Du hittar beskrivningarna av studieavsnitt i Sisu antingen genom din studieplan genom att välja studieavsnittet och klicka på studieavsnittets kod eller genom att söka med studieavsnittets kod eller namn. Du hittar arbetsmiljöerna av studieavsnitt i MyCourses antingen genom att söka eller efter anmälan under ”mina kurser”.
Kandidatprogrammet i konst och media
Undervisningsplan 2024–2026
Information om programmet
I kandidatprogrammet i konst och media utbildas mångsidiga experter inom bildkonstpedagogik och visuell kommunikation. Programmet har två huvudämnen: bildkonstpedagogik och visuell kommunikation och design. Studierna består av huvudämnesstudier, biämnesstudier och fritt valbara studier. Därtill har den studerande möjlighet att åka på studentutbyte utomlands. Utbildningen baserar sig på konstnärlig verksamhet, forskning och yrkespraxis i anknytning till områdena för de två huvudämnena.
Efter utexaminering från kandidatprogrammet i konst och media har den studerande
- förmåga att tillämpa de grundläggande kunskaper och färdigheter i konst, media och visuell kultur som krävs inom området för det egna huvudämnet. Hen har goda färdigheter för arbete i branschövergripande verksamhetsmiljöer och för konstöverskridande samarbete.
- förmåga att identifiera och tillämpa de möjligheter till samhällelig påverkan som finns inom den egna branschen. Hen förbinder sig till att beakta principerna för hållbar utveckling i sitt arbete.
- kännedom om sina styrkor och förutsättningar för en givande karriär. Hen förhåller sig till sin yrkesmässiga utveckling som en livslång lärandeprocess som äger rum i olika sociala sammanhang och förstår de möjligheter som företagande inom konst och kultur innebär som karriäralternativ.
- kännedom om traditionerna inom det egna området och kan kritiskt granska rådande normer och praxis. Som medlem i en gemenskap av experter deltar hen i att utveckla den egna branschen.
- kännedom om lagar och förordningar som påverkar branschen samt förmåga att iaktta god praxis i sitt arbete och i professionella interaktionssammanhang. Hen deltar aktivt i att skapa etiska, estetiska och ekologiska verksamhetssätt tillsammans med andra aktörer inom branschen.
Examens struktur
Bildkonstpedagogik
Gemensamma studier | 26 sp |
Huvudämnesstudier | 86 sp |
Pedagogiska studier för läräre | 25 sp |
Biämne | 18-43 sp |
Fritt valbara studier | högst 25 sp beroende på omfattningen av biämnen |
Totalt | 180 sp |
Visuell kommunikation och design
Gemensamma studier | 26 sp |
Huvudämnesstudier | 111 sp |
Biämne | 18-43 sp |
Fritt valbara studier | högst 25 sp beroende på omfattningen av biämnen |
Totalt | 180 sp |
*högst 25 sp beroende på omfattningen av biämnen.
*högst 25 sp beroende på omfattningen av biämnen.
Gemensamma studier (konstkandidatexamen) 26 sp
De gemensamma studierna inom kandidatprogrammet består av konst- och teoristudier, Aalto-studier och studier i språk och kommunikation. I kurserna utvecklas kunskaper och färdigheter som är relevanta för alla studerande vid alla institutioner vid högskolan.
De konst- och teoristudier samt Aalto-studier som ingår i examen berör alla studerande inom högskolans kandidatprogram. Mängden studier i språk och kommunikation inom de gemensamma studierna varierar beroende på examen.
Gemensamma studier i konstkandidatexamen 26 sp
Kod | Namn | Sp |
---|---|---|
Konst- och teoristudier | 9 | |
ARTS-A0122 | Teorin av samtida praktiker i konsten | 3 |
ARTS-A0124 | Introduktion till konstnärligt arbete | 6 |
Andra gemensamma studier | 8 | |
ARTS-A0103 | Akademiska studiefärdigheter | 2 |
ARTS-A0108 | Informationskompetens | 1 |
ARTS-A0105 | Informations- och kommunikationsteknik | 2 |
Aalto-kurs | 3 | |
Studier i språk och kommunikation | 9 |
Aalto-kurs 3 sp
I examen ingår en Aalto-kurs som väljs bland kursutbudet vid de övriga högskolorna vid Aalto-universitet.
Aalto-kursen ersätter kurserna Aaltos skatter och I sakkunskapens tecken samt kursen Den gemensamma miljön, som ingår i de tidigare examensfordringarna.
De gemensamma studierna inom kandidatprogrammet består av konst- och teoristudier, Aalto-studier och studier i språk och kommunikation. I kurserna utvecklas kunskaper och färdigheter som är relevanta för alla studerande vid alla institutioner vid högskolan.
De konst- och teoristudier samt Aalto-studier som ingår i examen berör alla studerande inom högskolans kandidatprogram. Mängden studier i språk och kommunikation inom de gemensamma studierna varierar beroende på examen.
Undervisningen i språk vid Högskolan för konst, design och arkitektur ordnas av Aalto-universitetets språkcenter. Språkstudierna vid ARTS avläggs i enlighet med språkkunskapskraven för det konstnärliga området.
De obligatoriska språkstudierna följer Statsrådets förordning om universitetsexamina (794/2004 6 §, Språkkunskaper). Kraven på språkstudier varierar beroende på den studerandes skolutbildningsspråk*.
Studier i språk och kommunikation för konstkandidatexamen
Studier i språk och kommunikation för konstkandidatexamen (9 sp) | Sp |
---|---|
Skriftlig kommunikation och talkommunikation | 3 |
Andra inhemska språket | 3 |
Främmande språk | 3 |
Du kan hitta kurser som uppfyller examensfordringarna från Språkcentrets sida
Finska eller svenska som skolutbildningsspråk
Skriftlig kommunikation och talkommunikation | 3 |
---|---|
Välj kurserna LC-7108 Kirjoita asiantuntevasti och LC-0450 Konsten att tala professionellt om ditt skolutbildningsspråk* är finska och kursen LCA-5000 Kommunicera som expert om ditt skolutbildningsspråk* är svenska. |
Andra inhemska språket | 3 |
---|---|
Svenska som det andra inhemska språket: väj kursen LCA-5703 eller LCA-5704 eller det skriftliga och muntliga provet i svenska (LCA-5701 och LCA-5702) | |
Finska som det andra inhemska språket: genomför proven LCA-7003 och LCA-7004 |
Främmande språk: engelska | 3 |
---|---|
Studier i ett främmande språk (3 sp) genomförs inom ett språk och ska bestå av både muntliga och skriftliga färdigheter (o+w). Studier i ett främmande språk ska genomföras på CEFR-nivå B1–B2. Studierna i främmande språk kan även genomföras i något annat språk än engelska. Den studerande har möjlighet att välja mellan följande språk: spanska, kinesiska, franska, tyska, ryska. |
|
Obs! Om du planerar at ta examen enligt tidigare (före 1.8.2020) examenstrukturer är kravet på främmande språk 6 sp. Studier bör bestå av både muntliga och skriftliga färdigheter (o+w). |
* ) Enligt Statsrådets förordning (481/2003) anses en person ”ha fått sin skolutbildning på det språk, finska eller svenska, som anges som modersmål på avgångsbetyget över studier enligt lagen om grundläggande utbildning (628/1998) eller gymnasielagen (629/1998) eller över motsvarande studier, om han eller hon på avgångsbetyget fått godkänt vitsord i modersmålet.” Definitionen av skolutbildningsspråket utgår från den finländska grundskolan och gymnasieutbildningen, där undervisningsspråket är antingen finska eller svenska.
Studier i modersmålet finska eller svenska vid gymnasiet i tyska skolan, IB- eller EB-gymnasium räknas inte till studier som bestämmer skolutbildningsspråket. Inte heller den finska som lästs som modersmål i tyska skolans grundutbildning räknas som ett sådant skolutbildningsspråk som nämns i förordningen. Skolutbildningsspråket kan inte bestämmas utgående från en yrkesinriktad grundexamen.
Om den studerande av särskilda skäl befriats från studier i det andra inhemska språket ska hen genomföra motsvarande språkstudier i omfattningen 3 sp i ett annat språk.
Annat språk än finska eller svenska som skolutbildningsspråk
Krav på språkkunskaper för studerande som avlägger konstkandidatexamen med ett annat skolutbildningsspråk än finska eller svenska eller som fått sin skolutbildning utomlands
- 3 studiepoäng i finska eller svenska
- 3 studiepoäng i ett främmande språk
- 3 studiepoäng i andra studier i språk eller kommunikation
Huvudämnen
Kandidatprogrammet i konst och media har två huvudämnen: bildkonstpedagogik och visuell kommunikation och design.
Kod: ARTS3017
Omfattning: 86 op
Ansvarig för huvudämnet: Tomi Slotte Dufva
Major in English: Art Education
Beskrivning av huvudämnet
Inom huvudämnet bildkonstpedagogik studeras konst, design och visuell kultur ur ett pedagogiskt, utbildningsmässigt och samhälleligt perspektiv. I studierna kombineras teoretiskt tänkande och konstnärlig verksamhet med pedagogiska färdigheter. Undervisningen baserar sig på social gemenskap och aktuell forskningsinformation. I undervisningen läggs fokus på bland annat samtidskonstens, bildkonstpedagogikens och de digitala lärmiljöernas möjligheter för att skapa en hållbar framtid och främja kulturell och social jämlikhet och likabehandling.
Den studerande förutsätts vara nyfiken på pedagogiska frågor och mångfaldiga fenomen inom bildkonst och visuell kultur samt kunna tänka kritiskt och vara öppen för nya perspektiv. Studierna ger den studerande möjligheter att bilda ett mångsidigt och branschöverskridande nätverk både i hemlandet och internationellt.
De pedagogiska studierna för lärare (25 sp) som ingår i kandidatexamen ger en grund för undervisning och handledning i bildkonst inom den allmänbildande skolan och den grundläggande konstundervisningen. Efter att ha avlagt kandidatexamen (180 sp) med bildkonstpedagogik som huvudämne kan den studerande fortsätta direkt till magisterstudier i bildkonstpedagogik, som ger behörighet som ämneslärare i bildkonst och färdigheter för undervisning i bildkonst inom andra skolformer. Mer information om lärarbehörighet i bildkonst och andra karriärmöjligheter efter utexaminering från huvudämnet bildkonstpedagogik: Bildkonstpedagogik, konstmagister (Aalto-universitetet, Magisterprogrammet i konst och media)
Lärändemål för huvudämnet
En utexaminerad från huvudämnet bildkonstpedagogik:
- är medveten om sina egna styrkor och intressen inom bildkonstpedagogikens breda verksamhetsområde. Hen har de grundläggande konstnärliga, teoretiska och pedagogiska färdigheter som krävs för konstpedagogisk verksamhet.
- kan planera, genomföra och utvärdera konstpedagogisk verksamhet i den allmänbildande skolan och i den grundläggande konstundervisningen.
- har kännedom om konstpedagogikens potential i förhållande till samhälleliga och ekologiska frågor.
- utvecklar sitt konstnärliga och konstpedagogiska tänkande genom reflektion tillsammans med andra.
- förstår forskningsförankringens betydelse som utgångspunkt för konstpedagogiken och drar nytta av mångvetenskaplighetens möjligheter. Hen har tillräckliga akademiska färdigheter för att fortsätta till magisterstudier.
Kod | Namn på studieavsnittet | Sp | Period / Studieår |
---|---|---|---|
Obligatoriska gemensamma studier inom programmet | 12 | ||
AXM-C0001 | Kokeellinen projektikurssi | 9 | IV-V / 2. |
AXM-C0002 | Liikkeellä taiteen kanssa | 3 | IV / 2. |
Tematiska enheter |
38*/55 | ||
Obligatoriska huvudämnesstudier: Introduktion till bildkonstpedagogik |
9 | ||
AXM-C1001 | Konstpedagogik, nutidskonst | 3 | I / 1. |
AXM-C1002 | Multimodala färdigheter i visuell kultur | 6 | I / 2. |
Konstnärlig praktik och forsking |
21 | ||
AXM-C1003 | Kuvalliset praktiikat 1 | 6 | I-II / 1. |
AXM-C1004 | Kuvalliset praktiikat 2 | 6 | III-IV / 2. |
AXM-C1013 | Nykytaiteen praktiikat | 6 | IV-V / 3. |
ARTS-A0126 | Utställning som en del av konstnärligt arbete | 3 | I / 2 |
Konst, vardag och samhälle |
16 | ||
AXM-C1012 | Institutioner och publikarbete | 6 | III-IV / 2. |
AXM-C1014 | Nykytaidekasvatus 2 | 4 | V / 2. |
AXM-C1015 | Avantgarde och utopier | 6 | II / 1. |
Konst, vetenskap och materialitet |
18 | ||
AXM-C1016 | Materialen och designpedagogik | 6 | IV-V / 3. |
AXM-C1009 | Konst, ekologi och etik | 3 | V / 3. |
AXM-C1010 | Projekt i fenomenbaserat lärande - mångvetenskapliga perspektiv på ett växlande tema | 3 | III / 3. |
AXM-C1017 | Kod, kultur och bildkonstpedagogik | 6 | III / 1. |
Lärdomsprov |
|||
ARTS3017.kand | Lärdomsprov och seminarium/konstkandidatexamen | 10 | I-IV / 3 |
ARTSa.kyps | Mognadsprov | 0 | 3. |
Pedagogiska studier för lärare | 25 | ||
---|---|---|---|
AXM-C1101 | Pedagogikens samhälleliga, kulturella och filosofiska grunder | 5 | III / 1. |
AXM-C1102 | Uppfattningar om människan och lärandet inom konstpedagogik | 4 | III / 2. |
AXM-C1103 | Bildkonstundervisningens didaktik I | 2 | III-IV / 1. |
AXM-C1104 | Orienterande praktik | 2 | III-IV / 1. |
AXM-C1105 | Ämnesdidaktik I: Läroplan och undervisning | 5 | I-III / 2. |
AXM-C1106 | Grundläggande praktik | 5 | II / 2. |
AXM-C1107 | Forskningsmetoder inom konstpedagogiken | 2 | I-II / 3. |
*Den som har bildkonstpedagogik som huvudämne kan avlägga biämnet med en omfattning av 60 studiepoäng, ifall biämnet som avläggs är ett långt biämne (60 studiepoäng) som ger dubbel behörighet.
I så fall är omfattningen av studierna i huvudämnet 69 studiepoäng, och utöver biämnesstudier utnyttjar den studerande även fritt valbara studier för sitt biämne.
I övrigt följs de vanliga principerna för uppbyggnaden av konstkandidatexamen.
Målet är att den studerandes ISP planeras så att det långa biämnet kan genomföras under det tredje studieåret. För huvudämnesstudierna görs rum för långt biämne av kurser som har fastställts höra til temahelheterna. För studieplaner med långa biämnen bör beaktas att de för alla obligatoriska studiehelheterna bibehålls:
Programmets obligatoriska gemensamma kurser 12 sp
Obligatoriska studier i huvudämnet: Introduktion i bildkonstpedagogik 9 sp
Pedagogiska studier för lärare 25 sp
Lärdomsprov 10 sp
Kod: ARTS3077
Omfattning: 111 op
Ansvarig för huvudämnet: Markus Joutsela
Major in English: Visual Communication Design
Beskrivning av huvudämnet
Människors samvaro fungerar inte utan kommunikation och en allt större del av den sker visuellt. Visuell kommunikation består utöver bilder även av texters typografiska utformning samt alla sätt som text och bild kombineras på för att skapa mening och budskap.
Genom studierna i visuell kommunikation och design blir du en aktör och expert inom dessa områden. Din expertis grundar sig i färdigheter i grafisk design, förståelse för olika medier och kommunikation, teknisk och teknologisk kompetens samt kontinuerlig diskussion om förhållandet mellan historia och samtid.
Lärändemål för huvudämnet
En studerande som har utexaminerats från huvudämnet visuell kommunikation och design
-
förstår och kan tillämpa grundfärdigheter, centrala färdigheter och teorier inom visuell kommunikation.
- behärskar centrala verktyg för grafisk design och den professionella terminologin och kan använda dessa i sitt designarbete.
- kan producera, visualisera och kommunicera innehållsliga idéer för många olika slags målgrupper genom att mångsidigt använda olika tekniker och uttryckssätt.
- kan bedöma föränderliga möjligheter inom visuell kommunikation och deras möjligheter.
- kan analysera och utvärdera visuell kommunikation ur perspektivet för hållbar och kritisk design samt aktivt delta i diskussioner på området.
- identifierar sina egenskaper, styrkor och färdigheter som designer.
Kod | Namn på studieavsnittet | Sp | Period / studieår |
---|---|---|---|
Obligatoriska gemensamma studier inom programmet |
12 | ||
AXM-C0001 | Kokeellinen projektikurssi | 9 | IV-V / 2. |
AXM-C0002 | Liikkeellä taiteen kanssa | 3 | IV / 2. |
Obligatoriska huvudämnesstudierSamtliga huvudämnesstudier inom visuell kommunikation och design är obligatoriska. Studierna det första året består av studieavsnitt inom helheten Verktyg samt Introduktion i visuell kommunikation och design samt av studieavsnitt inom helheten Den visuella kommunikationens historia. Studierna det andra året består av studieavsnitt inom helheten Experiment samt Arbetet och livet-studieavsnitt och Kritisk läsegrupp. Det tredje året görs lärdomsprovet för kandidatexamen. |
99 | ||
AXM-C2013 | Introduktion i visuell kommunikation och design | 6 | I / 1. |
AXM-C2014 | Den visuella kommunikationens historia | 2 | I / 1. |
AXM-C2002 | Verktyg: Bild | 9 | II / 1. |
AXM-C2003 | Verktyg: Typografi | 9 | III / 1. |
AXM-C2004 | Verktyg: Publikation | 12 | IV / 1 |
AXM-C2005 | Verktyg: Rörelse | 9 | V / 1. |
AXM-C2016 | Experiment 1 | 9 | I / 2. |
AXM-C2009 | Experiment: Process | 9 | II / 2. |
AXM-C2017 | Experiment 2 | 9 | III / 2. |
AXM-C2010 | Experiment: Förändring | 9 | IV / 2. |
AXM-C2011 | Kritisk läsegrupp | 3 | III / 2. |
AXM-C2018 | Arbetet och livet 1 | 3 | I / 2. |
AXM-C2019 | Arbetet och livet 2 | 3 | V / 2. |
Examensarbeten |
|||
ARTS3013.kand | Lärdomsprov och seminarium/konstkandidatexamen | 10 | I-V / 3. |
ARTS3077.kyps | Mognadsprov | 0 | 3. |
Biämne
Till examensstrukturen för kandidatprogrammet för konst och media hör ett biämne som omfattar 18–43 studiepoäng. Biämnet ska omfatta minst 18 studiepoäng och den studerande har möjligheten att välja en bredare biämne eller två mindre biämner till sin examen.
Biämneshelheten kan vara ett biämne från ARTS eller någon annan högskola vid Aalto-universitetet, eller studier vid ett annat finskt universitet.
Biämnesutbudet vid ARTS för läsåret 2024–2026 hittar du från Aalto-universitetets guide för studeranderörlighet (kurser och biämnen).
Fritt valbara studier
Till kandidatprogrammet i konst och media hör fritt valbara studier som bildar en helhet högst på 25 studiepoäng.
Den studerande kan bilda sin helhet med exempelvis följande studier:
- Valfria konst- och teoristudier som erbjuds av Enheten för gemensamma studier
- Valfria språkstudier
- Kurser vid Aalto-universitetes alla högskolor via intern rörlighet
- Studier vid ett annat finskt universitet
- Utbytesstudier
- Praktik
Kod | Namn på studieavsnittet | Sp | Period |
---|---|---|---|
AXM-C0101 | Illustration Studio | 6 | I-II |
AXM-C0102 | Type Design Studio | 6 | I |
AXM-C0103 | Information Design Studio | 6 | II |
AXM-C0104 | Photography Workshop | 6 | IV |
AXM-C0105 | Digitala bilder verkstad | 6 | IV |
AXM-C0106 | Mjuka material i nutidskonsten | 6 | III |
AXM-C0107 | Måleriverkstad - material och tekniker | 6 | IV-V |
AXM-C0108 | Keramikverkstad | 6 | V |
AXM-C0110 | Workshop Period I | 3 | I |
AXM-C0111 | Workshop Period II | 3 | II |
AXM-C0112 | Workshop Period III | 3 | III |
AXM-C0113 | Workshop Period IV | 3 | IV |
AXM-E1112 | Introduktion till tvärkonstnärlig pedagogik | 3 | I-II |
Itsenäiset opintosuoritukset |
|||
AXM-C0201 | Projekt | 1-9 | |
AXMBA.harj | Praktik | 3-15 |
I den gemensamma undervisningens utbud finns valfria kurser i konst, konstteori och historia. Den studerande kan placera dessa i examens fritt valbara studier. Huvudämnet kan även rekommendera att de studerande väljer de kurser ur utbudet som anses vara mest viktiga.
Teckning och målning
Kurserna i teckning och målning består av olika metoder för tvådimensionell gestaltning. Fokus ligger på praktiskt arbete, learning-by-doing, men även teoretiska anknytningar tas upp. Till kurserna hör teckning, måleri och arbete med blandteknik. Den studerande blir medveten om visuell perception och olika sätt att beskriva världen omkring oss samt vår föreställning om den. Under kurserna granskas även hur idéer och begrepp påverkar konsten, hur konsten förhåller sig till formgivning samt dess betydelse och roll i samhället.
Kod | Kurssen namn | Sp | Undervisningsspråk | Period |
---|---|---|---|---|
ARTS-A0201 | Freehand Drawing | 6 | engelska | I-II, III-IV |
ARTS-A0208 | Life Drawing | 6 | engelska | I-II, III-IV |
ARTS-A0223 | Watercolour Workshop | 3 | engelska | sommaren |
ARTS-A0226 | Painting Workshop | 6 | engelska | III-IV |
ARTS-A0224 | Drawing in Space | 3 | engelska | V-sommaren |
ARTS-A0225 | Contemporary Drawing | 6 | engelska | I-II |
ARTS-A0217 | Landscape - Then and Now | 3 | engelska | IV |
ARTS-A0227 | Grunderna i serieteckning | 6 | engelska | I-II |
ARTS-A0219 | Forms of Comics Expression and Storytelling | 6 | engelska | II |
ARTS-A0228 | Introduktion i projektarbetet i serieteckning | 3 | engelska | II |
ARTS-A0229 | Projectarbete i serieteckning | 6 | engelska | III-V |
ARTS-A0630 | Piirustus ja kuvitus | 3 | finska | I |
Färg och perception
I färg- och perceptionsstudierna ligger betoningen på visuell perception och teorierna kring den. Den engelskspråkiga kursen Colour and Perception består av teori och praktiska övningsuppgifter. På kursen lärs den grundläggande färgrelaterade begreppsapparaten ut, liksom också grunderna för färgseendet. På kursen undersöks färgkontraster och färgjämförelser och deras estetiska verkan med experimentella metoder, främst i tvådimensionella uttryck.
Kod | Kurssen namn | Sp | Undervisningsspråk | Period |
---|---|---|---|---|
ARTS-A0304 | Colour and Perception | 3 | engelska | I |
ARTS-A0305 | Colour and Painting | 3 | engelska | II |
Skulptur
Studier i skulptur ger den studerande nödvändiga praktiska färdigheter att jobba med nutida skulptering och formgivning. På kursen betonas färdigheter såsom undersökandet av nya material, arbetssätt och metoder som den studerande kan ha nytta av inom sitt eget område. Ways of Making-kurserna erbjuder praktiska erfarenheter i att arbeta i en skulpturateljé och i Metal Casting presenteras gjuteritekniker. Digital skulptur (Digital Sculpture) är en introduktion i att utnyttja ny och framåtskridande teknologi i tredimensionell konst. Studiernas betoning ligger på begrepp och teori och ingår i kursutbudet för samtidskonst.
Kod | Kurssen namn | Sp | Undervisningsspråk | Period |
---|---|---|---|---|
ARTS-A0416 | Ways of Making 1 - Mold making & casting techniques | 6 | engelska | sommaren |
ARTS-A0417 | Ways of Making 2 - Constructing sculpture with wood and metal | 6 | engelska | IV |
ARTS-A0412 | Digital Sculpture 1 - 3D Modelling for Sculpture | 3 | engelska | I |
ARTS-A0418 | Digital Sculpture 2 - Programming for sculptors | 3 | engelska | III |
ARTS-A0413 | Metal Casting 101 | 3 | engelska | I, IV |
ARTS-E0402 | Advanced Sculpture Project | 6 | engelska | II-V |
ARTS-E0711 | Sculpture Now! | 6 | engelska | III |
Konstgrafik
I konstgrafik framställs bilden genom avtryck från olika slag av handgjorda tryckplattor som används för att producera serier av kopparstick, träsnitt, stentryck eller silkscreen. Varje tryck är ett konstgrafiskt originalblad. Grundkurserna lär ut grunderna i olika tryckmetoder och hantering av tryckutrustningen. Konstgrafik är ett specialämne och rekommendationen är att studierna inleds under det andra året av kandidatstudierna.
Kod | Kurssen namn | Sp | Undervisningsspråk | Period |
---|---|---|---|---|
ARTS-A0509 | Introduction to Silkscreen | 6 | engelska | I-II, III-IV |
ARTS-A0510 | Advanced Course in Screen Printing | 6 | engelska | IV-V |
ARTS-A0511 | Japanese Watercolour Woodcut | 6 | engelska | III-IV |
ARTS-A0512 | Basic Course in Woodcut | 6 | engelska | I-II, IV-V |
Konsthistoria och konstteori
Målet med undervisningen i konsthistoria är att ge en överblick av konstens och konstbegreppens historia och centrala teoretiska frågor.
Kod | Kurssen namn | Sp | Undervisningsspråk | Period |
---|---|---|---|---|
ARTS-A0621 | Historia av nutidskonst | 3 | finska | I-II |
ARTS-A0624 | Serieteckningens historia | 3 | finska | I |
ARTS-A0623 | Global Perspectives: Re-mapping the History of Art | 3 | engelska | III-IV |
ARTS-A0622 | Environmental Thinking | 6 | engelska | I |
ARTS-A0633 | Technology, Tools and the Human Agency | 6 | engelska | II |
ARTS-A0637 | The Colourful Past: A Historical Exploration of Colours, Natural Dyes and Dyeing | 3 | engelska | III |
Andra kurser
Kod | Kurssen namn | Sp | Undervisningsspråk | Period |
---|---|---|---|---|
ARTS-A0639 | Programming for Visual Artists | 3 | engelska | IV |
ARTS-A0626 | Becoming a Creative Professional | 3 | engelska | IV |
ARTS-A0631 | Art, Life and Entrepreneurship 1 | 3 | engelska | II |
ARTS-A0632 | Art, Life and Entrepreneurship 2 | 3 | engelska | V |
ARTS-A0634 | Reading the Room - Course on Artistic Collaboration | 3 | engelska | I |
ARTS-A0635 | The Environment in Me – Practices and Spaces | 6 | engelska | I-II |
ARTS-A0636 | Site-Specific Online Exhibition | 6 | engelska | III-IV |
ARTS-A0638 | Utställningspass | 3 | finska | I-II, III-V |
ARTS-A0625 | Föreläsningspass | 3 | finska | I-II, III-V |
- Publicerat:
- Uppdaterad: