Nyheter

Förslag på hur du skulle använda 13 000 e för välbefinnandet av Aalto-universitetets studenter!

Lämna ditt förslag senast den 29.9.2023 som ett deltagande budgetprojekt för att förbättra studenternas välbefinnande på campus. En vinnare kommer att röstas fram från de genomförbara idéerna under år 2023.
Otaniemi - kuva Unto Rautio
Bild: Unto Rautio / Aalto Universitetet

Den årliga studenterdeltagande budgetprojektet "en euro för varje student", som har blivit en tradition, är återigen igång. Syftet är att hitta ett småskaligt utvecklingsprojekt som kan genomföras på en stram tidsplan på campus. Vi har 13 000 euro till vårt förfogande från universitetets budget.

Har du redan en lämplig utvecklingsidé i åtanke?

Var vänlig och lämna ditt förslag till oss senast den 29.9. med detta formulär eller genom att lämna ditt meddelande i slutet av denna sida (inloggning krävs).

Du kan söka inspiration för ditt förslag från alla tre av Aalto-universitetets värden; ansvar, mod och samarbete. Vänligen beakta också din idés inkluderande, tillgänglighet och hållbarhet. Förra året röstades sovkapslarna fram som det deltagande budgetprojektet att genomföra. Dessa installerades både i Kandidatcentrets U-flygel och nära Makerspace-utrymmet i Lärcentret. Studenter kan boka en sovkapsel för användning genom Aalto Space-appen och ta en paus mitt på dagen mellan föreläsningarna.

Vad gör en idé genomförbar?

• Förverkligandet av ditt förslag bör inte kräva omfattande byggnadsarbeten, fundament eller byggnadstillstånd.
  • Förslaget ska kunna förverkligas på mark som ägs av Aalto-universitetet. Via den här länken kommer du till en karta där universitetets fastigheter och områden är utmärkta.

Skicka in din idé med det här formuläret eller genom att lämna ditt meddelande i slutet av denna sida (inloggning krävs) senast 29.9.2022. Ett projektteam går igenom alla förslag och i slutet av året ordnas en omröstning, som är öppen för alla användare av campuset, av alla genomförbara förslag. Förslaget som röstas fram som vinnare förverkligas under våren och sommaren 2024.

Vid behov får du mer information av Aapo Pihkala (projektledare, ACRE), [email protected]

Sovkapslar vann i omröstningen

Segraren i 2022 års omröstning i den inkluderande budgeten blev klar i slutet av november. Vila och tupplurar blev årets vinnande tema.

Väre building in Otaniemi campus

Röstningen om studenternas inkluderande budget har avgjorts – trädgårdsbänkar blev vinnare

Våren 2021 tillfrågades studenterna vid Aalto-universitetet om hur de skulle vilja satsa 12 000 euro av universitetets budget på campusets utveckling för att förbättra studenternas välbefinnande.

kampus kesällä

The participatory budgeting project culminated in a happy planting workshop

One Euro for Every Student project culminated in a planting workshop in mid-May on the new garden benches

Istutustyöpaja

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Path in the Laajalahti nature area
Studier, Universitetet Publicerat:

Hälsostig på Otnäs campus

Teman för den femdelade hälsostigen är iakttagande av känslor, en vårdande relation till naturen, kroppslighet, avslappning och återhållsamhet.
Mediterranean salad
Campus, Studier, Universitetet Publicerat:

Svara på vår enkät om kvaliteten på restaurangerna 11. – 17.3.2024

Bl.a. lunchbiljetter lottas ut bland dem som svarat. Enkäten görs av Aalto restaurangkommitté.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.