Nyheter

Dags att rösta! Hur ska vi använda 13 000 euro för att främja de studerandes välbefinnande?

I början av hösten 2023 fick de studerande komma med idéer för hur universitetet ska använda 13 000 euro för att främja de studerandes välbefinnande på campus. Nu är det dags att rösta fram en idé som ska förverkligas på campus under våren 2024 .
Opiskelijoita pyöräilemässä kampuksella.
Bild: Unto Rautio / Aalto Universitetet

I början av höstterminen 2023 tillfrågades Aalto-universitetets studerande hur de skulle vilja använda 13 000 euro av universitetets budget för att förbättra välbefinnandet på campus. Idéskapandet grundade sig på projektet ”en euro till varje studerande”, som ordnades för tredje gången och vars mål fortsättningsvis är att utveckla campus genom att inkludera de studerande i beslutsfattandet.

Det kom in totalt 28 idéer. ”Tack till alla studerande som deltog i idéskapandet! Det var trevligt att se att det finns ett stort intresse för att utveckla vårt gemensamma campus. Återigen var det endast fantasin som kunde sätta gränser för de förslag som kom in. Alla idéer tas i beaktande, och även de förslag som inte gick vidare till omröstningen har förmedlats vidare till berörda parter”, säger Aalto-universitetets planeringschef Raili Pönni.

Projektets arrangörer (representanter från universitetet, ACRE och AUS) valde i år tre förslag som gick vidare till omröstning. Dessa förslag uppfyllde de viktigaste kriterierna som gällde främjande av studerandes välbefinnande, inkludering, tillgänglighet, hållbarhet, budgetram och tidtabell.

Mer information om projektet ges av Aapo Pihkala, projektchef vid ACRE, [email protected].

Rösta på den bästa idén senast 30.11.2023!

Nu är det dags att rösta fram en idé som ska förverkligas på campus under våren–sommaren 2024. Rösta på den bästa idén här (röstningsblankett).

Vinnaren offentliggörs i början av 2024. Bekanta dig med idéerna nedan.

Uutisointia osallistavan budjetoinnin projektista

Otaniemi - kuva Unto Rautio

Förslag på hur du skulle använda 13 000 e för välbefinnandet av Aalto-universitetets studenter!

Lämna ditt förslag senast den 29.9.2023 som ett deltagande budgetprojekt för att förbättra studenternas välbefinnande på campus. En vinnare kommer att röstas fram från de genomförbara idéerna under år 2023.

Väre building in Otaniemi campus

Sovkapslar vann i omröstningen

Segraren i 2022 års omröstning i den inkluderande budgeten blev klar i slutet av november. Vila och tupplurar blev årets vinnande tema.

kampus kesällä

Röstningen om studenternas inkluderande budget har avgjorts – trädgårdsbänkar blev vinnare

Våren 2021 tillfrågades studenterna vid Aalto-universitetet om hur de skulle vilja satsa 12 000 euro av universitetets budget på campusets utveckling för att förbättra studenternas välbefinnande.

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Studier Publicerat:

Tillbaka på banan / Back on track workshopserie 8.10. & 29.10.2024

Aaltos studiepsykologer och studievägledare organiserar en tvådelad workshopserie för studenter som återvänder till sina studier eller som har studerat mycket lite under det senaste året.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Path in the Laajalahti nature area
Studier, Universitetet Publicerat:

Hälsostig på Otnäs campus

Teman för den femdelade hälsostigen är iakttagande av känslor, en vårdande relation till naturen, kroppslighet, avslappning och återhållsamhet.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!