Opiskelijan opas

Opinnäyte ja työelämätaidot

Olitpa sitten kandidaatti-, maisteri- tai tohtorivaiheessa, opinnäytteen tekeminen tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden syventyä itseäsi kiinnostavaan aiheeseen ja kehittää samalla tärkeitä työelämätaitoja, kuten ajanhallintaa, analyyttistä ajattelua ja projektinhallintaa. Aalto-yliopisto tarjoaa monipuolisesti tukea opinnäytteen tekemiseen aina tutkimusprosessin ohjauksesta käytännön työkaluihin. Tälle sivulle on koottu keskeisiä asioita, jotka opinnäytteen tekemisen aikana tulevat vastaan, sekä ohjeita siihen, miten Aalto-yliopiston tarjoamaa tukea hyödyntämällä voit tehdä työskentelystäsi mahdollisimman sujuvaa.

Lähin tukesi opinnäytteen tekemisessä

    Henkilö, jolla kirjoja ja kansioita sylissä sekä kynä korvan takana.

    Valvoja 

    • Yleensä professori omasta ohjelmastasi
    • Valvojan vastuulla on varmistaa, että opinnäytteesi täyttää tieteellisen työn vaatimukset.
    • Valvoja voi myös olla opinnäytteen aiheesi sisällöllinen asiantuntija, mutta ei välttämättä aina ole.
    • Keskustele valvojasi kanssa tavoitteestasi opinnäytetyön suhteen. Keskusteluun voi olla tarpeen palata opinnäytteen työstämisen aikana ja tavoitetta pitää toisinaan päivittää.
    • Sovi valvojan kanssa, miten ja kuinka usein pidätte yhteyttä. Kalenteroikaa säännölliset tapaamiset työn alkuvaiheessa ja sopikaa, miten toimit, jos tulee jokin yllättävä pulma.
    • Keskustele valvojan kanssa, miten työnjako toimii hänen ja ohjaajan kanssa sekä miten sinä, valvoja ja ohjaaja vaihdatte keskenänne tietoa työstä ja sen edistymisestä.
    • Kun haluat palautetta työstäsi, kerro valvojalle, mistä haluat palautetta (palautetta voi pyytää tutkimuksesta, tekstistä jne.). Näin saat enemmän ohjaustapaamisista irti.
       
    Kaksi henkilöä työstää robottia.

    Ohjaaja 

    • Opettaja tai tutkija omalta laitokselta tai sitten ulkopuolinen ohjaaja, esim. yrityksessä tai taiteen kentällä
    • Työn sisällön, erityisesti käytännön puolen, asiantuntija
    • Keskustele ohjaajasi kanssa tavoitteestasi opinnäytetyön suhteen. Keskusteluun voi olla tarpeen palata opinnäytteen työstämisen aikana ja tavoitetta pitää toisinaan päivittää.
    • Sovi ohjaajan kanssa, miten ja kuinka usein pidätte yhteyttä, jos et tapaa häntä työn arjessa. Kalenteroikaa säännölliset tapaamiset työn alkuvaiheessa ja sopikaa, miten toimit, jos tulee jokin yllättävä pulma.
    • Kun sinulla tulee kysymyksiä mieleen prosessin aikana, niin laita ne ylös, jotta ohjaustapaamisessa muistat ottaa ne asiat esille ja voitte ohjaajan kanssa pohtia ratkaisuja.
    Opettaja esittelee dioja ja opiskelijat istuvat ja kuuntelevat.

    Opinnäyteseminaari

    • Seminaarin tarkoitus on opettaa tutkimuksen tekemistä.
    • Jos seminaari ei ole sinulle pakollinen kurssi, niin on kuitenkin suositeltavaa osallistua, jos sellainen on tarjolla.
    • Seminaarissa tapaat muita, jotka ovat samassa opintojen vaiheessa kuin sinäkin.
    • Kuulet, millaisia opinnäytteitä muut ovat tekemässä, ja mitä ajatuksia muilla on opinnäytetyön teosta.
    • Seminaarin yhteydessä voidaan järjestää tieteellisen kirjoittamisen työpajoja tai kurssi, jossa saat tukea opinnäytteen kirjoittamiseen.
       
    Opiskelijat istuskelemassa ulkona portailla.

    Vertaiset

    • Helpoiten vertaisia tapaa opinnäyteseminaarissa.
    • Vertaisia ovat myös kaverit, jotka tekevät opinnäytettään muissa korkeakouluissa tai ohjelmissa/pääaineissa.
    • Vertaiset ymmärtävät, millaista opinnäytteen tekeminen on, kun ovat itse samassa tilanteessa.
    • Vertaisten kanssa on monesti helpompi jutella opinnäytetyöprosessin aiheuttamista tunteista sekä jakaa konkreettisia vinkkejä opinnäytteen tekoon.
    • Vertaisten kanssa voi myös sopia kirjoittamistreffejä. Opinnäytteen aiheen ei tarvitse olla sama, vaan voi olla vaikka ihan eri tieteenalalta. Toisen kanssa saa aikaiseksi paremmin ja tauoilla ja lounaalla on sitten juttuseuraa.
    • Keskustelut vertaisten kanssa ovat monesti hyödyllisiä ja helpottavia. Kannattaa tutkia, onko oman ohjelman tai killan/ainejärjestön kautta olemassa vertaistukitoimintaa tai voisitteko muodostaa sen itse (esim. opinnäytepiiri).
    Kuvassa on vasemmalla käsi, joka tarjoaa viivotinta, keskellä käsi, joka tarjoaa kirjaa ja oikealla käsi, joka tarjoaa kahvia.

    Muut

    • Jos opinnäytteessäsi käytät esim. laboratorioita tai työpajoja, niin näiden henkilökunta auttaa sinua tarvittaessa.
    • Aallossa on paljon ihmisiä, palveluita ja materiaaleja opinnäyteprosessisi tueksi. Näitä on listattu aiheen mukaisiin kohtiin alla olevassa tekstissä ja niihin kannattaa tutustua jo opinnäyteprosessin alussa.
    • Opinnäytteen aikana sinun tukenasi voi olla monia muitakin kuin vain opiskeluympäristön ihmiset, esim. perhe ja ystävät. Mieti, ketkä sinua voivat auttaa opinnäytteesi aikana. Voit käyttää Oma verkostoni -tehtävää sen kartoittamiseksi, ketkä kaikki ihmiset voivat tukea sinua opinnäytetyösi valmiiksi saattamisessa ja miten. Se on ollut monille opiskelijoille hyödyksi.
    • Joskus on vaikeaa tietää, missä jumittaa tai mikä tuki voisi olla itselle hyödyllisin. Voit aina tulla käymään Starting Point of Wellbeingissä, niin tutkitaan tilannettasi yhdessä. 

    Tutkimisen taidot

    Tutkijana eteesi tulee monia päätöksiä, joita opinnäytetyön aikana tarvitsee tehdä. Ensimmäisenä on aiheen valitseminen ja rajaaminen. Päätöksien tekemistä ja ongelmien ratkaisua helpottaa, kun käytät tutkijalle tarpeellisia taitoja: kriittistä ja analyyttista ajattelua ja perusteluja. Näitä on harjoiteltu opinnoissa jo aiemminkin, ja nyt pääset vielä opettelemaan näitä syvemmin. Vaikka työelämässä et suuntautuisikaan tutkijan työhön, niin näitä samoja taitoja tarvitset myös muunlaisissa työtehtävissä.

    Projektinhallinnan ja itsensä johtamisen taidot

    Opinnäytetyö on iso projekti ja tarvitset sitä tehdessä projektinhallintataitoja. Selkeät tavoitteet antavat suunnan työlle ja tukevat sen etenemistä, kun taas projektisuunnitelma auttaa jäsentämään ja organisoimaan tehtäviä. Aikatauluttaminen varmistaa, että työ etenee tasaisesti, mikä auttaa välttämään viime hetken kiirettä. Tässä osiossa käsitellään näitä taitoja ja niiden soveltamista opinnäytetyön eri vaiheissa.

    Kirjoittamisen taidot

    Kun pyrit laajentamaan omaa tietämystäsi ja – opinnäytetyösi tasosta riippuen – tuottamaan uutta tietoa tieteenalallesi, yksi opinnäytetyön tärkeä osa-alue on sen sisällön selkeä viestiminen lukijoille. Vaikka opinnäytetyön lukijat ovat alan asiantuntijoita, tekstin tulisi puhutella myös muita akateemisia lukijoita ja ei-akateemista yleisöä. Tämä monipuolinen lukijakunta lukee tekstiä tietyin odotuksin. Osa odotuksista liittyy akateemisten tekstien yleisiin vaatimuksiin. Toiset odotukset voivat perustua lukukulttuuriin ja kieleen, jolla kirjoitat, kun taas jotkin odotukset voivat olla tieteenalasi mukaisia.

    Mistä sitten kannattaa lähteä liikkeelle, kun haluat tarjota lukijoillesi helposti luettavaa tekstiä? Sisältöön keskittyminen ja yleisön tunteminen eivät yksin riitä. On myös erittäin tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten ilmaiset sisältösi.

    Työhyvinvointitaidot

    Opinnäytteen tekeminen on intensiivinen matka, jossa sinun on tärkeää huolehtia myös omasta hyvinvoinnistasi. Palautumisesta huolehtiminen pitää stressitason tarpeeksi alhaalla, jolloin sinulla on voimia kohdata myös työssä eteen tulevia hankalia vaiheita. Myös myötätuntoinen asenne itseäsi kohtaan auttaa mielen tasapainon ylläpitämisessä, mikä puolestaan edistää luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä – tärkeitä tekijöitä sujuvalle opinnäyteprosessille.

    Mitä jos lopputyön tekeminen ei etene?

    Opinnäytetyön tekemiseen kuuluu sekä onnistumisen iloa että haastavia hetkiä. On luonnollista kohdata vaiheita, jolloin työ ei etene toivotulla tavalla ja motivaatio on koetuksella. Nämä hetket ovat osa oppimisprosessia ja tarjoavat arvokkaita mahdollisuuksia kehittää ongelmanratkaisutaitoja. Muista, että tukea on saatavilla eikä sinun tarvitse olla yksin haasteiden kanssa.

    Oppaita opinnäytetyön tekemiseen

    Opinnäytetöiden tekemisestä ja akateemisesta kirjoittamisesta on kirjoitettu monia teoksia, jotka voivat olla hyödyksi opinnäyteprosessisi aikana. 

    • Päivitetty:
    • Julkaistu:
    Jaa
    URL kopioitu