Nyheter

Studera tyska, polska eller förbättra dina interkulturella färdigheter med Unite! online-kurser

Partneruniversiteten i Unite! erbjuder utvalda kurser för studenter inom språk, kommunikation och global kompetens. Kurserna är öppna för alla studerande som är inskrivna vid Aalto-universitetet och kan deltas på nätet. Du kan ta erbjudandet som förberedelse för en utlandsvistelse, läroplansvis eller frivilligt.
International students at Aalto University

Sista ansökningsdag för de tyska och polska kurserna och Megacity-spelet är den 21 februari 2023.

Tyska som främmande språk - debatt och diskussion 1a och 1b

Fokus i den här kursen är muntlig argumentation och diskussion i tyska som främmande språk, inklusive att delta i dialog och konversation. Studenterna lär sig att presentera sig själva och sina argument muntligt. Studenterna kommer att använda muntliga kommunikationsfärdigheter i övningar som särskilt leder till effektiv presentation av argument, inklusive att lägga till ytterligare argument och effektivt lyssnande. Eleverna ska delta i rollspel, presentationer och debattdiskussioner i par och grupper för att öva och förbättra sina färdigheter i olika typer av muntlig kommunikation.

1a) varje måndag från 09:50 till 11:30 (CET)/ april 2023 - juli 2023.

1b) varje onsdag från 09:50 till 11:30 (CET)/ april 2023 - juli 2023.

Kurserna är kostnadsfria, helt online, 3ECTS.

Polska tekniskt språk II - muntlig kommunikation

Den här kursen är avsedd för studenter som redan har goda kunskaper i polska. Studenterna kommer att öva på att skriva om tekniska/vetenskapliga ämnen och formulera texter. Grammatiken och det skriftliga uttrycket kommer också att förbättras genom att öva med olika typer av texter. Aktuella texter och artiklar kommer att användas och delas ut i klassen. Studenterna kommer att skriva ett prov i slutet av kursen.

Kurserna är kostnadsfria, helt online, 3ECTS.

Megacities - virtuellt interkulturellt simuleringsspel

Det virtuella interkulturella simuleringsspelet Megacities ordnas i samarbete med Université de Grenoble och Universidade de Lisboa. Ett simuleringsspel är en metod för erfarenhetsbaserat lärande där studenterna upplever interkulturalitet genom lek i samband med internationalitet, flerspråkighet, virtualitet och olika kulturer. Studenterna uppmuntras att reflektera över sina egna, ofta omedvetna idéer om normalitet och på så sätt hantera främlingskap och flerspråkighet på ett konstruktivt sätt.

I Megacities träffas grupper från tre universiteten sex gånger under 2,5 timmar vardera. Spelet kommer att äga rum på torsdagar mellan 17.00 och 20.00 under perioden 24 april-30 juni 2023. 3ECTS

ELITE The Serious Play

Lär dig om kommunikationsstrategier och ledarskapstekniker för att bättre kunna arbeta med människor från olika bakgrunder och länder, särskilt online. Spelarna kommer att utvärderas och få feedback på sina val som rör ledarskap, interkulturell kompetens och 4 kommunikationsstrategier.

Kontinuerlig inskrivning, 0 ECTS.

Hur ansöker man?

Sista ansökningsdag för de tyska och polska kurserna och Megacity game är den 21 februari 2023.

För ytterligare information om kurserna gå in på Metacampus. För att anmäla dig själv följer du länken "Apply here" under kursens titel. Ansökningarna behandlas i den ordning de kommer in.

Som student i Unite! har du tillgång till en rad möjligheter i alliansens digitala plattform Metacampus, som du får tillgång till med  dina universitetslegitimationer.

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Student guide illustration, language and communications studies
Studier Publicerat:

Språk, kultur och kommunikation i period V

Språkcentret erbjuder ett brett utbud av kurser i period V.
MyCourses

MyCourses ur bruk 2.5.2024 kl. 10–17

Ryhmätilanne

Stöd för välbefinnande i studierna, april 2024

Hej student! Kom ihåg att Aalto-universitetet erbjuder olika tjänster för att stödja dig i dina studier. Mer information om aktuella ärenden finns nedan.
AllWell SQ

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.