Nyheter

Vilket av campusets utomhusområden skulle behöva trädgårdsbänkar? Föreslå och kom med idéer!

Under våren 2022 kommer vi att installera nya trädgårdsbänkar och mångformig växtlighet på campuset. Föreslå den lämpligaste platsen för bänkarna och påverka trivsamheten på campuset.
Parkly puutarhapenkit
En exempelbild av en färdig trädgårdsbänkgrupp. Bild: Parkly Oy

Förra året bad vi Aaltos studerande att komma med idéer för att förbättra de studerandes välbefinnande och rösta fram en vinnare i pilotprojektet "En euro till varje studerande". Det centrala syftet med projektet var att låta de studerande få sin röst hörd och involvera dem i beslutsfattandet om utvecklingen av campuset. Förslaget om trädgårdsbänkar röstades fram som vinnare. Bänkarna kan utnyttjas till exempel för spontana möten med vänner och arbetskamrater samt för utbyte av tankar och nya idéer samt för rekreation.

Parkly puutarhapenkki esimerkki
Kuva: Parkly Oy

Var på campus skulle du helst sitta, vilket uteområde skulle behöva trädgårdsmöbler?

Valet av trädgårdsbänkar föll på Parkly Oy:s möbler, som levereras till campuset under våren 2022. Bänkarna består av flyttbara moduler och kan även användas för att odla många slags växter. Innan bänkarna anländer är det dock dags att föreslå var på campuset vi ska placera dem.

Vilket utomhusområde på campuset skulle behöva sittplatser? En stenlagd öppen plats eller ett skogsbryn, till exempel? Trädgårdsbänkarna tillför också mer växtlighet till campuset, men vilken slags växtlighet skulle du helst se i anslutning till bänkarna? Nu får du komma med idéer!

Påverka trivsamheten på campuset och delta i vår kartenkät här (öppnas i ett nytt fönster): https://new.maptionnaire.com/q/2px3s4jzj9x9

Ge ditt svar senast i slutet av februari. Svaren kan också användas för andra utvecklingsprojekt för campusets utomhusområden. I den slutliga placeringen av bänkarna iakttar vi även bland annat markägande, tillgänglighet, säkerhet och lämplighet för stadsbilden.

Mer information: Aalto CRE/Aapo Pihkala, [email protected]

kampus kesällä

Röstningen om studenternas inkluderande budget har avgjorts – trädgårdsbänkar blev vinnare

Våren 2021 tillfrågades studenterna vid Aalto-universitetet om hur de skulle vilja satsa 12 000 euro av universitetets budget på campusets utveckling för att förbättra studenternas välbefinnande.

Kampuspyörä

På vilket sätt borde universitetet satsa 12 000 euro på studenternas välbefinnande? Rösta fram vinnaridén senast den 15 september 2021!

I maj 2021 fick studenterna komma med idéer om hur man kunde spendera 12 000 euro ("en euro per student") ur universitetets budget. Nu är tiden inne att rösta på den bästa idén att genomföra under hösten 2021 till våren 2022.

Students with bikes on Aalto University campus

En euro till varje studerande—hur borde Aalto-universitetet använda den? Dela med dig av din idé senast den 30 maj 2021

I år provar Aalto-universitetet något nytt: vi inbjuder de studerande att besluta hur 12 000 euro av universitetets budget ska användas.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.