Kehittäminen
Olemme sitoutuneet jatkuvasti kehittämään yhteisömme tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, monimuotoisuutta ja osallisuutta. Toimintamallissamme ja kehittämisen tavassa korostamme yhteisöosallistamista, vastuuttamista ja proaktiivisuutta.
Turvallisuuden tunne vaikuttaa siihen, mitä ihmiset kuvittelevat tapahtuvan toimintansa seurauksena ja miten mukavaksi he tuntevat olonsa ympäristössään. Turvallisuuden tunne ei vaikuta ainoastaan tähän, vaan myös henkilön kykyyn oppia, keskittyä ja toimia järjestelmällisesti. Turvattomuus opetus- ja oppimistilanteissa saattaa johtaa osallistumisen ja vuorovaikutuksen puutteeseen, jakamattomuuteen ja kokeilemattomuuteen, ja siihen, ettei tunne olevansa yhteisön täysivaltainen jäsen.
Osallistavan ja turvallisen vuorovaikutuksen periaatteista sopiminen kurssilla tukee oppimistavoitteiden saavuttamista: ne auttavat selkiyttämään odotuksia, kasvattamaan opiskelijoiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja edistävät opiskelijoiden kykyä työskennellä moninaisten ihmisten kanssa ja kehittää työelämätaitojaan. Jokainen opettaja on rakentamassa yhteisöä ja ilmpiiriä, jossa kaikki oppilaat tuntevat kuuluvansa yhteen ja ovat halukkaita osallistumaan keskusteluun. Voit aloittaa omalla kurssillasi tai opiskelijaryhmällä.
Yksi toimiva käytäntö voisi olla aloittaa kurssi sopimalla yhteisesti osallistavan ja turvallisen vuorovaikutuksen ohjeista. Tämä tarkoittaa opiskelijoiden ja henkilökunnan kesken yhteisesti keskusteltuja ja sovittuja periaatteita välittävään ja huomaavaiseen vuorovaikutuseen. Linjauksiin voi olla hyvä palata myös kurssin aikana.
Sivun alalaidasta löydät kalvopohjan, jonka voit kopioida ja muokata omaa kurssia tai muuta tapahtumaa varten sopivaksi.
Muista myös keskustella opiskelijoiden kanssa oppimistavoitteista, kurssin sisällöstä ja arviointiperusteista. Varmista, että he ymmärtävät nämä ja palatkaa tavoitteisiin kurssin aikana ja sen lopussa, nähdäksesi olletteko saavuttanut nämä. Käytä erilaisia palautemenetelmiä, opettajalähtöisen palautteen lisäksi kannattaa myös käyttää vertaispalaute tai anonyymia arviointia. Kerää palautetta kurssin aikana ja sen lopussa kehittääksesi opetustasi edelleen.
Kohtaa ympärilläsi olevat ihmiset avoimin mielin ja ymmärtäen muiden tulevan tilanteisiin erilaisten taustojen ja erilaisten kokemusten kanssa. Kunnioita ihmisten monimuotoisuutta ja heidän rajojaan, ja anna jokaiselle tilaa olla oma itsensä.
Pyri tunnistamaan miten henkilökohtainen asemasi, taustasi ja kokemuksesi vaikuttavat ajattelumalleihisi, näkemyksiisi ja tapaasi työskennellä ihmisten kanssa. Tiedostamattomat ennakkoluulot ja stereotypiat kohdistuvat usein epäoikeudenmukaisesti eri ihmisryhmiin, joten ole varovainen tekemiesi oletusten ja yleistysten suhteen. Et voi tietää muiden kokemuksia, ajatuksia, elämäntilannetta tai identiteettiä.
Pysy avoimena uusille näkökulmille, jaa kokemuksia, kuuntele muita ja kokeile uusia tapoja edistää avointa keskustelua, kannusta vapaata ideoiden vaihtoa ja rakenna keskinäistä luottamusta. Anna tilaa kaikille ja varmista, että kaikki saavat äänensä kuuluviin. Kunnioittavat toisten aikaa, tilaa ja vaivaa. On ok esittää kysymyksiä ja on ok olla eri mieltä. Keskustele kollegoiden kanssa, lue kirjoja, kuuntele podcasteja, ole valmis muuttamaan näkökulmiasi, kun opit lisää.
Käytä kieltä, jota kaikki ymmärtävät. Käyttäydy ja kommunikoi tavalla, joka saa muut tuntemaan olonsa turvalliseksi eikä aiheuta uhkaavaa tai loukkaavaa ilmapiiriä. Jos huomaat, että jokin sanomasi tai tekemäsi on koettu epäkunnioittavana tai poissulkevana, kuuntele ja yritä ymmärtää toisen kokemusta ja näkökulma, ja pyydä anteeksi. Yritä antaa muille anteeksi, jos he loukkaavat sinua vahingossa.
Virheitä tapahtuu. On tärkeää antaa niille tilaa ja olla myötätuntoinen itselle ja muille. Pyri näkemään omat ja muiden virheet arvokkaina elementteinä oppimisprosessissa.
Inklusiivisen yhteisön turvaaminen ja esteiden poistaminen on jatkuva prosessi, joka vaatii kaikkien panosta. Jos havaitset haasteita tai esteitä osallisuudelle ja yhteisöllisyydelle, älä epäröi ehdottaa muutosta. Pyri kunnioittavasti puuttumaan epäasialliseen puheeseen tuoden jämäkästi, mutta tuomitsematta, esiin asiat, joita et pidä hyväksyttävinä. Pyydä apua tarvittaessa: tukea on saatavilla, ja Aallolla on selkeät ja yhtenäiset toimintamallit häirintään ja epäasialliseen kohteluun puuttumisessa.
Kaikissa tapauksissa ja kaikissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä Aallon tai AYYn häirinnän ja epäasiallisen käytöksen yhteyshenkilöihin. Heihin voi ottaa yhteyttä luottamuksellisesti, eivätkä he vie asiaasi eteenpäin ilman lupaasi.
Voit ladata ja vapaasti muokata ja käyttää alla olevaa diaa tarkoitukseesi sopivalla tavalla. On tärkeää, että ohjeet esitellään ja niistä sovitaan niin ryhmässä kuin pienemmissäkin ryhmissä. Tämä luettelo ei ole täydellinen eikä sovi kaikkiin tarkoituksiin. Voit vapaasti muokata tai tehdä lisäyksiä kurssin aikana. Muista yhteinen vastuu siitä, että yhteisöstämme tulee turvallinen ja tervetullut kaikille.
Olemme sitoutuneet jatkuvasti kehittämään yhteisömme tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, monimuotoisuutta ja osallisuutta. Toimintamallissamme ja kehittämisen tavassa korostamme yhteisöosallistamista, vastuuttamista ja proaktiivisuutta.
Korkeakouluissamme ja yksiköissämme on käynnissä laaja kirjo inspiroivia monimuotoisuutta edistäviä tapahtumia ja aloitteita.
Käytännön vinkkejä ja resursseja monimuotoisuuden ja osallisuuden edistämiseen Aalto-yhteisössä
Aalto-yliopiston kulttuuri on monimuotoinen ja syrjimätön. Toimimme vastuullisesti ja kunnioitamme muiden yhteisömme jäsenten oikeutta turvalliseen ja miellyttävään yliopistoympäristöön, joka mahdollistaa häiriöttömän työskentelyn ja opiskelun. Emme hyväksy minkäänlaista epäasiallista käytöstä tai häirintää.
Eettiset periaatteet (Code of Conduct) muodostavat Aalto-yhteisön kulttuurin perustan, ja toteutamme niiden avulla arvojamme ja tapaamme toimia.
Future-led Learning on opettajille ja ohjelmajohtajille suunnattu podcast.