Sovkapslarna kan nu användas

Sovkapslarna som skaffats till campuset genom projektet för en inkluderande budget är nu tillgängliga. Läs bruksanvisningen innan du bokar en sovkapsel!
Sleeping pod
Bild: Milla Uusitalo / ACRE

De första sovkapslarna på Aalto-universitetets campus i Otnäs har tagits i bruk. Kapslarna finns på 1:a våningen nära U3-salen i Kandidatcentrets U-flygel (Otsvägen 1) och på bottenvåningen i Harald Herlin-lärcentret (Otnäsvägen 9) i Makerspace-området. Du hittar också kapslarnas exakta läge på kartan i appen Aalto Space.

Sovkapslarna är avsedda för korta tupplurer och vilopauser mellan till exempel föreläsningar och de kan användas under byggnadernas öppettider. Sovkapslarna stängs när också byggnaderna stängs. Tanken är att så många vid Aalto som möjligt ska kunna använda sig av sovkapslarna – boka en kapsel för högst en timme i taget.

Kapslarna genomfördes i ett projekt för en inkluderande budget på basis av en idé från de studerande och önskemål för var kapslarna skulle placeras frågades också genom en enkät till de studerande. I pilotprojektsanda och utifrån eventuell feedback kommer placeringen, användningen och bruksanvisningarna för sovkapslarna att preciseras.

Napping pod
Det finns ett förvaringsfack under kapselns madrass, där du kan lämna till exempel en ryggsäck under en tuDet finns ett förvaringsfack under kapselns madrass, där du kan lämna till exempel en ryggsäck under en tu

Instruktioner för användning av sovkapslar

1. Boka en sovkapsel med appen Aalto Space. Du kan boka en kapsel för en timme i taget. Kapslar är tillgängliga under byggnadens öppettider.
  2. Håll sovkapslarna rena och lämna dem i snyggt skick när du går. Det finns ett förvaringsfack under kapselns madrass, där du kan lämna till exempel en ryggsäck under en tupplur. Dessutom har kapseln en USB-anslutning för t ex laddning av telefonen.
  3. Kontakta omedelbart byggnadens entréservice, om du upptäcker att en kapsel är trasig eller har andra brister.
  4. Du kan även lämna feedback om användningen av kapslarna via appen Aalto Space eller ACRE:s webbplats.
Väre building in Otaniemi campus

Sovkapslar vann i omröstningen

Segraren i 2022 års omröstning i den inkluderande budgeten blev klar i slutet av november. Vila och tupplurar blev årets vinnande tema.

Aalto Space applikaatio Kuva: Hannes Huotari

Mobilappen Aalto Space

Appen gör det lätt för alla som använder Aalto-universitetets campusområde att hitta och reservera lediga utrymmen.

Tjänster

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Path in the Laajalahti nature area
Studier, Universitetet Publicerat:

Hälsostig på Otnäs campus

Teman för den femdelade hälsostigen är iakttagande av känslor, en vårdande relation till naturen, kroppslighet, avslappning och återhållsamhet.
Student guide illustration, language and communications studies
Studier Publicerat:

Språk, kultur och kommunikation i period V

Språkcentret erbjuder ett brett utbud av kurser i period V.
MyCourses
Studier Publicerat: