Kide – nybyggets namn kristalliserar sambandet mellan olika vetenskapsgrenar

Kide (Kristallen) är det nya namn som huset Otsvängen 2B fått. I namntävlingen som var öppen för Aalto-universitetets studerande och personal fick man in 137 förslag.

Husets adress ändras i slutet av år 2023, den nya adressen är Maskinbyggarvägen 1.
An aerial image from early autumn of a new building soon to be finished on campus.
Foto: Aalto-universitetet / Mikko Raskinen

Kide-huset (Otsvängen 2B) som snart står färdigt i centrum av Otnäs campus fick sitt namn genom en namntävling för universitetets studerande och personal. Namnet återspeglar särskilt kopplingen mellan de discipliner som husets kommande användare företräder.

Med Kide-huset får Högskolan för teknikvetenskaper och Högskolan för elektroteknik ca 5700 m2 nya undervisnings-, forsknings-, laboratorie- och kontorslokaler. Huset kompletterar högskolornas lokaliteter och ger flexibilitet åt verksamheten vid högskolornas institutioner.

"Av Aalto-folket fick vi en stor mängd fina och intressanta namnförslag, teknologhumorn inte att förglömma. I tävlingsjuryn ville vi ha ett namn som associerar till forskning inom fysik och elektroteknik, är lätt att uttala och passar in i husens namnbestånd på campus. Vid juryns diskussioner valdes Kide till vinnare", säger Aalto-universitetets ekonomidirektör Marianna Bom, som var ordförande för tävlingsjuryn.

Ett elegant namn för ett hus som fokuserar på forskning

Namntävlingens jury och rektor Ilkka Niemelä som fastställde namnvalet beskrev valet som ett vackert, elegant namn som framhäver husets koppling till fysik och elektroteknik. Kide är lätt att uttala och lämpar sig också för användning internationellt.

Totalt sände Aalto-folket in 137 tävlingsförslag som behandlades anonymt. Juryn valde två förslag för rektor och kommunikationsdirektören att ta ställning till. Det vinnande namnet föreslogs av Ella Bingham, Aalto-universitetets chef för forskningstjänster.

De länge efterlängtade nya lokaliteterna ökar betydligt undervisnings- och kontorsutrymmena för experimentell forskning inom tillämpad fysik och för institutionen för informationsteknologi och telekommunikation.

Huset har förbindelse till Nanohuset och Nanomikroskopicentret, vilket ökar möjligheterna till samarbete inom nanoteknologiområdet. Kide blir färdigt i oktober 2023 och dess adress ändras innan det tas i bruk. Den nya gatuadressen är Maskinbyggarvägen 1.

Begäran om intervjuer och mera information om namntävlingen
Noora Stapleton, specialsakkunnig i kommunikation
tfn 050 353 1525

Illustration image depicting what Otakaari 2 could look like, people walking and cycling near Otakaari and Maarintie, man with sunglasses looks to the viewer, its sunny and there's an event in the corner of the building

Otsvängen 2: Marsio och Kide

Bygget av Marsio och Kide påbörjades i februari 2022 och husen planeras stå klara 2023-2024.

Aalto_University_Otakaari2B_

Kide

Maskinbyggarvägen 1

Platser
Illustration image of an early autumn day, depicting Otakaari 2B from the opposite side of Tietotie. Some leaves are on the ground, there are people walking on campus, undistinguishable faces.

Föreslå ett nytt namn för byggnaden på Otsvängen 2B

Skicka in ditt namnförslag senast 7.8!

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.