Erilaisia arviointitapoja
Aalto-yliopisto on monitieteinen yliopisto, jossa on suuri määrä erilaisia opetusperinteitä, ohjelmaprofiileja ja tutkintoja. Opettajana on hyvä ymmärtää Aallon opetus- ja oppimiskontekstien laajuus ja pohtia niiden pedagogisia mahdollisuuksia.
Opiskelijoille kursseilla annettavat tehtävät voivat olla tieteellisiä tekstejä, opinto- tai projektiraportteja, esseitä, muotoilu- ja suunnittelutehtäviä, produktioita, portfolioita tai taideteoksia. Oppimista voi myös arvioida kokeella, jonka voi tehdä joko luentosalissa tai verkossa.
On hyvä keskustella arvioinnista eri Aallon korkeakouluista tulevien kollegoiden kanssa ja oppia toisten tieteenalojen tai opetusperinteiden käytännöistä.
Oppimisen arviointi viittaa niihin tapoihin, työkaluihin ja käytäntöihin, joita käytetään sen mittaamiseen, miten opiskelijan hankkima osaaminen suhteutuu kurssin osaamistavoitteisiin. Tärkeimpiä harkittavia asioita arviointitapaa valitessa ovat:
- Mitä arvioidaan?
- Miten oppimista arvioidaan?
- Miten arviointi tehdään?
- Kuka arvioi?
Akateemisesta ohjauksesta ja opinnäytteiden arvioinnista saat lisätietoa oman koulusi oppimispalveluista.