Nycklar till välbefinnande II: Mod och självmedkänsla

I studier upplevde studerande som utövade självmedkänsla mindre rädsla för misslyckande och var mer motiverade och självsäkra än studerande som inte utövade självmedkänsla. De vågade ta sig an fler utmaningar och risker. En ökad självmedkänsla har i forskning lett till mindre uppskjutande beteende vad gäller studieuppgifter och till färre negativa reaktioner i olika situationer.

Läs artikeln nedan som bakgrund. Prova på övningen för självmedkänsla nedan. Du kan fördjupa dig i ämnet på kursen Kraften av medkänsla i MyCourses. Se även Nyyti Ry:s tips för att reglera känslor.

Är du din egen vän eller ständiga kritiker? Varför lönar sig själmedkänsla?

Självkritik orsakar ångest, förlorad motivation, ofullständiga prestationer och arbetsuppgifter. Självmedkänsla hjälper, och det kan läras ut.

Läs artikeln!
Självmedkänsla

Hur hantera svåra känslor

Genom att internt bearbeta ilska kommer vi till tals med vad den vill berätta för oss eller vad den vill skydda oss från. Bearbetning av ilska ger också energi och kraft för att åstadkomma förändringar. Inta en lämplig, bekväm position och gör denna övning i självmedkänsla! Längd: 8 m 50 s.

Övningen finns även på SpotifyApple Podcast  och Google Podcast.

Self-compassion

Self-compassion excercise: Dealing With Your Anger (8'50) (extern länk)

Working on anger allows us to connect with what the anger wants to tell us or what things it wants to protect us from.

Kolla även in dessa

Power of Imperfection (c) Aalto 2022

Kraften av medkänsla i MyCourses (extern länk)

Självmedkänsla är en av de mest användbara färdigheterna du kan lära dig i livet. Den här kursen består av mindfulnessövningar som hjälper oss att vårda en accepterande och sympatisk relation till oss själva.

Oasis of Radical Wellbeing blue

Merita Petäjäs blogg: Radikal självmedkänsla i praktiken (extern länk)

Varför är självmedkänsla särskilt viktigt på platser som universitet?

The Best Thing Today Oasis of Radical Wellbeing 2021

The Best Thing Today: Fierce Self-compassion (extern länk)

Fierce self-compassion means learning to harness our anger and transform it into qualities like courage and strength. Instead of being emotionally reactive, it means finding space to work the anger out, transforming it into actions.

Aalto student student Sonja contemplating in the nature. From Short film Compassion III: Sonja.

Short films for you to watch and discuss

Scripted drama is an excellent tool for developing your self care skills. Enjoy the films and think!

Mindfulness Excercises

Benefits of Calmness: mindfulness and other calming practices for You

Mindfulness and other soothing practices can be useful tools for you!

tunnetaidot

Emotionella färdigheter (extern länk)

Läs Nyyti ry:s tips om hur du kan utveckla dina emotionella färdigheter.

Nycklar till välbefinnande II (2022) förverkligades av: Suvi Helko, Merita Petäjä, Tiina Pylkkönen, Ilona Suojanen. Prdoucent Sakari Heiskanen.

Välmående nyheter

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Studier Publicerat:

Tillbaka på banan / Back on track workshopserie 8.10. & 29.10.2024

Aaltos studiepsykologer och studievägledare organiserar en tvådelad workshopserie för studenter som återvänder till sina studier eller som har studerat mycket lite under det senaste året.
Path in the Laajalahti nature area
Studier, Universitetet Publicerat:

Hälsostig på Otnäs campus

Teman för den femdelade hälsostigen är iakttagande av känslor, en vårdande relation till naturen, kroppslighet, avslappning och återhållsamhet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
juoksijoita rantaraitilla
Campus, Universitetet Publicerat: