Unite!-opiskelijafestivaali Lissabonissa oli täynnä oppimista, yhteisöllisyyttä ja hauskanpitoa

Kesäkuun 2023 lopulla Unite!-yliopistoallianssi järjesti ensimmäisen tapahtuman kaikkien yhdeksän partneriyliopistonsa opiskelijoille. Unite! Student Festival järjestettiin Lissabonissa, Portugalissa, ja se kokosi yhteen 200 opiskelijaa kolmeksi oppimisen, yhteisöllisyyden ja hauskanpidon täyttämäksi päiväksi.
20 students from Aalto University at the Unite! Student Festival in Lisbon.
Aallon opiskelijat Unite! Student Festival -tapahtumassa Lissabonissa

Aalto-yliopistosta festareille valittiin 20 opiskelijaa hakemusten perusteella. Mukana oli niin kandidaatti-, maisteri- kuin tohtoriopiskelijoitakin ja edustettuina olivat kaikki Aallon koulut.

Lissabonissa ollessaan opiskelijat tutustuivat toisiinsa Tutustu kulttuuriini (Meet my Culture) -aktiviteetin kautta. He jakoivat ja nauttivat herkkuja eri puolilta Eurooppaa. Kukin partneriyliopisto toi ruokaa omasta maastaan, ja huoneessa käytiin vilkasta keskustelua ja maistelua.

Seuraavaksi Lissabonin yliopiston ystävälliset opiskelijamentorit johdattivat opiskelijat kuuteen Lissabonin parhaaseen näköalapaikkaan. Jokaisella pysähdyspaikalla oli upeita näkymiä, paikallistietoa ja portugalilaisia herkkuja.

Aalto University Student Darman Bacha at the Unite! Student Festival in Lisbon in July 2023.
Darman Bacha näköalapaikalla Lissabonissa

Nähtävyyksien katsomisen jälkeen osallistujat siirtyivät tositoimiin ja osallistuivat intensiiviseen ja innostavaan ryhmätyöhön. He jakaantuivat 13 tiimiin ja vastasivat haasteisiin, jotka auttoivat muokkaamaan Unitesta entistäkin vahvemman allianssin. Aiheita olivat muun muassa opiskelijoiden sitouttaminen, osallisuus, monimuotoisuus ja hyvinvointi, kestävä kehitys ja tulevaisuuden yliopisto.

"Sain toivoa erilaisista eurooppalaisista yliopistoista tulevien opiskelijoiden yhteistyöstä, kun työskentelimme yhdessä luodaksemme vaikuttavia ratkaisuja monimutkaisiin kysymyksiin. Tämä osoittaa, että suurimpiin haasteisiimme, kuten ilmastonmuutokseen ja köyhyyteen, on helpompi vastata, kun hyödynnämme eroavaisuuksiamme sen sijaan, että annamme niiden ajaa meitä kohti kestämätöntä tulevaisuutta", sanoo Aallon taloustieteen opiskelija Darman Bacha.

Aalto University student Inka Viita holding a sign that says I'm shaping the future at the Unite! Student Festival in Lisbon in July 2023.
Inka Viita

Seuraavana päivänä kaikki opiskelijat kokoontuivat yliopiston suuressa salissa ja esittelivät innovatiivisia ideoitaan toisilleen. Myös Uniten hallinnollinen ja akateeminen henkilökunta seurasi esityksiä suurella mielenkiinnolla ja palkitsi kolme parasta tiimiä palkinnoilla ja lupauksella ottaa heidän ideansa huomioon.

Kaiken kovan työn jälkeen oli aika juhlia. Lissabonin yliopisto järjesti yhä laajenevalle Unite-yhteisölle vilkkaan arraialin (tyypillinen portugalilainen juhla).

"Mielestäni festivaali oli loistava tilaisuus tutustua opiskelutovereihin eri puolilta Eurooppaa. Keskustelut siitä, miten heidän opiskelijakulttuurinsa eroaa meidän kulttuuristamme, antoivat hyvää perspektiiviä siihen, millaista opiskelijaelämää me täällä Suomessa elämme. Ylipäätään oli myös kiva tutustua uusiin ihmisiin ja nähdä Lissabonia!", kertoo Inka Viita, informaatioteknologian kandidaattiopiskelija.

Pysy ajantasalla Uniten tapahtumista, opiskelijaelämästä ja koulutustarjonnasta - seuraa meitä Instagramissa @uniteuniversity ja tutustu verkkosivuihin

Anna palautetta sivusta

UniPID Virtual Studies -kurssivalikoima 2024-2025

UniPID ja sen jäsenyliopistot tarjoavat kehitystutkimuksen alaan kuuluvan Sustainability in Development -opintokokonaisuuden (aiemmin sivuaine) opiskelijoille, jotka haluavat sisällyttää tutkintoonsa globaaleja haasteita ja kestävää kehitystä käsitteleviä kursseja.
Opiskelijoita EIT Manufacturing-kesäkoulussa
Opinnot Julkaistu:

Hae nyt Artificial Intelligence-enabled Innovation & Entrepreneurship for Sustainable Manufacturing-kesäkouluun

Tähän EIT Manufacturingin järjestämään kesäkouluun kuuluu verkossa suoritettava osuus 8.-18.7. ja paikan päällä Trenton yliopistossa, Italiassa, suoritettava osuus 22.7.-2.8.2024.
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Valmistuva maisteri – anna palautetta opinnoista ja vaikuta!

Vastaa maisterin tutkinnon suorittaneiden palautekyselyyn ja vaikuta alasi opintojen kehittämiseen.
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Hae syksyn energiatekniikan alan virtuaalikursseille nyt!

Unite-allianssi järjestää syksyllä virtuaalikursseja energiatekniikan alalta, joihin on kaksi hakuaikaa, yksi kesäkuussa ja toinen elokuussa.