Nyt saa äänestää! Miten käytämme 13 000 euroa opiskelijoiden hyvinvointiin?

Alkusyksystä 2023 opiskelijat saivat ideoida, miten yliopiston tulisi käyttää 13 000 euroa opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseen kampuksella. Nyt on aika äänestää parasta ideaa toteutettavaksi kevään 2024 aikana.
Opiskelijoita pyöräilemässä kampuksella.
Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

Lukuvuoden 2023 alkaessa Aalto-yliopiston opiskelijoilta kysyttiin, miten he haluaisivat käyttää 13 000 euroa yliopiston budjetista kampuksen pienkehittämiseen teemana hyvinvointi kampuksella. Ideointi perustui "yksi euro jokaiselle opiskelijalle" -osallistavan budjetin projektiin, joka järjestettiin nyt jo kolmannen kerran. Tavoitteena on yhä kehittää kampusta osallistamalla opiskelijat päätöksentekoon.

Opiskelijoiden lähettämiä ideoita saatiin yhteensä 28 kappaletta. "Kiitos kaikille ideointiin osallistuneille opiskelijoille! Oli mukava huomata, miten kiinnostuneita yhteisen kampuksemme kehittämisestä ollaan - jälleen vain mielikuvitus oli ehdotusten rajana. Kaikki ideat huomioidaan ja myös tämän äänestyksen ulkopuolelle jääneet ehdotukset välitimme kyseisistä asioista vastaaville tahoille", sanoo Aalto-yliopiston suunnittelupäällikkö Raili Pönni.

Projektin järjestäjät (edustajat yliopistosta, ACREsta sekä AYY:stä) valitsivat tänä vuonna kolme ehdotusta äänestettäväksi. Jatkoon valituissa ehdotuksissa toteutui ideoinnin tärkeimmät kriteerit, eli opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen, inklusiivisuus, saavutettavuus, kestävyys, budjettiraami ja toteutuksen aikataulu.

Lisätietoja osallistavan budjetoinnin projektista antaa ACREn projektipäällikkö Aapo Pihkala, [email protected].

Äänestä parasta ideaa 30.11.2023 mennessä!

Nyt on aika äänestää, mikä jatkoon valituista ideoista toteutetaan kampuksella kevään-kesän 2024 aikana. Äänestä parasta ideaa täällä (äänestyslomake).

Voittaja julkistetaan vuoden 2024 alussa. Voit tutustua äänestettäviin ehdotuksiin alla.

Uutisointia osallistavan budjetoinnin projektista

Otaniemi - kuva Unto Rautio

Ehdota, miten käyttäisit 13 000 euroa Aalto-yliopiston opiskelijoiden hyvinvointiin!

Jätä ehdotuksesi 29.9.2023 mennessä osallistavan budjetoinnin hankkeeksi parantamaan opiskelijoiden hyvinvointia kampuksella. Ideoista äänestetään voittaja vielä vuoden 2023 aikana.

Väre building in Otaniemi campus

Torkkumiskapselit äänestettiin voittoon

Vuoden 2022 osallistavan budjetoinnin äänestyksen voittaja selvisi marraskuun lopussa. Lepääminen nousi tänä vuonna voiton teemaksi.

kampus kesällä

Opiskelijoiden osallistavan budjetoinnin äänestys ratkesi – voittajaksi valittiin puutarhapenkit

Keväällä 2021 Aalto-yliopiston opiskelijoilta kysyttiin, miten he haluaisivat käyttää 12 000 euroa yliopiston budjetista kampuksen kehittämiseen opiskelijoiden hyvinvoinnin näkökulmasta.

Anna palautetta sivusta

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan parlamentissa alkoi lokakuussa.
Path in the Laajalahti nature area
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Hyvinvointireitti Otaniemen kampuksella

Viidestä pisteestä koostuvan hyvinvointireitin teemoina ovat tunteiden havainnointi, luontosuhteen vaaliminen, kehollisuus, rauhoittuminen ja kohtuullisuuden pohdinta