Opettajapalvelut
Oppimispalveluihin kuuluva Opettajapalvelut-tiimi tukee laadukasta opetusta ja oppimista.
Koulutuksen palauteperiaatteet ohjaavat kaikkea työskentelyämme opiskelijapalautteen parissa. Niiden tavoitteena on tukea vuorovaikutteista, vaikuttavaa ja virtaviivaista palautekulttuuria Aallossa. Opiskelijapalaute on arvokas työkalu, jonka hyödyntämiseen haluamme panostaa. Tekoälyä voidaan hyödyntää palautteen käsittelyn apuvälineenä, mutta se ei korvaa ihmisen tekemää palautteen käsittelyä. Tekoäly voi esimerkiksi poimia esiin aiheita, luokitella vastauksia tai etsiä yhteyksiä, etenkin silloin kun käsiteltävänä on suuri määrä avoimia vastauksia. Tekoälyn tuotokset on kuitenkin aina tarkastettava ihmisen toimesta.
Aalto AI Assistant on yliopiston tarjoama tekoälytyökalu, jota voi hyödyntää osana opiskelijapalautteen analyysiä. Nämä ohjeet opastavat tekoälyn turvalliseen ja vastuulliseen käyttöön palautteen analysoinnissa. Oheinen ohje pyrkii avustamaan sinua käsittelyprosessissa.
Eettisen toiminnan varmistamiseksi, perehdythän ennalta opiskelijapalautetta ja tekoälyä koskeviin ohjeisiin ja periaatteisiin mikäli ne eivät ole sinulle tuttuja. Vastuullinen tiedonkäyttö on osa Aallon eettisiä periaatteita. Olet vastuussa keräämäsi ja käsittelemäsi tiedon säilyttämisestä, käsittelemisestä ja jakamisesta ohjeiden mukaisesti. Varmista myös avoimuus: kun tiedät suunnittelevasi tekoälyn hyödyntämistä osana analyysiprosesseja, valmistaudu kertomaan siitä vastaajillesi: sen voi tehdä luennoilla, kyselyyn liittyvässä viestinnässä tai itse kyselyssä.
Kun suunnittelet palautteen keräämistä, muotoile kysymykset siten, etteivät ne ohjaa vastaajia paljastamaan henkilöllisyyttään tai esimerkiksi terveystietojaan. Älä myöskään kysy mitään turhaa, eli sellaista mihin saatuja vastauksia ei aiota hyödyntää. Palautteen vaikuttavuuden näkökulmasta sen keräämisen päämäärä on mietittävä aina ennalta.
Opiskelijoita on syytä ohjeistaa vastaamaan ilman tunnistetietoja tai terveystietoja. Voit tehdä sen luennoilla, kyselyn viestintämateriaaleissa ja / tai itse kyselyssä. Informoi samalla vastaajiasi käsittelyn tavoista ja tavoitteista.
Joskus palautelomakkeella on vielä muistutus asiasta, esimerkiksi kurssipalautteen palautelomakkeella lukee "Ethän kirjoita palautteeseen luottamuksellisia tai salaisia tietoja, kuten omia tai muiden henkilö- tai terveystietoja." Tiedon luokittelun perusohjeessa on lisätietoja siitä, millaisia tietoja saa käsitellä ja tallentaa eri järjestelmissä ja palveluissa. Varmista, että vastaajasi ovat tietoisia siitä, miten heidän vastauksiaan käytetään opetuksen ja koulutuksen kehittämisessä. Tutkimuksen tekeminen opiskelijapalautteista etenee aina tutkimuslupaprosessin kautta ennen tutkimuksen aloittamista.
Tarkastele saamaasi dataa. Vaikuttavatko vastaajat ymmärtäneen kysymykset haluamasi tavalla? Onko joku sisällyttänyt vastauksiin tietoja, joista voidaan tunnistaa henkilö tai henkilöitä? Opiskelijapalautteen käsittelyyn liittyvä vastuu tietoturvasta korostuu tekoälytyökaluja hyödynnettäessä. Päätä, mihin osiin datan analyysiä tarvitset tekoälyn apua, ja irrota se kaikesta muusta datasta. Erityisen tärkeää on irrottaa analysoitavasta datasta kaikki sellainen data, joka voisi identifioida vastaajan. Vastaajalistat ja vastauksissa esiintyvät nimet ovat tästä yksi konkreettinen esimerkki. Muista huomioida myös epäsuorat tunnisteet, joita yhdistelemällä vastaajan voi tunnistaa. Esimerkiksi hyvin pienillä kursseilla yhdistelmä pääaineesta, opintojen aloitusvuodesta ja opintopistekertymästä, jos niitä on kysytty palautteen yhteydessä, voivat olla riittäviä yksilöimään vastaajan. Tunnistetiedot tai sensitiiviset tiedot eivät kuulu koulutuksen kehittämiseen, eivätkä etenkään tekoälyä hyödyntäviin analyyseihin.
Tekoälyn hyödyntäminen palautteen käsittelyprosessissa ei korvaa ihmistä, vaan toimii apuvälineenä, ja sen rajoitteet on tärkeää tiedostaa. Pienten palautemäärien käsittelyssä ei useinkaan tarvita tekoälyn apua.
Kun olet irrottanut alkuperäisestä datasetistäsi tekoälyn käsiteltäväksi sopivan datan, voit viedä sen Aalto AI Assistantiin. Kun käytät generatiivista tekoälyä opiskelijapalautteiden analysointiin, käytä aina Aalto AI Assistanttia, sillä se on ainoa opiskelijapalautteen käsittelyyn sallittu tekoälytyökalu Aalto-yliopistossa. Aalto AI Assistantin käyttö varmistaa, ettei siihen syötettyä dataa tai kehotteita hyödynnetä tekoälymallin opettamiseen. Voit hyödyntää Aalto AI Assistanttia esimerkiksi teemoittelemaan vastauksia, tekemään yhteenvetoja tai hahmottamaan kuinka sinua kiinnostavat aiheet tulevat esiin vastauksissa. Muista aina tarkistaa tekoälyn tulokset kriittisesti ennen niiden hyödyntämistä osana kehittämistyötä. Kun analyysisi on valmis, muista aina poistaa käyttämäsi data ja käymäsi keskustelut Aalto AI Assistantista. Tarkemmat ohjeet tähän löydät Aalto AI Assistantin ohjeista.
Tekoälystä voi olla hyötyä, kun haluat etsiä ja käsitellä tiettyä toistuvaa aihetta koskevat palautteet suurista palautemääristä. Se ei välttämättä osaa poimia kaikkea tarpeellista esiin, kun halutaan tunnistaa harvemmin esiintyviä saavutettavuusongelmia tai opiskelijoiden huolia. Viimekädessä palautteen prosessointi ja jatkotoimenpiteet ovat aina ihmisen vastuulla.
Voit kokeilla hyödyntää myös Aalto AI Assistantin tarjoamaa Prompt bookia. Kannattaa kokeilla erilaisia prompteja löytääksesi parhaiten tarpeisiisi toimivat.
Muista, että tekoälyn hyödyntäminen palautteen käsittelyssä ei vielä tarkoita prosessoitua palautetta. Tekoälyn tuotokset voivat auttaa palautteen reflektoimisessa, mutta ne on tarkastettava ja jatkokehitystoimenpiteet on päätettävä ja vietävä käytöntöön ihmisen toimesta. Vertaiskeskustelut palautteesta ja kehitystoimista ovat osoittautuneet erittäin hyödyllisiksi. On tärkeää, että palautteiden vaikutus opetukseen ja koulutukseen on näkyvää myös opiskelijoiden suuntaan. Kannustammekin jakamaan palauteanalyysisi tuloksia sidosryhmiesi, opiskelijoidesi ja kollegoidesi kanssa avoimesti. Jakaessasi havaintojasi ja tuloksiasi, varmista kuitenkin, että yleisölläsi on oikeus nähdä sen tason tietoa, joita aiot jakaa.
Lue myös: Uudet PowerBI-raporttinäkymät kurssipalautteesta julkaistu | Aalto-yliopisto
Henkilökohtainen tekoälyassistenttisi
Eettiset periaatteet (Code of Conduct) muodostavat Aalto-yhteisön kulttuurin perustan, ja toteutamme niiden avulla arvojamme ja tapaamme toimia.
Aallossa kerätään opiskelijoilta palautetta eri vaiheissa opintoja. Opiskelijoiden palautteen hyödyntäminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kerättyä palautetta käytetään usealla eri tavalla ja tasolla. Tämän lisäksi palautteen vaikuttavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös opiskelijajärjestöt ja killat ovat kiinnostuneita palautteiden tuloksista.
Lähtökohdat ja pelisäännöt tekoälyn käyttöön opetuksessa ja oppimisessa.
Lue ajankohtaisia vinkkerjä generatiivisen tekoälyn käyttämiseen.
EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (General Data Protection Regulation, GDPR) sovelletaan kaikissa EU:n jäsenmaissa.
Oppimispalveluihin kuuluva Opettajapalvelut-tiimi tukee laadukasta opetusta ja oppimista.
Tällä sivulla kuvataan, mitä oppimisanalytiikan ratkaisuja Aalto-yliopistossa on tarjolla ja kuinka saat tukea niiden käyttöön.