Vicerektor Petri Suomalas hälsning till de studerande

Aalto-gemenskapen är mångsidig och varenda en av oss är viktig. Vi kan alla visa detta i vardagen – vänlighet och intresse för varandra och att lära sig av andra är viktiga pelare som står som grund för att bygga broar för samarbete.
Vice President for Education Petri Suomala

Bästa studerande vid Aalto!

Vårterminen har inletts under mer vintriga förhållanden än vanligt i Finland. Stämningen på campus är dock varm – det är fint att se ivriga och kanske lite nervösa ansikten som inleder terminen, höra sorlet av prat och känna av det nya årets stämning.

De flesta av er har planerat vårterminen i god tid och anmält er till kurserna i enlighet med era studieplaner. I det mångvetenskapliga Aalto finns det många intressanta möjligheter att lära sig om olika områden och perspektiv. Jag hoppas att du genom att dra nytta av dessa möjligheter hittar meningsfulla och inspirerande saker att studera också för dina fritt valbara studier. Bekanta dig med kurserna med öppet sinne till exempel på courses.aalto.fi.

Du hittar även intressanta språk- och kommunikationsstudier genom KiViTa, som erbjuder gemensamma språkstudier för högskolorna i huvudstadsregionen (kivita.fi). Eller kanske du djupare vill fundera på grundfrågorna för ett gott liv, vilket du kan göra på kursen Konsten att leva, som dras av Frank Martela.

Om du har bra koll på dina studieplaner kan du bekanta dig med verktygen som är planerade för studierna – du kan hitta intressanta sätt att utveckla dina studiefärdigheter och utvecklas som studerande (Stöd för studierna | Aalto-yliopisto).

Studievåren kommer att fyllas av glädje och framgångar, dagar då solen skiner och allt flyter på. Men vi har alla även dagar då det känns som att kalendern svämmar över och det är svårt att organisera arbetet. Bli inte ensam med dina bekymmer, tveka inte att kontakta oss. Till exempel personalen vid ditt program och Starting Point of Wellbeing finns här för dig – ta modigt kontakt!

Som rektorn konstaterade i sitt julbrev är det viktigt att det är ”tryggt för alla att arbeta och studera vid vårt universitet oberoende av bakgrund, religion eller politisk ståndpunkt. Vi har studerande från nästan 120 olika länder och nästan hälften av vår akademiska personal har internationell bakgrund. Frågor har alltid många sidor och det finns olika åsikter bland oss. Vi värdesätter denna mångfald i åsikter och försöker förstå varandra.”

Jag önskar dig en glad studievår – vi ses på campus!

Petri

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

UniPID – kurskatalog för virtuella studier 2024-2025

UniPID och dess medlemsuniversitet erbjuder en studiehelhet i hållbar utveckling för studerande som vill inkludera globala utmaningar och hållbar utveckling i sin examen.
Studerande på EIT Manufacturing-sommarkurs
Studier Publicerat:

Sök nu till sommarskolan i Artificial Intelligence-enabled Innovation & Entrepreneurship for Sustainable Manufacturing

Denna sommarskola som anordnas av EIT Manufacturing består av en onlinedel (8.-18.7.) och närvarodel vid University of Trento, Italien (22.7.-2.8.2024).
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Blivande magister – ge respons på studierna och var med och påverka!

Svara på enkäten för utexaminerade magistrar och påverka utvecklingen av studierna inom ditt område.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Studier Publicerat:

Kurs i karriärdesign ger dig möjlighet att sakta ner och lära känna dig själv

Career Design Lab stöder studenternas övergång till arbetslivet. Nyckeln till en hållbar framtid i arbetslivet är ett fördomsfritt och kreativt förhållningssätt till karriärdesign.