Studentguide

Lärdomsprovet och arbetslivsfärdigheter

Oavsett om du studerar på kandidat-, magister- eller doktorandnivå innebär lärdomsprovet en unik möjlighet att fördjupa dig i ett ämne som intresserar dig och samtidigt utveckla viktiga arbetslivsfärdigheter såsom tidshantering, analytiskt tänkande och projekthantering. Aalto-universitetet erbjuder mångsidigt stöd för arbetet med lärdomsprovet, från handledning av forskningsprocessen till praktiska verktyg. På denna sida har vi samlat centrala frågor som kan dyka upp när du arbetar med lärdomsprovet samt anvisningar för hur du kan dra nytta av det stöd som Aalto-universitetet erbjuder för att underlätta arbetet med lärdomsprovet.

Ditt närmaste stöd är

    Henkilö, jolla kirjoja ja kansioita sylissä sekä kynä korvan takana.

     Övervakaren

    • Vanligtvis en professor inom ditt eget program
    • Det är övervakarens ansvar att säkerställa att ditt lärdomsprov motsvarar kraven på ett vetenskapligt arbete.
    • Övervakaren kan också vara expert på innehållet i ditt lärdomsprov, men det är inte alltid fallet.
    • Diskutera målet för ditt lärdomsprov med din övervakare. Det kan vara nödvändigt att återkomma till diskussionen under arbetets gång och att ibland uppdatera målet.
    • Kom överens med övervakaren om hur och hur ofta ni ska ha kontakt. Schemalägg regelbundna möten när arbetet inleds och kom överens om vad du ska göra om det uppstår ett oväntat problem.
    • Diskutera med övervakaren hur arbetsfördelningen ser ut mellan övervakaren och handledaren samt hur du, övervakaren och handledaren utbyter information om lärdomsprovet och arbetsprocessen.
    • När du vill ha respons på ditt arbete kan du berätta för övervakaren vad du vill ha respons på (t.ex. gällande din studie eller text). På så sätt får du ut mer av handledningsträffarna.
       
    Kaksi henkilöä työstää robottia.

    Handledaren 

    • Lärare eller forskare vid din institution eller extern handledare, från t.ex. ett företag eller konstbranschen
    • Expert på arbetets innehåll, i synnerhet den praktiska delen
    • Diskutera målet för ditt lärdomsprov med din handledare. Det kan vara nödvändigt att återkomma till diskussionen under arbetets gång och att ibland uppdatera målet.
    • Kom överens med handledaren om hur och hur ofta ni ska ha kontakt, om ni inte träffas i vardagen. Schemalägg regelbundna möten när arbetet inleds och kom överens om vad du ska göra om det uppstår ett oväntat problem.
    • Anteckna frågor som dyker upp under arbetets gång så att du kommer ihåg att ta upp dem under handledningsträffen och kan diskutera lösningar med handledaren.
    Opettaja esittelee dioja ja opiskelijat istuvat ja kuuntelevat.

    Seminariet för lärdomsprovet

    • Syftet med seminariet är att du ska lära dig att bedriva forskning.
    • Även om seminariet inte är obligatoriskt för dig lönar det sig ändå att delta i en seminariekurs, om det erbjuds en sådan.
    • På seminariet träffar du andra studerande som befinner sig i samma skede av studierna som du.
    • Du får höra om hurdana lärdomsprov andra arbetar med och vilka tankar de har om arbetet med lärdomsprovet.
    • I samband med seminariet kan det ordnas workshoppar i vetenskapligt skrivande eller en kurs där du får stöd för att skriva lärdomsprovet.
       
    Opiskelijat istuskelemassa ulkona portailla.

    Andra studerande

    • Det enklaste sättet att träffa andra studerande i samma situation är att delta i seminariet för lärdomsprovet.
    • Du kan också få stöd av vänner som arbetar med sina lärdomsprov vid andra högskolor eller inom andra program/huvudämnen.
    • Andra studerande som är i samma situation förstår hur det är att arbeta med sitt lärdomsprov.
    • Med andra studerande är det ofta lättare att diskutera de känslor som uppstår i arbetsprocessen och dela med sig av konkreta tips för arbetet med lärdomsprovet.
    • Du kan också komma överens om skrivträffar med andra studerande. Ämnet för lärdomsprovet behöver inte vara detsamma, utan det kan vara inom ett helt annat vetenskapsområde. Att arbeta med någon annan hjälper dig att bli mer produktiv och du har även någon att prata med under pauser och lunchen.
    • Diskussioner med andra studerande i samma situation kan ofta vara givande. Det lönar sig att kontrollera om det erbjuds kamratstöd via det egna programmet eller gillet/ämnesföreningen eller om ni själva kan ta initiativ till det (t.ex. studiecirkel för lärdomsprov).
    Kuvassa on vasemmalla käsi, joka tarjoaa viivotinta, keskellä käsi, joka tarjoaa kirjaa ja oikealla käsi, joka tarjoaa kahvia.

    Övrigt

    • Om du använder t.ex. laboratorier eller verkstäder i lärdomsprovet hjälper personalen dig vid behov.
    • Vid Aalto finns det många människor, tjänster och material som stöder dig i ditt arbete med lärdomsprovet. Dessa anges närmare i texten nedan, och det är värt att bekanta sig med dem redan när du inleder arbetet med lärdomsprovet.
    • Under arbetet med lärdomsprovet kan du få stöd av många människor utanför studiemiljön, t.ex. av familj och vänner. Fundera på vem som kan hjälpa dig under arbetets gång. Du kan göra uppgiften Mitt nättverk för att kartlägga vilka människor som kan stöda dig i arbetet med lärdomsprovet och hur. Uppgiften har varit till nytta för många studerande.
    • Ibland är det svårt att veta var du har kört fast eller vilket stöd som kan vara till mest nytta för dig. Du kan alltid vända dig till Starting Point of Wellbeing för att få hjälp och stöd.

    Forskningsfärdigheter

    Som forskare kommer du att behöva fatta många beslut under arbetet med lärdomsprovet. Det första gäller val och avgränsning av ämne. Det är lättare att fatta beslut och lösa problem när du använder de färdigheter som behövs som forskare: kritiskt och analytiskt tänkande samt argumentation. Detta har du övat på redan tidigare, och nu får du stärka dina färdigheter ytterligare. Även om du inte skulle vara inriktad på en forskarkarriär behöver du dessa färdigheter även i andra typer av arbetsuppgifter.

    Färdigheter i projekthantering och självledarskap

    Lärdomsprovet är ett stort projekt, och när du arbetar med det behöver du färdigheter i projekthantering.  Tydliga mål ger arbetet en riktning och hjälper dig att komma framåt, medan en projektplan hjälper dig att strukturera och organisera arbetet. Med hjälp av tidsplanering kan du se till att arbetet fortskrider i jämn takt, vilket hjälper dig undvika brådska i sista minuten. I denna del behandlas dessa färdigheter och hur du kan tillämpa dem i olika stadier av arbetet med lärdomsprovet.

    Skriftliga färdigheter

    Ett centralt mål för arbetet med lärdomsprovet är att förmedla dess innehåll till läsarna, utöver att utöka din egen kunskap och, beroende på nivån för lärdomsprovet, producera ny information inom ditt vetenskapsområde. Även om lärdomsprovet kommer att läsas av experter på området bör texten också tilltala läsare inom andra vetenskapsområden och en icke-akademisk publik. Denna mångsidiga målgrupp kommer att ha vissa förväntningar på texten. Till viss del handlar det om allmänna förväntningar på vetenskaplig text. Andra förväntningar kan grunda sig på läskulturen och språket du skriver på. Därtill kan det finnas förväntningar som hänger ihop med ditt vetenskapsområde.

    Var ska du börja om du vill ge dina läsare en text som är lätt att läsa? Det räcker inte med att du fokuserar på innehållet och känner till din målgrupp. Det är också mycket viktigt att vara uppmärksam på hur du uttrycker dig.

    Förmåga till välbefinnande i arbetet

    Att arbeta med ett lärdomsprov är en intensiv resa, och det är viktigt att du också tar hand om ditt eget välbefinnande under resans gång. Att se till att du får återhämtning hjälper dig att hålla stressnivån tillräckligt låg, vilket ger dig energi att hantera även besvärliga faser i arbetet. En medkännande inställning till dig själv hjälper dig också att hålla psyket i balans, vilket i sin tur främjar kreativiteten och problemlösningsförmågan, som är viktiga faktorer för att arbetet med lärdomsprovet ska förlöpa smidigt.

    Vad händer om arbetet med lärdomsprovet inte framskrider?

    Arbetet med lärdomsprovet innebär både glädje över framgångar och utmanande stunder. Det är naturligt att stöta på faser där arbetet inte går framåt som önskat och motivationen sätts på prov. Dessa stunder är en del av lärandeprocessen och ger värdefulla möjligheter att utveckla sina färdigheter i problemlösning. Kom ihåg att det finns stöd tillgängligt och du behöver inte möta utmaningarna ensam.

    Verk om att skriva lärdomsprov

    Det har publicerats många verk om att skriva lärdomsprov och om vetenskapligt skrivande som du kan ha nytta av i arbetet med ditt lärdomsprov.

    • Uppdaterad:
    • Publicerat:
    Dela
    URL kopierat