Hälsostig på Otnäs campus

Teman för den femdelade hälsostigen är iakttagande av känslor, en vårdande relation till naturen, kroppslighet, avslappning och återhållsamhet. Stigen öppnades den 19 april 2023 som en del av dagen för psykisk hälsa bland studerande.
Path in the Laajalahti nature area
Foton: Aalto-universitetet / Mikko Raskinen

”Den här hälsostigen är en andningspaus som förenar rörelse, omgivande campusnatur och reflektion. I den ingår ett flertal ställen som kan fungera som enskilda delar eller som bildar en helhet. Det går att vandra längs stigen tillsammans med andra eller ensam”, säger idégivarna Sanni Saarimäki, studiepsykolog, och Anu Morikawa, präst på Aalto.

Syftet med hälsostigen är att sänka tröskeln för att ta en liten promenad utomhus mitt under studie- eller arbetsdagen.

Avstressande stig för hela gemenskapen

Ljudlandskapet på campus varierar från trafikbuller till fågelsång. På samma sätt kan det psykiska landskapet vara lugnt, blåsigt eller till och med stormigt – beroende på dag och stund. Stigen inbjuder till att slappna av en stund och till att reflektera över vad stigen och de teman som dyker upp längs med den – iakttagande av känslor, en vårdande relation till naturen, kroppslighet, avslappning och återhållsamhet – väcker.

De fem delarna som hälsostigen består av ligger på olika håll i de perifera campusområdena. Stigen är öppen för alla. På öppningsdagen kan man få en guidad tur. Avsikten är att gå längs stigen, lyssna till sitt eget mående och göra det i sin egen takt. På egen hand tar hälsostigen cirka 15–20 minuter och syftet är att man inte ska ha bråttom.

Aapo Pihkala, projektledare för Aalto-universitetets fastigheter, har samordnat den visuella framtoningen på stigen och dess lämplighet med tanke på campusmiljön. Hälsostigen har genomförts tillsammans med Aalto-universitetets välbefinnandeaktörer (studie- och karriärvägledningspsykologerna, studievägledarna, Oasis of Radical Wellbeing och prästerna på Aalto)och olika samarbetspartner (Unisport, SHVS, AUS). Stigen samordnas av Starting Point of Wellbeing som erbjuder studerande vid Aalto handledning och rådgivning med låg tröskel vid utmaningar relaterade till studieförmåga och hälsa.

Campus hälsostig öppnades den 19 april 2023 på dagen för psykisk hälsa bland studerande. Det nationella temat för dagen är i år återhållsamhet. Dagen för psykisk hälsa bland studerande är en kampanjdag som anordnas av Nätverket för studerandes välmående. Under dagen uppmuntrar man alla att agera för att främja den psykiska hälsan bland studerande.

Läs mer om dagen för psykisk hälsa bland studerande (Nyyti)

Starting Point of Wellbeing

Starting Point of Wellbeing erbjuder stöd med låg tröskel i frågor som rör studerandes välbefinnande och studieförmåga. Vi erbjuder stöd och vägledning utan tidsbokning (på nätet eller på plats), kamratgrupper, webbmaterial och individuell vägledning med tidsbokning. Du har tillgång till stöd från Aaltos studie- och karriärpsykologer, studievägledare, Aalto-prästerna, en speciallärare och ett nätverk av etablerade aktörer som främjar studerandes välbefinnande. Välkommen – vi finns här för dig.

Mer om stigen
Logo av Starting Point of Wellbeing

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Mediterranean salad
Campus, Studier, Universitetet Publicerat:

Svara på vår enkät om kvaliteten på restaurangerna 11. – 17.3.2024

Bl.a. lunchbiljetter lottas ut bland dem som svarat. Enkäten görs av Aalto restaurangkommitté.
juoksijoita rantaraitilla
Campus, Universitetet Publicerat:
Provost Kristiina Mäkelä
För Aalto-gemenskapen Universitetet Publicerat:

Provost Kristiina Mäkelä uppmuntrar universitetets anställda till mer motion i vardagen

Regeringen strävar efter få finländarna att röra på sig mer, och målet är att göra motion till en del av de anställdas vardag. Provost Kristiina Mäkelä berättar i en videointervju hur motion påverkar hennes eget välbefinnande och ger tips om hur alla enkelt kan röra på sig mer under sin arbetsdag.

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Student guide illustration, language and communications studies
Studier Publicerat:

Språk, kultur och kommunikation i period V

Språkcentret erbjuder ett brett utbud av kurser i period V.
MyCourses

MyCourses ur bruk 2.5.2024 kl. 10–17

Ryhmätilanne

Stöd för välbefinnande i studierna, april 2024

Hej student! Kom ihåg att Aalto-universitetet erbjuder olika tjänster för att stödja dig i dina studier. Mer information om aktuella ärenden finns nedan.