Unite! Studentfestivalen i Lissabon var full av lärande, gemenskap och nöjen

I slutet av juni 2023 anordnade universitetsalliansen Unite! det första evenemanget för studenter vid alla nio partneruniversiteten. Unite! Student Festival ägde rum i Lissabon, Portugal, och samlade 200 studenter för ett program fyllt av lärande, gemenskapsbyggande och nöjen.
20 students from Aalto University at the Unite! Student Festival in Lisbon.
Aalto-studenter på Unite! Studentfestival

Från Aalto-universitetet valdes 20 studenter att delta baserat på deras ansökan. Kandidat-, magister- och doktorandstudenterna kom från alla skolor vid Aalto.

I Lissabon lärde studenterna känna varandra genom aktiviteten Meet my Culture. De delade och njöt av delikatesser från hela Europa. Varje partneruniversitet hade med sig mat från sitt eget land, och rummet var fullt av diskussioner och smakprov.

Därefter ledde de vänliga studentmentorerna från University of Lisboa studenterna runt till sex av Lissabons bästa utsiktsplatser. Varje stopp innehöll fantastiska vyer, lokal information och portugisiska godsaker.

Aalto University Student Darman Bacha at the Unite! Student Festival in Lisbon in July 2023.
Darman Bacha

Efter att ha sett sevärdheterna satte alla deltagare igång och ägnade sig åt intensivt och inspirerande grupparbete. De delades upp i 13 grupper och tog sig an utmaningar för att hjälpa till att forma Unite! till en ännu starkare allians. Ämnena var bland annat studentengagemang, inkludering, mångfald och välbefinnande, hållbarhet och framtidens universitet.

"Jag fick hopp av samarbetet mellan studenter från olika europeiska universitet, som arbetade tillsammans för att skapa effektiva lösningar för komplexa frågor. Detta visar att det är lättare att ta itu med våra största utmaningar, såsom klimatförändringar och fattigdom, när vi utnyttjar våra olikheter i stället för att låta dem driva oss mot en ohållbar framtid", säger Darman Bacha, ekonomistudent vid Aalto.

Aalto University student Inka Viita holding a sign that says I'm shaping the future at the Unite! Student Festival in Lisbon in July 2023.
Inka Viita

Dagen därpå samlades alla studenter på universitetet och presenterade sina innovativa idéer för sina kollegor. Unite!:s administrativa och akademiska personal tittade också på presentationerna med stort intresse och belönade de tre bästa grupper med priser och ett löfte om att ta deras idéer i beaktande.

Efter allt hårt arbete var det dags att festa. Universitetet arrangerade en livlig arraial (en typisk portugisisk fest) för den ständigt växande Unite!.

"Jag tycker att festivalen var ett utmärkt tillfälle att lära känna studiekamrater från hela Europa. Diskussioner om hur deras studentkulturer skiljer sig från våra gav ett bra perspektiv på det studentliv vi lever här i Finland. I allmänhet var det också trevligt att träffa nya människor och se Lissabon!", säger Inka Viita, en kandidatstudent i informationsteknik.

För att hålla dig uppdaterad om Unite! evenemang, studentliv och utbildningserbjudanden, följ oss på Instagram @uniteuniversity och besök våra webbsidor.

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

UniPID – kurskatalog för virtuella studier 2024-2025

UniPID och dess medlemsuniversitet erbjuder en studiehelhet i hållbar utveckling för studerande som vill inkludera globala utmaningar och hållbar utveckling i sin examen.
Studerande på EIT Manufacturing-sommarkurs
Studier Publicerat:

Sök nu till sommarskolan i Artificial Intelligence-enabled Innovation & Entrepreneurship for Sustainable Manufacturing

Denna sommarskola som anordnas av EIT Manufacturing består av en onlinedel (8.-18.7.) och närvarodel vid University of Trento, Italien (22.7.-2.8.2024).
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Blivande magister – ge respons på studierna och var med och påverka!

Svara på enkäten för utexaminerade magistrar och påverka utvecklingen av studierna inom ditt område.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Studier Publicerat:

Kurs i karriärdesign ger dig möjlighet att sakta ner och lära känna dig själv

Career Design Lab stöder studenternas övergång till arbetslivet. Nyckeln till en hållbar framtid i arbetslivet är ett fördomsfritt och kreativt förhållningssätt till karriärdesign.