Forskning och konst

Förnya samhället genom konst, kreativitet och design

Aalto-universitetet främjar konst och kreativitet på alla områden och i alla delar av samhället. Ett av våra mål är att förnya samhället genom konst, kreativitet och design. Vi är ledande på att kombinera konst och kreativitet i världsklass med forskning och utbildning.
Unexepected encounters exhibition: Matilda Tuure's colourful glass work presenting Bacterial Cellulose Samples
Bild från: Utställningen Unexpected Encounters (2016), kuraterad av Ksenia Kaverina, bild: Mikko Raskinen

Vår kultur formar vår identitet samt våra ambitioner, värden och relationer. Kulturen formar också städerna och miljöerna vi vistas i samt den livsstil vi anammar.

Konst, design, mode, film, arkitektur, visuell kommunikation och spel utgör en avgörande del av vårt dagliga liv och samhället.

Insight by Grönlund and Nisunen, a work of art in the Aalto University Väre building

Konst vid Aalto-universitetet

Konst hjälper till att skapa en trevlig miljö. Det är därför den genomsyrar hela Aalto-universitetet.

UWAS 2019 course catalogue illustration: Heini Hälinen

Konst och kreativitet över hela universitetet

Aalto-universitetet ger alla sina studenter möjlighet till att orientera sig inom konstbaserat tänkande, kreativitet och kultur.

Design_thinking_Mikko_Raskinen

Design Inside

Designbaserade principer i världsklass är en förutsättning för samhällets förnyelse. Initiativet Design Inside säkerställer att vi på Aalto har den förmåga som krävs för att forma och utforska världen runt omkring oss.

Nyheter

Image depicts a white wall with the words IV Konehuone OLO sprayed on it in red, referring that the engine room for AC is that way.
Campus, Pressmeddelanden, Universitetet Publicerat:

Aalto-universitetet utlyser tävlingar om konstverk i kvarteret som nu byggs

Till den allmänna konsttävlingen kan förslag inlämnas under tiden 4.1–4.4.2022.
Photo: Tuukka Mattlar.
Undantagssituationer, Studier Publicerat:

Pinja Helasuo som förbereder Wappen: Vi är i denna situation tillsammans

Enligt Pinja Helasuo, studerande i fysik, har den största utmaningen i coronavardagen varit att tolerera samma rum. Fysikerkvällen och den närmaste kretsen har hjälpt henne att orka. Helasuo var också med och startade insamlingen WappuApu för att förebygga ensamhet bland studerande.
Aalto-yliopiston alumni Ulla Heikkilä on ohjannut ja käsikirjoittanut lyhytelokuvan Let her speak. Se on osa Yksittäistapaus-elokuvasarjaa, joka tuo esiin naisiin kohdistuvaa näkymätöntä vallankäyttöä niin yksityiselämässä kuin yhteiskunnassa. Kuvassa näyttelijä Iida-MariaHeinonen. Kuva: JohannaOnnismaa/TuffiFilms2019
Pressmeddelanden Publicerat:

Nya utredningar bekräftar: kvinnor fortfarande i underläge inom den finländska film- och tv-branschen

Brist på nätverk försvårar sysselsättningen för kvinnor. Kvinnor bemöts också ofta av könsrelaterade negativa attityder under finansieringsförhandlingarna och utvecklingsarbetet för filmprojekt.
Uuden museon konsepti
Forskning och konst Publicerat:

Alla kan designa världen på nytt

Arkitektur- och designmuseet som ska byggas i Helsingfors inbjuder till att förändra världen som en designer, säger Tuomas Auvinen, dekanus vid Högskolan för konst, design och arkitektur.

Läs mer om konst, design och kreativitet

Takala made a bold artwork at accountancy firm Deloitte. The artwork shakes up everyday life in the office by essentially doing nothing. Hidden cameras were recording the other employees’ reactions to Takala’s unconventional working methods, as after two weeks of working, she simply sat down at an empty desk in silence. If anybody asked, she said she was doing ‘brainwork’.

Artist-in-Residence Pilvi Takala (2018): Art with your own body by misbehavin

In the Artist-in-Residence position at Aalto University, the purpose of art is to arouse questions in a cross-disciplinary manner.

Kreutzstrasse by Gloria Lauterbach. Image: Mikko Raskinen / Aalto University

Den offentliga konstsamlingen i Aalto-universitetets Väre-byggnad offentliggjordes

Huvudtemat för helheten är världsomfattande jämlikhet.

Nyheter
Paradox City Exhibition

Paradox City-utställning

Paradox City presenterar hur kombinationen av kulturella, byggda och växande skikt bildar ett mångsidigt hem för en gemenskap – Aalto-universitetets campus.

Evenemang
Hans-Christian Berg's artwork is made specifically for the Dipoli building, says Outi Turpeinen. Photo: Jaakko Kahilaniemi.

The radical percent

Percent art will bring wellbeing, travellers and new ideas to the campus, says Art Coordinator Outi Turpeinen.