Into (into.aalto.fi) är nu Studentguide på aalto.fi!

Into överförs till aalto.fi och får namnet Studentguide. På denna sida hittar du information om de nya sidorna och anvisningar för att använda dem.
Opiskelijan oppaan kuvituskuvaa

Into (into.aalto.fi) är de studerandes studieguide och innehållet i den har nu överförts till aalto.fi. På aalto.fi har sidorna fått namnet Studentguide. I Studentguiden hittar du samma innehåll som i Into och i fortsättningen är aalto.fi Aalto-universitetets huvudsakliga informations- och nyhetskanal. Du känner igen Studentguidens innehåll baserat på illustrationerna, till exempel huvudbilden i denna nyhet. Nedan hittar du information om Studentguidens logik och bakgrunden till överföringen.

Studentguidens utformning och navigation

Användningsprinciperna är på många sätt likadana som i Into, men utformningen och de tekniska egenskaperna är annorlunda. Nedan ser du exempel på utformningen och användningslogiken. Observerera att vissa saker kan se annorlunda ut i den publicerade Studentguiden.

Studentguide huvudsida

Studentguiden består av huvudnavigeringen med fem huvudrubriker. Vissa av huvudrubrikerna har högst fem underrubriker. Huvudnavigeringen syns på alla sidor i Studentguiden och i den hittar du information som rör alla studerande, t.ex. om campus eller stödtjänster. I bilden är huvudrubriken ”program, biämnen och kurser” öppen på huvudsidan. Du ser att rubrikerna har undermenyer om de har en pil efter namnet.

Opiskelijan opas, ohjelmat

I Studentguiden hittar du alla program vid Aalto-universitetet. Du kan filtrera programmen efter nivå, högskola och undervisningsplan eller söka direkt efter ett specifikt program.

Opiskelijan opas, ohjelmanavigaatio

Programsidorna har en egen navigering med fem länkar på översta nivån och högst fem länkar i vissa undermenyer. På bilden syns programmets huvudsida med undermenyn ”Under studierna” öppnad. Det syns fem rubriker med mera information om respektive ämne.

Opiskelijan opas, opiskelijan kampus

Innehållet på sidorna under huvudnavigeringen är ofta listor med länkar till sidor med närmare information för att Studentguiden ska vara så överskådlig och lättnavigerad som möjligt.

Övergången från Into – orsaker och fördelar

Varför?

• Tillgänglighet
    • Into och dess bakgrundssystem är föråldrat och tas ur bruk
    • Besvärligt att konstruera gränssnitt

Vilka fördelar har övergången?

• Modernare plattform som möjliggör visualitet
    • All information relaterad till Aalto på samma webbplats
    • Möjlighet att förbättra innehållet i samband med övergången
    • Samspel mellan olika system