Tutkimus ja taide

Yhteiskunnan uudistaminen taiteen, luovuuden ja muotoilun avulla

Aalto-yliopisto edistää luovuutta kaikilla aloilla ja kaikissa yhteisöissä. Yksi tavoitteistamme on yhteiskunnan uudistaminen taiteen, luovuuden ja muotoilun avulla. Olemme edelläkävijöitä taiteen ja luovien käytäntöjen yhdistämisessä tutkimukseen ja opetukseen.
Unexepected encounters exhibition: Matilda Tuure's colourful glass work presenting Bacterial Cellulose Samples
Valokuva: Unexpected Encounters -näyttely (2016), kuraattori Ksenia Kaverina, kuva: Mikko Raskinen

Kulttuuri muokkaa identiteettiämme, tavoitteitamme, arvojamme ja suhteitamme. Se muokkaa myös kaupunkeja ja elinympäristöjämme sekä elämäntapojamme.

Taide, muotoilu, muoti, elokuva, arkkitehtuuri, visuaalinen viestintä ja pelit ovat olennaisesti läsnä arjessa ja yhteiskunnassa.

Unfolded

Unfolded -lehti esittelee luovuuteen ja vastuullisiin muutoksiin liittyviä monialaisia hankkeita, kokeiluja ja ajattelumalleja.

Lue Unfolded-lehti
Unfolded_logo
Dipoli artworks

Taide näkyvässä roolissa Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto lisää taiteen ja luovuuden näkyvyyttä ja vaikutusta sekä yhteiskunnassa että omalla kampuksellaan. Aalto-yliopisto käyttää yhden prosentin rakennuskustannuksista taiteen rahoittamiseen.

UWAS 2019 course catalogue illustration: Heini Hälinen

Konst och kreativitet över hela universitetet

Aalto-universitetet ger alla sina studenter möjlighet till att orientera sig inom konstbaserat tänkande, kreativitet och kultur.

Forskning och konst
Design_thinking_Mikko_Raskinen

Design Inside

Yhteiskuntien uudistaminen edellyttää maailman johtavia muotoiluun perustuvia käytäntöjä. Design Inside -aloitteella varmistetaan, että koko Aallossa on maailmanluokan valmiudet muokata ja tutkia ympäröivää maailmaa.

Tutkimus ja taide

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Panu_Savolainen, photo by Hayley Le
Yliopisto Julkaistu:

Panu Savolainen: Toivoisin, että meillä olisi Aallossa päivä, jolloin riisutaan vallan vaatteet ja asetelmat

"Monissa alkuperäiskansojen kulttuureissa on hetkiä, jolloin johtajat luopuvat vallastaan. Joko valta annetaan jollekin yhteisön köyhimmälle tai päähänpotkituimmalle taholle, tai sitten valtaa ei käytä kukaan."
Aalto Digital Creatives Batch 5 Kickoff iWing/Agrid/Aalto 12032024
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto Digital Creatives -ohjelmaan valittiin 14 ideaa

Aalto-yliopiston viides luovien alojen esihautomo-ohjelma alkoi Aalto Startup Centerissä 12.3.2024.

Tapahtumat

People in a social setting, chatting
Verkostoitumistilaisuudet, Itsensä johtaminen ja urasuunnittelu

CoDe -yhteistöpäivä opiskelijoille ja alumneille

A day of community, connection and discussion about creating ways of making a living through our creative practices.

Takala The Trainee (2008, videostill) -teoksessaan, joka ravisteli toimistotyöpaikan arkea. Piilokamerat tallensivat Deloitten työntekijöiden reaktioita Takalan epäsovinnaisiin työtapoihin, kun hän kahden työviikon jälkeen alkoi vain istua hiljaa tyhjän työpöydän ääressä. Kysyjille hän kertoi tekevänsä aivotyötä.

Artist in Residence: taidetta omalla keholla, väärin käyttäytymällä

Aalto-yliopiston Artist in Residence -ohjelmassa taiteen tehtävänä on herättää kysymyksiä yli tiedealojen.

Kreutzstrasse by Gloria Lauterbach. Image: Mikko Raskinen / Aalto University

Aalto-yliopiston Väre-rakennuksen julkinen taidekokoelma julkistettiin

Kokonaisuuden kattoteemana on maailmanlaajuinen tasa-arvo.

Paradox City Exhibition

Paradox City -näyttely

Paradox City esittelee, miten kulttuuristen, rakennettujen ja kasvaneiden kerrosten yhdistelmästä rakentuu monimuotoisen yhteisön koti – Aalto-yliopiston kampus.

Tapahtumat
Hans-Christian Bergin akryyliteos on suunniteltu juuri Dipolin juhlaportaikkkoa varten, kertoo Outi Turpeinen. Kuva: Jaakko Kahilaniemi.

Radikaali sadasosa

Prosenttitaide tuo kampukselle hyvinvointia, matkailijoita ja uusia ajatuksia, sanoo taidekoordinaattori Outi Turpeinen.