Sovkapslar vann i omröstningen

Segraren i 2022 års omröstning i den inkluderande budgeten blev klar i slutet av november. Vila och tupplurar blev årets vinnande tema.
Väre building in Otaniemi campus
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

I början av terminen 2022 fick studenterna igen komma med idéer ur en studentsynvinkel för att öka trivseln i campus. Idétävlingen bygger på det årliga projektet för en inkluderande budget (”en euro för varje student”), vars pilotprojekt genomfördes 2021 och fick en fortsättning i år. Syftet med projektet är att förbättra campus och dess användning genom att involvera studenterna i beslutsfattandet. 13 000 euro av universitetets budget reserverades för genomförandet av projektet.

Det kom rikligt med förslag. Projektarrangörerna gick igenom alla idéer och valde ut fem förslag för omröstning. De kvalificerade förslagen uppfyllde idétävlingens viktigaste kriterier: de främjar studenternas välbefinnande, delaktighet, tillgänglighet, hållbarhet, budgeten och genomförandetidtabellen.

Studenterna fick rösta på sin favorit bland förslagen i november. Cirka 400 röster gavs och förslaget om sovkapslar i campusområdet utgick som segrare.

Studenterna önskar sig fler möjligheter till vila i campusområdet under dagen. En tupplur mellan föreläsningarna eller efter lunch är uppfriskande för hjärnan och förbättrar minnet. Sovkapslar skulle vara ett effektivt sätt att öka studenternas möjligheter att ta en lur på campus. Förslaget motiverades också med att mer sömn kan förbättra inlärningsresultaten och göra människan mer lycklig och energisk.

Den vinnande idén kommer att genomföras på campus våren–sommaren 2023. Projektet ger möjlighet att installera uppskattningsvis 2–3 sovkapslar.

Mer information lämnas av ACRE:s projektledare Aapo Pihkala, [email protected].

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.