Tutkimus ja taide

Taide näkyvässä roolissa Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto lisää taiteen ja luovuuden näkyvyyttä ja vaikutusta sekä yhteiskunnassa että omalla kampuksellaan. Aalto-yliopisto käyttää yhden prosentin rakennuskustannuksista taiteen rahoittamiseen.
Dipoli artworks

Otaniemen kampus on innovatiivinen kaupunkikeskus, jossa tiede, taide, teknologia ja liike-elämä kohtaavat ja tuottavat uusia oivalluksia. Tavoitteenamme on kannustaa kokeellisuutta, omaperäisyyttä ja kriittisyyttä tarjoamalla tilaa ja mahdollisuuksia yhteistyöhön. Koko Aallon kattava julkinen taide luo elävän ja houkuttelevan ympäristön maailman kokemiselle eri näkökulmista.

Aalto-yliopistolla on ensimmäisenä yliopistona Suomessa julkinen taidestrategia, ja se on sitoutunut käyttämään yhden prosentin rakennuskustannuksista taiteen rahoittamiseen. Radical Nature on ensimmäinen julkinen taidekokoelma, jota esitellään päärakennuksessa Dipolissa. Väre-rakennuksen Global Equality -taidekokoelma esittelee näkyvästi sekä tilausteoksia että opiskelijoiden taidetta. Kaikki taiteilijat ovat Aalto-yliopiston alumneja tai opiskelijoita eri taiteen aloilta.

Yliopiston laajuisia taidealoitteita ovat:

1. julkinen taidekokoelma (prosenttiperiaate)
  2. näyttelytoiminta
  3. Artist-in-Residence-ohjelma (seuraavasta hausta ilmoitetaan myöhemmin)

Edellä oleva taideteos: A Beautiful City (2006), tekijä Kari Soinio, valokuva: Mikko Raskinen

Yhteystiedot:
Taidekoordinaattori Outi Turpeinen

Julkiset taidekokoelmat Aalto-yliopistossa

Koko Aallossa esitettävän julkisen taiteen tavoitteena on luoda elävä ympäristö maailman kokemiselle erilaisista näkökulmista ja mielikuvituksen, intuition ja tutkimisen omaksumiselle.

Lue lisää kokoelmista
Renata Jakowleff «Blue» 2017, 190 x 160 x 40 cm, glass and steel, assembled Photo: Mikko Raskinen

Aallon galleriat ja näyttelytilat

Miten saadaan tilaa odottamattomille tavoille tarkastella maailmaa? Galleriat ja näyttelytilat ovat yhdessä toteutettuja toimintatiloja, joihin kootaan eri tekijöiden tietämystä, sisältöä, visioita ja intohimoa.

Näyttelytilat
Aalto betaspace, an exhibition venue for students at the School of Arts, Design and Architecture / photo by Julia Weckman.

Artist-in-Residence-ohjelma

Aallon AiR-ohjelmassa otetaan mallia parhaiden kansainvälisten yliopistojen käytännöistä. Ohjelma on ensimmäinen laatuaan Pohjoismaissa.

Tutustu ohjelmaan
Ariel Bustamante conversation room

Artikkeleita taiteesta Aallossa

Hans-Christian Bergin akryyliteos on suunniteltu juuri Dipolin juhlaportaikkkoa varten, kertoo Outi Turpeinen. Kuva: Jaakko Kahilaniemi.

Radikaali sadasosa

Prosenttitaide tuo kampukselle hyvinvointia, matkailijoita ja uusia ajatuksia, sanoo taidekoordinaattori Outi Turpeinen.

Kreutzstrasse by Gloria Lauterbach. Image: Mikko Raskinen / Aalto University

Aalto-yliopiston Väre-rakennuksen julkinen taidekokoelma julkistettiin

Kokonaisuuden kattoteemana on maailmanlaajuinen tasa-arvo.

Aalto-yliopisto Väre suojamuuri voittaja wall art winner Kreutzstrasse Kuva: Gloria Lauterbach

Suojamuuri kampuksella saa muuntuvan taideteoksen

Opiskelijataidekilpailun voittanut teos on rohkea ja kerroksellinen.