Artist in Residence: taidetta omalla keholla, väärin käyttäytymällä

Aalto-yliopiston Artist in Residence -ohjelmassa taiteen tehtävänä on herättää kysymyksiä yli tiedealojen.
Takala The Trainee (2008, videostill) -teoksessaan, joka ravisteli toimistotyöpaikan arkea. Piilokamerat tallensivat Deloitten työntekijöiden reaktioita Takalan epäsovinnaisiin työtapoihin, kun hän kahden työviikon jälkeen alkoi vain istua hiljaa tyhjän työpöydän ääressä. Kysyjille hän kertoi tekevänsä aivotyötä.

Taiteilija Pilvi Takala käyttäytyy väärin tuodakseen häiriötä työyhteisön hiljaisiin sääntöihin. Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella vieraileva taiteilija Takala haluaa haastaa ympäristöään kriittiseen ajatteluun. Yritysmaailmaan sijoittuvilla teoksillaan Takala ravistelee ihmisten reaktioita tuomalla arjen tilanteisiin sosiaalisia sääntöjä rikkovaa säröä.

Takalan videoteokset perustuvat paikkasidonnaisiin performansseihin ja interventioihin. Kansainvälisesti arvostettu taiteilija laittaa teoksissaan itsensä likoon tutkiessaan harmaata aluetta, jossa käydään sanattomia neuvotteluja yhteisistä tavoista toimia tai kohdella muita.

”Teokset pohjautuvat tutkimukseen, jota teen omalla kehollani. Työ on epävarmuutta kohti menemistä, mutta juuri sitä kautta löytyy mielenkiintoisia tilanteita”, kertoo Artist in Residence Pilvi Takala.

Takala valmistui maisteriksi Kuvataideakatemiasta 2006. Hän on opiskellut myös Glasgow’n School of Artissa ja viettänyt viimeiset kymmenen vuotta maailmalla asuen Amsterdamissa, Istanbulissa ja Berliinissä. Takalan teoksia on esitetty lukuisissa näyttelyissä ympäri maailmaa, viimeksi Lontoossa, Århusissa ja Glasgowssa.

Hissirallia kulkeva aivotyöntekijä

Monet Takalan teoksista syntyvät työpaikoilla, joissa ryhmädynamiikka pitää yllä kirjoittamattomia sääntöjä. Tilanteessa väärinkäyttäytyminen tuo omaksutut normit näkyviksi.

”Bisnesyhteisöissä on paljon hiljaisia ja hienovaraisia sääntöjä sekä sisäisiä jännitteitä. Taide voi tuoda yritysmaailmasta esiin vaikeita ja hankalia asioita ja näyttää, että kaikki ei ole vain ihanaa menestyksen tekemistä.”

”Yksi yhteinen normi työpaikalla voi olla esimerkiksi se, että näin näytät tehokkaalta työntekijältä.”

Muun muassa tätä Takala toi esiin tilintarkastusyhtiö Deloitten kanssa tekemässään rohkeassa The Trainee -teoksessa, joka ravisteli toimistotyöpaikan arkea. Deloitte antoi Takalan esiintyä Helsingin toimistollaan markkinoinnin traineena. Piilokamerat tallensivat muiden työntekijöiden reaktioita Takalan epäsovinnaisiin työtapoihin, kun hän kahden työviikon jälkeen alkoi vain istua hiljaa tyhjän työpöydän ääressä. Kysyjille hän kertoi tekevänsä aivotyötä. Toisessa kohtauksessa Takala kulki hissillä koko työpäivän ja kertoi hissiin tulijoille ajattelevansa paremmin seisoessaan hississä. Jotkut pitivät uutta työntekijää piristävänä, toiset pelottavana.

”Häiritsemällä totuttuja työtapoja sain aikaan keskustelua, joka voi parhaimmillaan kannustaa ajattelemaan kriittisemmin omia normatiivisia käytösmalleja.”

Rajoja rikkoen, yhdessä tehden

Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Artist in Residense -ohjelma on mainio väline rationaalisen ja luovan ajattelun törmäyttämiseen. Rajoja venyttämällä ja rikkomalla voi syntyä tuoreita ajatuksia. Vuonna 2011 perustettu Pohjoismaissa lajinsa ensimmäinen ohjelma tuo yhteen taiteen, tieteen, tekniikan ja talouden.

”Kun halutaan keksiä jotain oikeasti uutta tai ratkoa laajoja ongelmia, tarvitaan uusia ajatteluprosesseja. Oman alansa huippujen tuominen yhteen inspiroi kaikkia ajattelemaan asioita isommin ja uusista näkökulmista. Tämä rohkaisee avauksiin, jotka muuten jäisivät syntymättä”, sanoo Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Anna Valtonen.

Takala on innoissaan vuoden kestävästä residenssistään, jonka päätehtävänä on tuottaa taideteos.

”Jos istun yksin huoneessani, en saa mitään aikaan. Työni syntyvät keskellä yhteisöjen arkea ja niiden dynamiikkaa tutkien. Kauppakorkeakoululla haluan tehdä taideteoksen, joka löytyy täältä.”

Teoksen synnyssä olennaista on eri alojen ja ihmisten yhteen törmäyttäminen. Uutta on tarkoitus etsiä keskustellen, kokeillen ja uteliaasti tutkien.

Residenssin aikana Takala pitää työpajan kaikille Aalto-yliopiston opiskelijoille suunnatulla University Wide Art Studies -kurssilla. Yksi tehtävä on myös olla ”around” ja saada aikaan luontaista ajatusten vaihtoa taiteen ja bisnesnäkökulman välille.

Elokuussa aukeaa Takalan yksityisnäyttely Helsingin Kiasmassa. Esillä on sekä uutta että vanhaa työpaikoilla toteutettua videotaidetta.

Teoskuvan tiedot: Pilvi Takala: Real Snow White, 2009, videostill

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.