Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Är du redo att ge dig ut på ett hållbart och mångkulturellt äventyr? Då är U!Train Blended Intensive Programme om grön mobilitet och interkulturalitet något för dig. Unite! Train avgår från Barcelona den 1 september 2024 med 30 studenter ombord från de nio Unite! universiteten.
Two students standing next to a train studying a map.

30 studenter kommer att ge sig ut på en unik resa, som börjar med en tågresa från ditt eget universitet till UPC Barcelona (Spanien) och fortsätter till Grenoble INP-UGA (Frankrike). Längs vägen kommer studenterna att delta i olika icke-akademiska aktiviteter. När de når sin destination fortsätter de med teambuildingövningar och, naturligtvis, akademiskt arbete. Men resan börjar redan före avresan, med cirka 6 timmars onlinekurser veckan innan med start den 26 augusti, som ger deltagarna viktiga kunskaper och färdigheter för det kommande programmet.

Vad kommer deltagarna att lära sig?

Under hela programmet kommer deltagarna att utforska teman som grön mobilitet och interkulturell kompetens genom en blandning av online-lärande, föreläsningar och praktiska aktiviteter. Under ledning av experter och gästföreläsare erbjuder programmet en unik möjlighet att få praktiska färdigheter och tvärvetenskaplig kunskap om hållbar mobilitet samtidigt som man får en djupare förståelse för olika kulturer.

Experter kommer att leda diskussioner om ämnen som urban promenadvänlighet, hållbara transportsystem och innovationer, företagens sociala ansvar och kulturell mångfald. Genom engagerande workshops och interaktiva sessioner kommer deltagarna att berika sin förståelse för dessa kritiska frågor.

Programmet är värt 3 ECTS.

Vad gör det så roligt?

Utöver de akademiska modulerna kommer deltagarna att knyta kontakter med studenter från de nio Unite! universiteten. De kommer också att delta i en mapathon-aktivitet, dela med sig av sina erfarenheter av tågrörlighet i Europa och få praktiska insikter i europeiskt resande.

Utöver de akademiska studierna kommer deltagarna att få unika kulturupplevelser i Barcelona och Grenoble, inklusive guidade turer, utomhusaktiviteter och besök vid lokala landmärken, från att utforska de livliga gatorna i Barcelona till bergen i Grenoble.

De utvalda deltagarna kan ansöka om ekonomiskt stöd genom Erasmus mobilitetsstipendium och få ett gratis Interrail-pass för att resa till UPC, Grenoble och tillbaka till sina städer.

Ansök senast den 7 april

Kursen är öppen för 30 studenter på grund- och avancerad nivå som är inskrivna vid ett Unite! universitet (inklusive Aalto) från alla discipliner. Sökande bör visa ett stort intresse för hållbart resande och tvärvetenskaplig utbildning, tillsammans med kunskaper i engelska och en iver för mångkulturella upplevelser.

Ansökningar är öppna fram till den 7 april 2024 på Unite! learning management system Metacampus: Course: U!Train | Metacampus (unite-university.eu). Logga in med din Aalto IT identifiering.

Missa inte din chans att vara en del av denna resa och bidra till att forma en mer hållbar och sammankopplad framtid. Ansök idag och ge dig ut på ditt livs äventyr! Skynda dig, det finns bara 30 platser tillgängliga på U!Train.

Om du vill höra mer om Aaltos mobilitetsbidrag, kontakta Unite! Mobility Coordinator Vilma Jokinen ([email protected]).

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Path in the Laajalahti nature area
Studier, Universitetet Publicerat:

Hälsostig på Otnäs campus

Teman för den femdelade hälsostigen är iakttagande av känslor, en vårdande relation till naturen, kroppslighet, avslappning och återhållsamhet.
Student guide illustration, language and communications studies
Studier Publicerat:

Språk, kultur och kommunikation i period V

Språkcentret erbjuder ett brett utbud av kurser i period V.
MyCourses
Studier Publicerat: