
S-ryhmä jatkaa projektin pohjalta autopesumarkkinoidensa analysoimista.
Projektissa kartoitettiin myös työntekijöiden omistautuneisuutta työlleen ja tunneperäistä sitoutumista organisaatioon.
Opiskelijat antoivat KPMG:lle suosituksia vuonna 2020 toteutettaviksi monimuotoisuustoimiksi.
Yritys sai opiskelijoilta myös uusia liiketoimintamalli-ideoita ja analyysin koronan vaikutuksista toimialaan.
Poikkitieteellinen opiskelijatiimi teki suuren vaikutuksen ammattimaisuudellaan.
Opiskelijat keräsivät, analysoivat ja tiivistivät markkinointikäytäntöjen erityispiirteitä Venäjällä.
PwC harkitsee yhteistyötä projektin kautta löytyneiden kasvuyritysten kanssa.
Ideoita viedään käytännön toteutukseen tämän vuoden alusta alkaen.
Opiskelijat antoivat KPMG:n konsulteille suosituksia tekoälyn hyödyntämiseen.
Opiskelijat pääsivät nopeasti sisään heille entuudestaan tuntemattoman alan haasteisiin.
Opiskelijat saivat työstää eSIM & Brokering Connectivity -projektia Elisa Oyj:lle.
Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
Opiskelijoille kiitosta joustavuudesta ja idearikkaudesta projektityössä
Tavoitteena oli vahvistaa EY:llä tietämystä ajankohtaisista datan keräämisen teknologiatrendeistä.
Yhteistyö aloitettiin opiskelijaprojektilla, jossa tarkasteltiin Konecranesin henkilöstön monimuotoisuuden nykytilaa.
S-ryhmä pyrkii lisäämään kokkiopiskelijoiden kiinnostusta yrityksen tarjoamia työmahdollisuuksia kohtaan.
Projekti oli jatkumoa vuosina 2013 ja 2015 tehdyille räätälöidyille opiskelijaprojekteille.
Tutkimus oli osa Keskon pyrkimystä vahvistaa omaa tuotemerkkistrategiaansa.
Stora Enson Consumer Board -divisioonalle luotiin optimointityökalu verkoston materiaalivirtojen optimointiin.
Opiskelijat toivat näkemystä siihen, miten KPMG:n kannattaisi toimia muutoksen pyörteissä.
Fazerin tutkimuspäällikön mukaan tästä projektista on hyvä jatkaa kohti isompia yhteisiä projekteja.
Opiskelijaprojektin tuloksena syntyi kestävän kehityksen mittaustyökalu ja yhteistyöalusta.
Opiskelijoille kiitosta myös hyvästä asenteesta ja itsenäisestä työotteesta.
Euroopan kemikaalivirasto oli tyytyväinen tuloksiin ja on päättänyt tilata projektille jatkoa.
Elisa hyödyntää jo tuloksia liiketoiminnan kehityshankkeissaan.
Finnairlaisten ymmärrys myös käyttäjien odotusten suhteen lisääntyi.
"Aallon opiskelijoiden ammattimaisuus ja heidän tuloksensa tekivät minuun suuren vaikutuksen."
Projektin tuloksena syntyi toimenpidesuunnitelma sisäisen viestinnän tehostamiseksi.
Yhtiö ja opiskelijat tutkivat, voiko digitalisoimalla pidentää veturin pyörien elinikää.
Aalto-yliopisto vastaa projektin käynnistyksestä, hallinnasta ja toteuttamisesta. Yritys voi päättää, kuinka paljon se on yhteydessä opiskelijaryhmään. Yhteydenpidon määrä vaihtelee riippuen projektin sisällöstä ja yrityksen tarpeista. Välttämättömia kokouksia ovat aloitus-, väli- ja lopputapaaminen.
Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit mahdollistavat projektien suunnittelun kumppanin tarpeiden mukaan. Räätälöitäviä asioita ovat mm. projektin sisältö, aikataulu, kesto ja projektiryhmän suuruus. Yleisimmin projektit kestävät n. kolme kuukautta ja suosituin projektiryhmän koko on ollut 2-3 opiskelijaa ja ryhmää ohjaava tutkija.
Yritykselle opiskelijaprojekti on kustannustehokas vaihtoehto, jolla on loistava hinta-kustannussuhde verrattuna vaikkapa kaupallisten tutkimus- ja konsultointiyritysten palveluihin. Aalto-yliopisto laskuttaa projektin kustannukset yhdellä laskulla projektin jälkeen. Kustannukset pitävät sisällään ohjaajan ja opiskelijoiden palkkiot sekä organisointikustannukset.
Useat yritykset ovat käyttäneet projekteja rekytointikanavana. Hyvien työntekijöiden löytäminen voi olla työläs ja aikaa vievä prosessi. Räätälöidyissä opiskelijoiden yritysprojekteissa yliopisto ensin valitsee potentiaalisimmat tekijät hakijoiden joukosta. Yritys voi sitten seurata projektin onnistumista ja opiskelijoiden toimintaa. Projektin loppuvaiheessa yrityksellä on jo poikkeuksellisen hyvä käsitys opiskelijoiden työn laadusta ja toimintatavoista.
Oikeiden ihmisten valitseminen on paljon helpompaa, kun arvioitavana on muutakin kuin ansioluottelo ja työhaastattelu. Samalla myös opiskelijat saavat käsityksen yrityksestä ja he pystyvät paremmin päättämään, haluavatko he työskennellä siellä pidempään. Epäonnistuneiden rekrytointien riski pienenee.
Lisätietoa:
Tommi Vihervaara
projektiasiantuntija
Ulkoiset suhteet, Kauppakorkeakoulu
+358 50 383 7388
[email protected]
Yritysyhteistyö opetuksessa – Käytännön käsikirja yliopistoille ja yrityksille on ensimmäinen suomenkielinen käsikirja aiheesta. Kirja sisältää paitsi tietoa yhteistyön muodoista myös käytännön esimerkkejä onnistuneista ja epäonnistuneista yhteistyömuodoista.
Kirjan voi ladata ilmaiseksi e-kirjana (linkki alla) tai ostaa pokkarina Aalto Shopista.